|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-14 17:58:00
|
|
Jan E |
Det är ju för tusan dessutom illegal invandring nämnda amerikaner talar om! Vilka i Sverige uttalar sig positivt om illegal invandring? Och på vilket sätt underlättar vi för de arbetslösa genom att förhindra arbetskraftsinvandring? Du är väl inte så dum att du tror att det är frågan om kommunicerande kärl? Den arbetskraft vi kommer att behöva alltmer står oftast inte att finna bland de arbetslösa. Tråkigt men sant.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-14 17:58:00
|
|
Jan E |
För övrigt har vi redan en restriktiv invandrings- och flyktingpolitik i Sverige så jag förstår inte riktigt problemet. Det väller inte in horder av utomeuropeer som vill snylta på våra bidragssystem. Jag håller med Jan S som i en kommentar påpekar att Sverige är för kallt och för långt bort för att landet ska riskera att tas över av främlingar som raderar ut det svenska – vad det nu är.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-14 17:59:00
|
|
Jan E |
Men visst finns det problem idag, förhållandena i invandrartäta förorter som Rosengård, Rinkeby med arbetslöshet och kriminalitet är en skam för landet, men beror ytterst på att det inte funnits tillräckligt med politisk vilja för att integrera invandrare i det svenska samhället. Allt beror egentligen på invandrares och flyktingars omöjliga försörjningssituation.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-14 17:59:00
|
|
Jan E |
Om de hade lättare att försörja sig själva och inte bli fast i bidragsberoende, så skulle vi inte ha problem med rasism och främlingsfientlighet och Ståhlberg skulle inte behöva gödsla Sourze med artiklar om ”invandringsproblematiken”. Gör det lättare att anställa folk, men ställ samtidigt hårdare krav på invandrare att rätta in sig i samhället och vi ska se att problemet försvinner på sikt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-14 17:59:00
|
|
Jan E |
Vi kommer att behöva mer arbetskraft, arbetskraft som inte finns i Sverige, var så säker. Vi behövde och tog emot italienare och juggar på 50- och 60-talen – ingen såg eller ser dessa som problem idag.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-14 18:00:00
|
|
Jan E |
Jag vet att du brukar säga att du inte är främlingsfientlig, men det finns en underton i det du skriver i denna fråga som inte är vidare trevlig. Och det okommenterade citatet från en sverigedemokrat och vetskapen om din nationalistiska grundinställning förstärker intrycket.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-14 20:30:00
|
|
stålis |
Ang. "gödsling". Pliktkänsla. Om det fanns andra som skrev lite "alternativt" om invandring, så skulle jag "gödsla" mindre.
"Its a dirty job, but someones got to do it."
Precis som många filosemiter kritiserar
Israel av omsorg om judar, så kritiserar jag
invandringsortodoxin delvis av omsorg om
invandrare
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-14 20:31:00
|
|
stålis |
Beträffande herr Funebo, Vad är problemet? Att citera denne är ju inte som att gillande citera A. Hitler. Jag citerar massor med pers. inklusive vänsterradikaler gillande. T ex Jan Myrdal. För övrigt hoppade Funebo av SD och grät ut hos www.expo.se
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-14 20:34:00
|
|
stålis |
Minst främsta invändning mot Funebo är att han länkar gillande till nykonservativa
www.frontpagemagazine.com, som förvisso innehåller intressant material om anti-vit rasism och punkterar myter rörande amerikansk "strukturell rasism", men som ändå är påfrestande likudniskt och ahlmarkskt i Irakfrågan.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-14 20:38:00
|
|
stålis |
Vår tids folkvandring tar sig olika uttryck: som illegal till USA via Mexiko då även den från Kina, Ryssland, Afghanistan, etc.
och som asylsökande och anhöriginvandring till EU!
Det innebär inte att problemen inte är desamma. I stort sett. Låt vara att det islamistiska hotet i EU är större än i USA.
Inte minst är det likartat i att den illegala invandringen till USA och asylmissbruket i EU är tabu inom de härskande grupperna.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-14 20:43:00
|
|
stålis |
Gradvis börjar tabut luckras upp i USA och i de flesta EU-länder: Storbritannien, Frankrike, Italien, Schweiz, Österrike, Tyskland, Holland, Norge och Danmark -
genom att röster inom etablissemangen där
till och från uttalar sig politiskt inkorrekt.
Detta inte minst utifrån insikten om sprängkraften frågan har för extremister, som kan samla missnöjesröster med hjälp av den.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-14 20:44:00
|
|
stålis |
Kommer SD in i riksdagen, ja, då vet du varför. Endast om något borgerligt parti eller sossarna, eller Junilistan kan adoptera invandringsmotståndet, så kan detta undvikas.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-14 20:46:00
|
|
stålis |
Beträffande artikelns dålighet och vimsighet, så kan jag avslöja att jag först skrev det som ett email till några vänner, men sen fann det där om David Frum så viktigt, att en större läsekrets borde underrättas.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-15 09:15:00
|
|
Jan Schmidt |
Svar 12: Nja, än har de väl en bit kvar - 1,4 i senaste valet...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-15 15:05:00
|
|
ts |
"Den arbetskraft vi kommer att behöva alltmer står oftast inte att finna bland de arbetslösa." Inte hellt sant, det är många som inte kan flytta dit jobben finns p.g.a. de icke fungerande bostadsmarknaderna i t.ex. stockholm.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-16 07:07:00
|
|
stålis |
Om automatisering både av produktion och servicenäringar banktjänster via Internet t ex, gör folk arbetslösa, varför kan de inte då också fylla behovet av arbetskraft inom mer kvalificerade yrken? Utvecklingen har gjort att kirurger fått mindre att göra tack vare ultraljudsbehandling av njursten. Vilka perspektiv öppnar inte det! Misstänker att snacket om behov av arbetskraftsinvandring p g a dålig befolkningstillväxt är ett desperat argument för att rädda
en omöjlig politisk hållning.
|
| |