|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-13 14:18:00
|
|
Mysan |
Jag hade nog hellre åkt ner till indonesien och hjälpt bära lik om jag hade pallat.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-13 14:53:00
|
|
megaman |
Det beror på vem som värderar....
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-13 15:25:00
|
|
Per W |
Vilken fördomsfull skitartikel!
Folk i Sverige har varit solidariska vid tidigare katastofer, som jordbävningen i Turkiet år 2000 t ex, där vad jag vet inga svenskar blev drabbade!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-13 15:59:00
|
|
tomster |
Woj woj. Om vi drabbats här i Sverige hade nog thailändarna givit mindre också. Vi bryr oss mer om de som står oss nära. Vad är egentligen poängen med din artikel? Personen är fiktiv och du försöker få det till att vara att alla som inte skänker kör det resonemang du presenterar om gulingar och svenskar, men så behöver det ju inte vara alls. En person som skänker kanske tänker "jag har inte råd" istället för "fuck the gooks".
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-13 16:00:00
|
|
Nartin |
vilken KRAFT och KÄMPARANDA jag får av såna här artiklar. Heja Hankins! fokusera på problemen, se bara bakåt och peka finger åt folk som ger pengar till "fel" saker. heja heja!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-13 16:41:00
|
|
Anders Klasson |
Du frågade "Är våra liv vekrligen mer värda än andras?", Nej inte alls
men det är mänskligt att man ser
till dom som står en närmast i första
hand. Vilket innebär att Familjen går
före avlägsna släktingar,avlägsna
släktingar går före andra Svenskar,
andra Svenskar går före Ryssar
och Finnar.Eftersom Finnar och Ryssar är våra grannar så går dom
före folk från Afrika och Asien.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-13 17:00:00
|
|
Niklas J |
Vad skönt det är med människor som vet hur man ska göra och som framförallt kan tala om det för "vanligt folk" som inte fattar bättre - vilka det nu är?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-13 18:49:00
|
|
the_minstrel |
Är sparsam med både ettor och femmor, men här har vi en solklar etta... Världskartan måste rymma två Sverige, för mentailiteten i det land jag bor i är fjärran från det Hankins beskriver som norm. Att analysen i övrigt är haltande gör inte saken bättre.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-13 19:42:00
|
|
Jonas Liljeström |
Intressant inlägg. Frågan är bara om den typen av resonemang är så vanligt förekommande att man kan säga att det går att applicera på "Svensson" i största allmänhet? Personligen skulle jag tro att den bristande benägenheten att engagera sig i lidandet i världen beror mer på att det händer så många katastrofer av olika slag att man blir avtrubbad och inte orkar ta in det och engagera sig.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-13 19:43:00
|
|
Jonas Liljeström |
Det är nog vanligtvis inte fråga om någon medveten rasism eller självtillräcklig likgiltighet. Sedan har det nog mycket att göra med vilka världshändelser som massmedia väljer att prioritera i sin rapportering. Jordbävningskatastrofen i Iran för ungefär ett år sedan var glömd efter någon vecka, sedan återgick medierna till status quo - dvs. att rapportera om det bristfälligt kamouflerade kolonialkriget i Irak, på bekostnad av svält och misär i andra delar av världen.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-13 23:01:00
|
|
Uno Hansson |
Jag har faktiskt inte gett ett enda öre den här gången. Jo förresten jag skickade visst till läkare utan gränser.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-13 23:11:00
|
|
Biff |
En svensk är inte mer värd en någon annan, men jag bryr mig mer om svenskar ändå. Är det fel att tycka så, och bör man bry sig om folk som vill att man ska sluta tycka så?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-14 07:50:00
|
|
Jan Schmidt |
Jag tror att din "Svensson" är en ganksa sällsynt person. Min erfarenhet är att de flesta människor har mer empati än vad man i förstone kan tro. Och jag tror nog, liksom Jonas Liljeström nedan, att det som får vår uppmärksamhet och väcker vår vilja att öppna plånboken, är i mycket vad media väljer att rapportera.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-14 09:16:00
|
|
bubblan |
Hej Markus. Nu är det så att vi måste ta livet av en människa precis alldeles strax. Du får välja. Din syster Lisa eller Kim Ngyen som du för övrigt inte har någon som helst kontakt med. Enligt ditt resonemang är det enbart vid en rättvis slantsingling och omedelbart godtagande av utfallet man INTE kan anklaga dig för att tycka ett liv är mer värt än ett annat.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-14 10:14:00
|
|
Anna |
Ang. artikeln så vill jag rikta några ord till Svensson och de som känner likadant Tycker synd om Svensson. Det måste vara ett totalt mörker i Svenssons sinnesvärld. Har Egot tagit så stor makt att Egot stängt av alla andra känslor än förakt för medmänniskan. När det verkligen är omöjligt att känna empati för människor då är vi alla i fara. Tänk, känn efter i djupet av Din själ så kanske Du också har mänskliga känslor och få ta del av den glädje som finns i att hjälpa en medmänniska.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-14 22:35:00
|
|
stålis |
Föredömligt kort. Men temat är bedrövligt svenskfientligt. Ett sätt att inhösta beröm när du hivar bärs på
Röda Tomten? Ett sätt att få big red mamas i bingen? Men listen up now, punk. Så här är det: a de flesta svenssons tänker inte som din hypotetiske, b jag blev rörd varje gång tv visade en förtvivlad srilanges bära sitt döda barn, c man bryr sig mer om sin egen familj än grannens, d vad är en nation om inte en utvidgad familj?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-01-15 23:43:00
|
|
Dan |
säger du att större delen av svenska folket är rasister så är du helt fel ute. pengarna alla skänker går ju dit ner inte till svenskar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2005-01-31 18:34:00
|
|
Lermannen |
Grymt bra. 5:a!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-02-06 13:05:00
|
|
Toub |
absolut...jag känner likadant..hur många företag bryr sig egentligen om de drabbade?? detta är ju en kanonchans för att få bra PR...i ärlighetens namn...
|
| |