|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-19 16:14:00
|
|
Anna Drangel |
Men Biff, så fort man diskuterar kvinnovåld så menar vissa som du att kvinnor slår och misshandlar män lika mycket. Även om det finns kvinnor som slår är det inte på långa vägar lika vanligt. Detta är som att diskutera att det aldrig funnits några koncentrationsläger.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-19 16:55:00
|
|
Kruzze |
Nä, det är att nyansera diskussionen. LIKA STOR ANDEL AV MÄNNEN SOM BLAND KVINNORNA UPPGER ATT DOM BLIVIT UTSATTA FÖR VÅLD INOM EN RELATION. Anna Drangel, vad i denna uppgift är det du inte kan ta till dig, och framför allt, VARFÖR??
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-20 14:41:00
|
|
Biff |
Anna, grejen är att eftersom brotten misshandel och grov misshandel är otroligt mycket vanligare än brottet kvinnomisshandel, kan jag inte förstå varför vissa envisas med ett patriarkat som förklaringsmodell. Det existerar inte ens ett brott som heter mansmisshandel utan detta får ingå bland den neutrala misshandeln i statistiken. Man kan alltså omöjligt säga hur vanligt mansmisshandel är.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-20 14:45:00
|
|
Biff |
Det beskyddarbehov som Markus har över kvinnor visar dock att han själv är den störste patriarken av oss alla, vilket i och för sig inte är fel så länge han är snäll. Så fort man kritiserar förklaringsmodellerna och jämställdhetsaspekten i kvinnovåldsfrågan tror vissa att man inte tycker att den är viktig.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-20 20:26:00
|
|
Anna Drangel |
Svar 3: menar du med mansmisshandel kvinnor som slår män eller män som slår män?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-21 00:30:00
|
|
Biff |
Mansmisshandel borde väl vara samma sak som kvinnomisshandel, fast åt andra hållet? Utförs kvinnomisshandel av kvinnor eller män, eller både och?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-21 16:47:00
|
|
Fowler |
eftersom män använder våld mer än kvinnor måste det iaf finnas ngn form av attityd som säger att det är ok att bruka våld om för män eller att det inte är onormalt att män brukar våld ibland.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-21 17:54:00
|
|
Kruzze |
Fowler, jag tycker inte att det är tecken på ett en person är onormal om den vid något tillfälle brukat våld, gör du? Det beror väl helt på sammanhanget och omfattningen. Att vissa kvinnor inte använder våld mot sin partner är en myt som snarast möjligt bör försvinna för att öka respekten och förståelsen för alla människor. Problemet med våld inom relationer är INTE en könsfråga utan en mänsklig fråga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-22 06:40:00
|
|
NisseO |
Men snälla lilla Anna. Det där har jag rett ut en gång för alla, att seriös forskning visar just att kvinnor misshandlar sin partner lika mycket. Att hävda att män misshandlar sin partner mer är som att påstå att koncentrationslägren inte funnits. Var så god att hänvisa till den forskning du stödjer din åsikt på.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-22 15:35:00
|
|
Biff |
Fowler, varför anser du att det är mer ok när män brukar våld? Själv tycker jag absolut inte det är det minsta "ok" att vare sig män eller kvinnor brukar våld. Dessa bryr sig dock oftast inte om vad jag tycker. Särskillt inte när det är mig de slår ner. Tror du killen som blev nerslagen i filmen tycker det är "mer ok" att män brukar våld? De där våldskonventionerna existerar bara i patriarkatförespråkarnas huvuden.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-23 04:41:00
|
|
Fowler |
Biff: Jag anser inte att det är ok att män slåss! men att män slåss på krogen är ganska vanligt, hur ofta gör kvinnor det? Män slåss i på eller utanför läktare, män slåss på ishockey rinkar, pojkar slåss på skolgårdar. Skulle tjejer göra någonting liknande så blir det betraktat som ngt mycket märkligt. Slutsatsen måste bli att det finns en acceptans för att män/pojkar slåss ibland.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-23 20:02:00
|
|
Biff |
Fowler, att du har sett fler män slåss innebär inte automatiskt att mänskligheten tycker det blir mer märkligt att se kvinnor slåss. Den acceptans du pratar om är snarare en rädsla för att ingripa när män slåss.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-24 21:11:00
|
|
Anna Drangel |
Enligt all forskning utförs det mesta av det värdlens våld av män även om det finns kvinnor som också utför våld 3 av alla livstidsdomar är kvinnors. Sedan blir det ju också ganska naturligt om flest våld mot kvinnor också utförs av män...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-25 00:33:00
|
|
Fowler |
Biff: dina slutsatser är skrattretande, skärp dig för bövulen! Tror du på det du säger själv?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-30 17:39:00
|
|
Daniel Wijk |
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-30 17:40:00
|
|
Daniel Wijk |
Snarast handlar det om att en man som blir misshandlad av en kvinna mycket sällan anmäler detta. Jag kan tänka mig att det är bara de grovast av dessa brott som får en fällande dom också eftersom det är kulturellt korrekt att tycka som du och avvikelser från normen anses inte trovärdiga.
|
| |