Den som föder är chef

Inlägg #1: Postat: 2005-01-12 15:49:00
Michael Lundahl
Givetvis måste man acceptera att det ibland är jobbigt. Men det ger inte för den sakens skull barnmorskorna rätt att behandla föderskorna nedlåtande! Visst, en graviditet/födsel är inte ett sjukdomstillstånd. Men det är fan inte ett normaltillstånd heller. En av mina bekanta blev så graviditetssjuk att hon kräktes sönder magen och hamnade på sjukhus. Tycker du att hon skulle klappats på huvudet och blivit tillsagd "Sånt får man räkna med lilla vän"?
Inlägg #2: Postat: 2005-01-12 15:50:00
Michael Lundahl
Information och respekt är två av de saker som är oerhört viktigt för blivande föräldrar. Det Belinda skriver är att information är det bara "Jobbiga brudar" som skaffar och respekt har man enligt henne ingen rätt att kräva på BB. Därav att jag tycker BO snackar skit.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-12 15:51:00
honkan
Japp...så är det!!!..en del av att vara gravid!!dessutom rel snabbt övergående!!Dags att vakan upp eller??
Inlägg #4: Postat: 2005-01-12 16:04:00
Michael Lundahl
Unge man... talk is cheap.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-12 16:18:00
honkan
Unge man!1..hehe...jadu..det är många år sen jag blev far för första ggn..och med tanke på din bild du använder dig av så passar det epitetet bättre in på dej själv min unge vän..:..till saken hör också att som blivand/nybliven förälder tror man at man är jordens medelpunkt och föremål för all beundran som går att uppbringa..det går över det med ska du se när blivit liiiiite äldre..
Inlägg #6: Postat: 2005-01-12 16:27:00
Michael Lundahl
Ok, då vänder vi på det hela: vad får dig att tro att bara för att ni gick igenom det där för år sedan att ni har rätt att snacka skit om och ignorera de som skall gå igenom födsel nu och/eller i framtiden? För att modifiera det tidigare uttlandet: gamle man... talk is cheap.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-12 16:42:00
Michael Lundahl
Det handlar inte om att "vara föremål för allas beundran". Det handlar om att bli värdigt bemött, något som man har rätt att kräva. Om det var så att ni inte tog den rätten utan att ni kanske just blev överkörda och dåligt behandlade så är det inget skäl för att framtida föderskor skall behöva utstå samma sak. Att det gör ont är inget skäl till att ignorera smärtan och sedan hejdlöst köra över kvinnan. Att ni lät det ske/skulle låtit det ske är inget skäl till att andra skall utstå samma sak.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-12 21:51:00
vanja-liten
honkan: För det första stod det ingenstans i artikeln om hariga hollywoodkvinnor som vägrar ha ont det handlade om bemötande innom vården, att belinda tyckte att man var en "jobbig brud" om man hade läst på lite innan sin förlossning, dom som har läst på innan är offtast dom som kräver mindre smärtlindring och som klarar sig bäst oftast bara med barnmorskan som asistans i bakgrunden, själv läste jag kursen gynekologi /obstrertik när jag gick och var höggravid jag studerar till sjuksköterska
Inlägg #9: Postat: 2005-01-12 21:51:00
vanja-liten
vänlighet, respekt och vanlig hederlig medmänsklighet tycker jag man har all rätt i världen att kräva, specielt när man söker sig till sjukvården av ena eller andra orsaken, men är tillräckligt liten i det läget ändå oavsett om man är 5,25 eller 75 år gammal
Laddar...