Billigt att skylla på Persson

Inlägg #1: Postat: 2005-01-13 15:44:00
Davido
Mycket bra inlägg!
Inlägg #2: Postat: 2005-01-13 18:37:00
Michael Lundahl
Per W: Om en person har misskött sitt jobb, varför får då chefen inte säga detta? Varför får detta inte erbjudas som förklaring då hundratusentals människor studsar ilsket och kräver denna förklaring? Hur motiverar du över huvud taget dina påståenden?
Inlägg #3: Postat: 2005-01-13 18:38:00
Michael Lundahl
Tycker snarare det känns som att den här påhittade defintionen av en "Bra chef" snarare kommer sig av det ansvarssmitande som jag nämner i artikeln. Ett påhitt för att de underlydande skall kunna skydda sin egen häck genom att definitionsmässigt försöka tvinga chefen att ta på sig skulden åt dem.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-14 07:54:00
Per W
Svar 2: Därför att chefen i detta fall inte brytt sig om att rigga, testa och kvalitetssäkra en organisation, som klarar en krissituation.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-14 07:56:00
Per W
Svar 3: Påhittad definition? Att en chef har det slutgiltiga och ensamma anvaret för en organisations resultat?? Vem skyddar sin häck i detta fallet? Göran Persson, förstås.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-14 09:25:00
Michael Lundahl
Per W: *Ensamt* ansvar? Det tycker jag var ett dumt påstående. Läs början av min artikel igen och svara på frågorna som där ställs.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-14 09:26:00
Michael Lundahl
Persson sade "Någon har inte skött sitt jobb". Vad i detta är detsamma som innebär att han inte tar ansvar? Förklara gärna hur du drar ett likhetstecken mellan det påstående och ett försök till att avsvära sig chefsansvar.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-14 09:55:00
Per W
Volvos VD kan inte skylla på montörer om de gör undermåliga produkter med en massa fel och som inte säljer. Han får gå, montörerna också kanske, men VD har ansvar för att företaget har en organisation och rutiner som funkar! Basta!
Inlägg #9: Postat: 2005-01-14 09:57:00
Per W
Persson kan säga "någon har inte gjort sitt jobb men det har inte jag heller, så jag tar på mig hela ansvaret eftersom jag har det . De andra ansvarar inför mig och det ska jag ta hand om"
Inlägg #10: Postat: 2005-01-14 13:46:00
Michael Lundahl
Så det är allt den här enorma folkstormen gäller? Att Persson inte i just den presskonferensen vid just det tillfället sade "jag har gjort fel"? Över 1000 svenskar saknade. Människor ligger och riskerar att dö om de inte får komma till sjukvård... och folk jobbar sig till blodstörtning över att statsministern på en presskonferens inte sade det de ville höra?! Det är ju skönt att se att svensken har koll på vad som är viktigt och kan tala om det för Regeringen. OBS: Kan innehålla spår av ironi
Inlägg #11: Postat: 2005-01-14 15:02:00
jebur
Lundahl: Kritiken handlar snarare om att Persson inte vågar erkänna att det är hela systemet som är fel, istället är det de anställda som inte skött sina jobb. Persson har det yttersta ansvaret för att Sverige inte har någon riktig krisorganisation, istället är det Regeringskansliet som ska leda Sverige under katastrofer. Detta bör skötas av professionella människor, inte av politiker. Det är pga det som Sverige var så sent i sitt agerande, inte för att något fax blev liggande på UD.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-14 15:06:00
Biff
Michael, det du skriver är inte ironiskt utan hånande. Det handlar nog inte om "just den presskonferensen" utan om Persons retorik och jargong i allmänhet. Kanske fick hans agerande i denna presskonferens bägaren att rinna över.
Laddar...