|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-12 13:47:00
|
|
Franklin |
Det är dags att vi ändrar på detta nu. Även de som jobbar inom sjukvården har valt att göra detta frivilligt, de har lön och ett ansvar att sköta sig som alla andra. På många sjukhus finns inget av den hets som beskrivs i media, ändå går allt sakta. Och påpekar man detta så skylls det på bristande resurser. Men detta är lögn. Egentligen borde några riktigt duktiga journalister göra en ordentlig översyn hur sjukvården fungerar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-12 14:34:00
|
|
vanja-liten |
Nu ÄR det faktiskt bristande resurser, vi innom vården går på knäna med underbemanning och över beläggningar med missnöjda patenter och slutkörd personal som direkt kontenta av detta ändå får vi inte lov att nyanställa eller utöka. Det känns väldigt frustrerande och jobbigt men det skall inte hindra mig som undersköterska/sjuksköterska/läkare/vårdare att ge mina patienter ett bra och profesonellt
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-12 14:35:00
|
|
vanja-liten |
bemötande.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-12 15:39:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag håller inte med det du skriver Friskytten. Samtidigt får servicepersonal väldigt ofta oförtjänt skit av - rent ut sagt - skitstövlar bland allmänheten. Respekt skall som sagt vara tvåväga: patienten skall ha respekt för vårdpersonalen och vårpersonalen skall ha respekt för läkaren. Vi i allmänheten har ingen rätt att uppföra oss som skitstävlar mot servicemänniskor, inte ens om de uppför sig sämre än önskvärt.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-12 15:39:00
|
|
Michael Lundahl |
Friskytten Frankin... förlåt. Blandade ihop signaturen med inlägget under. :
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-12 15:42:00
|
|
Michael Lundahl |
Givetvis så skall vårdpersonalen vad gäller förlossning - om det krisar sig - givetvis kunna ta över situationen för att rädda liv och hälsa. Men så länge som läget är lugnt och "normalt" så finns det inga skäl för barnmorskorna att köra över eller tala över huvudet på föderskan. Patientbemötandet är som sagt oerhört viktigt och om det är dåligt så skall man som patient givetvis göra sin röst hörd.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-12 15:44:00
|
|
Michael Lundahl |
Men det tabu du nämner känner jag inte till något av. Snarare upplever jag det som det kutym att i Jante-Sverige sparka på allt som liknar myndighets- och/eller servicepersoner. Medelsvennson kräver en sjudjävla srvice men gör itne mycket för att visa respekt för den service man får eller att visa förståelse för att det i vissa fall inte är möjligt för servicepersonalen att ge full service.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-12 16:40:00
|
|
Franklin |
Jag förstår din poäng Michael, men vi kanske har olika erfarenheter. Jag har själv varit i kontakt med sjukvården mycket de senaste två åren och sett en hel del som jag inte trodde existerade. Jag har sett ett lungt tempo utan den stress som media talar om. En attityd som ger känslan av att man ska vara glad att man får hjälp över huvud taget.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-12 16:43:00
|
|
Franklin |
Och det gnäll du anser drabbar "myndighetssverige" finns inte enligt min mening mot sjukvården. Att ifrågasätta hur det fungerar i sjukvården dvs hur de jobbar rent konkret är nästan på gränsen till straffbart. Sjukvårdspersonalen får ofta föra ut sina bekymmer relativt oemotsagda. Men tänk om det handlar om en felaktig arbetskultur inom sjukvården snarare än om ekonomiska resurser?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-12 16:50:00
|
|
Michael Lundahl |
Jag har inte sagt att sjukvården är perfekt. Givetvis finns det förbättringspotential. Men jag tycker för min del att jag har hört många som snackar skit i onödan. En spark uppåt är inte rätt bara för att den är just uppåt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-12 19:15:00
|
|
Sunny |
Här i Stockholm kan den som föder aldrig veta ifall det finns plats. Någon kördes över med helikopter till Finland: barnen dog tvillingar
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-12 21:59:00
|
|
vanja-liten |
Franklin: att du inte ser den stressen som är beror på att den sällan förekommer där man kan se det, att man får vänta på tex en akutmotagning beror på att läkarna samtidigt servar många avdelningar samtidigt och att det med jämna mellanrum uppstår problem där som läkaren måste ingripa i., men det man ser från väntrummet är en lugn och sansad personal
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-13 08:54:00
|
|
Franklin |
Vanja-liten: Jag menar inte akutmottagningar. Jag har varit på avdelningar där personalen varit allt utom stressade. Tvärtom har de haft det mycket lugnt. Så bilden av den sönderstressade sjukvårdspersonalen som går på knäna är en överdrift enligt min mening. Men sjukvårdspersonal ifrågasätts sällan av allmänheten och nästan aldrig av media. Det är nästan olagligt att antyda att det skulle finnas saker att förbättra när det gäller hur personalen sköter sig. Sedan finns det naturligtvis undantag.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-13 08:57:00
|
|
Franklin |
Jag menar alltså att de som jobbar på våra sjukhus ofta förskonas från kritik som andra yrkesgrupper får utstå. Något som beror på vår traditionellt höga uppfattning av dessa människor. Historiskt sett har tex läkare haft mycket hög status, något som finns kvar. Att ifrågasätta någon som hjälper sjuka gör man inte utan goda argument. Därför får de inte alltid kritik ens när de förtjänar detta. Det är i alla fall min åsikt. Jag kan naturligtvis ha fel.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-14 17:58:00
|
|
vanja-liten |
jag menade att denstressen som är innom sjukvården sällan syns utåt men det ÄR oerhört mycket att göra hela tiden där jag har jobbat är det mer regel än undantag att vi går halvt bemannande hela dagar utan att få lov att ringa in extra personal,
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-14 17:59:00
|
|
vanja-liten |
vi tar våran lunchrast på stående fot, ibland hinner vi inte ens med det, man är efter en hel dag springandes fram och tillbaka i korridorerna helt slut som människa, det är inget man orkar hålla uppe i längden utan blir tillslut utbränd varav det är ytterligare en person kort på avdelningen, dom gånger vi lyckas få in extra personal så är det offta unga outbildade eftersom dom kostar mindre, jag har svårt att se hur vi skall kunna upprätthålla en god service och vård på det sättet.
|
| |