Sverige sista PK-fästet?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2005-01-14 13:20:00
Jan Schmidt
De två största problemen med invandringsdebatten eller den ev. bristen därpå i det här landet är, som jag ser det: 1 att det är motståndarna till invandring som för ordet, och 2 att debatten hela tiden utgår från att invandringen är ett problem vilket i och för sig är en naturlig följd av 1. Ett annat problem är invandringsförespråkarnas närmast totala brist på argument för det man säger sig vara för.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-14 13:20:00
Jan Schmidt
Samt den enorma skillnaden mellan ideal och verklighet: Samtliga partier i Riksdagen säger sig vara för invandring, Sverige bedriver trots detta en mycket restriktiv invandringspolitik!
Inlägg #3: Postat: 2005-01-14 13:21:00
Jan Schmidt
Själv är jag för en ökad invandring, ja faktiskt en obegränsad sådan. Kanske för att jag vägrar se invandrare som ett problem. Varje människa är speciell, med sina egna kunskaper och erfarenheter, som vi visserligen kan dela med andra, men som ändå är våra egna och därmed unika. Varje människa är en resurs, given de rätta förutsättningarna och i de rätta sammanhangen.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-14 13:21:00
Jan Schmidt
Varje ny ”svensk”, född eller invandrad, kan bli en tillgång för Sverige och det svenska samhället. Om vi låter dem bli det! Om vi slutar att betrakta dem som ”problem”!

För mig är det inte en fråga om vårt ”behov” av arbetskraft eller vårt ”behov” av invandring. För mig är det en fråga om humanitet. Dessa människor behöver komma hit därför att förhållandena är för jävliga där de bor. De behöver komma hit därför att deras familj redan är här.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-14 13:22:00
Jan Schmidt
De behöver komma hit, därför att det finns något här som inte finns i deras hemländer, det kan vara arbete, sjukvård, utbildning eller vad som helst. Men eftersom de behöver oss, tycker jag att vi ska ta emot dem. Det är också en fråga om rättvisa. En fjärdedel av jordens befolkning, nämligen vi i västvärlden, förbrukar ungefär fyra femtedelar av jordens resurser.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-14 13:23:00
Jan Schmidt
Det är inget ohemult krav av de övriga tre fjärdedelarna att vi delar med oss lite av vårt överflöd – ett överflöd som vi till stora delar ursprungligen tagit ifrån dem

Detta skulle jag vilja att invandringsdebatten handlade om!
Inlägg #7: Postat: 2005-01-14 13:41:00
Thomas L. Aabo
Svar 1. Vilka tidnigar läser du egentligen? Den där "verkligheten" stämmer inte.
Svar 6. Tagit ifrån dem? Har du bevis för detta? Har de inte fått något?
Inlägg #8: Postat: 2005-01-14 13:46:00
stålis
Glädjande nog har ju Schmidt och jag funnit varandra i Irakfrågan, vilket lätt till ett tillfälligt töväder i vår dialog, men så här: alla måste göra sin grej! Min grej är att vara den ende på Sourze som problematiserar invandringen, Schmidts och Jan E:s grej är att ifrågasätta det jag skriver. På så sätt stöts och blöts frågan i sann demokratisk anda. Alltså motsatsen till likriktning och åsiktsförtryck.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-14 14:10:00
Fowler
Enligt UNHCR finns det 9,4 milj. flyktingar i asien, 4,6 milj. i Europa 4,4 milj i Afrika, 1,1 milj i Nordamerika, 1 milj i Latinamerika och 70 000 i oceanien. Alltså totalt ca 5,8 milj i västvärlden och 15 milj i övriga världen. Alltså betydligt fler flyktingar i länder med mycket sämre resurser än vad vi har och ändå är det synd om oss som måste ta emot så många flyktingar.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-14 14:14:00
stålis
Schmidt tycker att invandringsmotståndarna "för ordet". Om så var fallet, varför citerar jag så ofta utländska etablissemangstidningar och inte svenska?
Inlägg #11: Postat: 2005-01-14 14:16:00
stålis
Schmidt vill ha "en ökad invandring, ja faktiskt en obegränsad sådan".
Risken med det är att vi inte klarar integrationen utan byter kultur.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-14 14:17:00
stålis
En definition av mångkultur är att
man betonar skillnaderna mellan folkgrupper i ett land i stället för det gemensamma.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-14 14:19:00
stålis
"Balkanisering" innebär att konflikter mellan folkgrupper i en stat uppstår. Den risken är uppenbar i Sveriges fall - liksom i alla länder med massinvandring av kulturellt oförenliga. Ja, till och med mellan så pass likartade folkgrupper som valloner och flamländare i Belgien, finnar och finlandssvenskar i Finland, vietnameser och kineser i Vietnam, etc.
Inlägg #14: Postat: 2005-01-14 14:23:00
Jan Schmidt
Svar 10: Därför att svenska invandringsförespråkare hellre tiger still, eller möjligen går i svaromål mot invandringsmotståndare, än att ta upp frågan till debatt på egna villkor. Det finns en enorm rädsla för att diskutera invandring i det här landet, om man inte är emot densamma, vill säga. Det har du ju själv konstaterat flera gånger.
Inlägg #15: Postat: 2005-01-14 14:24:00
megaman
Svar9. från huvudet: Västvärlden består av runt 700miljoner människor övriga världen cirkus 5 miljarder. Om dina siffror stämmer och mina har någon sorts verklighetsförankning så tar västvärlden ett större ansvar.
Inlägg #16: Postat: 2005-01-14 14:25:00
stålis
Redan nu har vi fått ex. på negativ särbehandling av svenskar. Till och med när det inte förekommer brist på etnisk mångfald, utan det hela har med den LITURGI som uppstår
i den fanatiska multi-kulti-ideologins fotspår, att slå in öppna dörrar och nedvärdera allt svenskt.
Hur skulle det då inte bli om svenskarna hamnade i minoritet!
Skräckpropaganda? Nej, utan
välgrundad farhåga.
Länk: dn.se
Inlägg #17: Postat: 2005-01-14 14:41:00
Fowler
Megaman: Eftersom vi har så mycket resurser på så få människor tar vi väl ett ganska litet ansvar?
Inlägg #18: Postat: 2005-01-14 14:45:00
Jan Schmidt
Svar 11-1316: För det första tror jag inte att det är så värst många som skulle leta sig upp hit till den kalla nord, ens om vi släppte invandringen fri. Risken för att svenskar skulle hamna i minoritet tycks mig försumbar. För det andra: Etnisk mångfald och nya influenser tenderar att berika kulturer i stället för att förstöra dem. Vår västerländska kultur är ju redan nu ett misch-masch av influenser från olika håll och olika epoker. Vilka kulturer är f ö "oförenliga"?
Inlägg #19: Postat: 2005-01-14 14:54:00
megaman
Svar 17: Att ta ansvar är inte samma sak som att ta imot flyktingar, det finns många bättre och effektivare sätt att hjälpa.
Inlägg #20: Postat: 2005-01-14 15:07:00
Fowler
Stålis: För det första finns inga likheter mellan balkan och Sverige. Du är den första jag vet som drar den parallellen, vilket västland är på randen till inbördeskrig pga invandringen? Paranoia!? För det andra är det ingen homogen folkgrupp som kommer hit, invandringen sker från massvis med länder. Jag har alltid gått i invandrartäta skolor och vi har aldrig varit kulturellt oförenliga, men vill man så kan man, men det handlar nog mer om dig än någon annan.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...