|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-20 21:51:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jag tror du gör ett misstag när du jämför en imam med en kristen präst. Deras ställning är inte alls densamma, i synnerhet inte inom sunni islam. Inom sunni islam är en imam en böneledare, och behöver inte nödvändigtvis vara en person som genomgått någon form av religiös utbildning.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-20 22:12:00
|
|
Calle Z |
Johannes. Vilken religiös utbildning dessa imamer har eller inte har, det är väl oväsentligt? Utbildning eller ej. Om en imam i en moské i Sverige framför koranens syn på de homosexuella, så borde ju det rimligtvis kunna leda till åtal? Eller?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-20 22:50:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jag vet i ärlighetens namn faktiskt inte vad som står skrivet om homosexualitet i koranen. Svårt att veta exakt vad man ska söka efter då den termen inte existerade på den tiden som den skrevs ned. Men jag antar att den har ungefär samma syn som bibeln. Menade mer att en imam oftast inte reciterar koranen på det sätt som en präst gör i kyrkan i Sverige. "Predikan" under fredagsbönen kan lika gärna handla om sociala händelser som religion.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-20 22:55:00
|
|
Calle Z |
Om jag gick ut på torget i staden där jag bor och höll ett tal som fördömde alla homosexuella. Då skulle jag enligt ditt sätt att se på saken inte vara lika skyldig till HMF som Green? För att jag inte har genomgått någon form av religiös utbildning! Ditt resonemang håller inte.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-20 23:05:00
|
|
Calle Z |
Hur vet du vad som predikas i moskérna? Vad grundar du ditt påstående om att inte imamerna reciterar koranen på det sätt som en präst gör? Vid tillfälle så läs koranen. Eller så besök svenska islamistika hemsidor.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-20 23:11:00
|
|
Calle Z |
Du vet alltså inte vad som står skrivet i koranen om homosexuallitet? Ändå så var ditt första svar ett försök till försvar för dessa imamer. Varför? Finns denna termen i bibeln då?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-20 23:17:00
|
|
Calle Z |
Sorry! Mitt tangentbord är lite opålitligt :
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-20 23:18:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Jag har läst koranen. Påståendet om imamer kommer från lite böcker jag läst om just islam. Du kan säkert hitta litteratur om du är intresserad.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-20 23:19:00
|
|
Calle Z |
Så eventuella stavfel eller dubbel poster sätter jag på mitt opålitliga tangentbord. Helt OT. Men ett försök till förklaring.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-20 23:20:00
|
|
Johannes Jakobsson |
För övrigt försvarar jag inget uttalande som skulle stödja en negativ syn på homosexualitet. Jag tycker att lagen skall vara lika för alla, vilket förhoppningsvis framstod ur den text jag skrev. Jag vet inte riktigt hur du får fram att jag försvarar en fiktiv imams fiktiva uttalande om homosexualitet? Försökte bara påpeka en miss som många gör genom att jämföra präster med imamer.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-20 23:24:00
|
|
Calle Z |
Johannes. Kan du ge mig ett svar på mina frågor 4,5,6? Det är alltid trevligt och lärorikt att ta del av andras synpunkter.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-20 23:24:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Mig veterligen, och det är möjligt att jag har missuppfattat detta, så följer den ortodoxa sunnimuslimska bönen specifika mönster. Man har således ingen gudstjänst på det sätt som man har inom den svenska protestantiska f.d. statskyrkan. Istället är det en person som talar om ett aktuellt ämne varefter man ber tillsammans.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-20 23:51:00
|
|
Calle Z |
Hur den ortodoxa sunnimuslimska bönen framförs? Det har väl inte med saken att göra? Skulle deras framförande av bön förringa elller ursäkta en imams predikan? Ser du inte var jag vill komma?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-21 08:49:00
|
|
Bärnson |
Jag har aldrig hört någon imam fördöma homosexualitet Sverige. Gör dom det? Lagen ska naturligtvis gälla alla. Du har all rätt att tycka att alla homosexuella är onda, men inte att skrika ut det från predikstol, lyktstolpar eller minareter.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-21 09:30:00
|
|
stålis |
Islam är lika fördömande mot homosexuella som kristendomen.
Elller snarare mer. Ecco Homo i Uppsala domkyrka hade aldrig tillåtits i moskén i Sthlm.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-21 09:33:00
|
|
stålis |
I New York uppvisades en Jesusfigur neddoppad i piss på ett museum. Som jämförelse. Hur många kvinnliga imamer har vi? Varför delar muslimer och judar upp sina andaktsrum i en kvinnlig och manlig sektion? Jag hävdar att kristendomen är den tolerantare religionen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-01-21 09:35:00
|
|
stålis |
En homosexuell parad i Köpenhamn utsattes för stenkastning från muslimer - inte nynazister eller fanatiska kristna homofober. Har ni inte läst om hedersmord på homosexuella? Om att unga homosexuella invandrare precis som unga kvinnor tvingas gå under jord för att inte bli hedersmördade?
Att man hänger bögar från lyftkranar i Iran?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-01-21 09:37:00
|
|
stålis |
Kristna är det inne att nedvärdera och diskriminera. Det som hände pastor Green skulle aldrig hända en muslimsk imam eller judisk präst.
I Aftonbladet hade man på ledarsidan en artikel med rubriken:
"När ska Gud tröttna på kristna?"
Byt ut ordet kristna mot muslimer eller judar!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-01-21 09:47:00
|
|
Bärnson |
Jag är helt övertygad om att en imam som skulle kalla homosexuella för cancersvulst på samhällskroppen i offentliga sammanhang också skulle dömas. Dessutom förs med jämna mellanrum på landets kultursidor debatt om de homohatande dragen hos vissa svarta reagge-musiker
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2005-01-21 10:10:00
|
|
stålis |
"Boom bye bye in batty boy head
Rude boy no promote no nasty man, dem haffi dead." Länk: hrw.org
Välformulerat. Tur att det inte är på svenska och framsjungit av en vitmaktgrupp! Obs. inte välformulerat som i bra, utan som i pidgin-english.
Länk: sodomylaws.org
|
| |