|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-12 12:57:00
|
|
Jan Schmidt |
Så du var Alliansare? Undrar om vi inte srkikit oförskämdheter åt varann då också, på något torgmöte eller så? Var själv aktiv i DFFG, Sveriges förenade FNL-grupper...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-13 11:04:00
|
|
stålis |
Var väldigt internationellt ambulerande 1971-75, men hösten -74 deltog jag i en motdemonstration på Drottninggatan. En skäggig man sprang runt och tog foton på oss DA:are. Det kanske var du? :-
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-13 11:08:00
|
|
stålis |
I Örebro i slutet på 60-talet var jag - som vanligt - enmansopposition visavi DFFG. Skrev insändare i Nerikes Allehanda, käftade med Sara Lidman på Medborgarhuset, och med Stefan Lindgren, ordförande i er grupp i Örebro, sedermera författare till en Lenin-biografi och artiklar i Finanstidningen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-13 11:12:00
|
|
stålis |
Mordhotades till och med av er par DFFG:are. Så orolig för min familj mor, far, bror och hund gick jag hem från skolan på någon lunchrast och kollade att allt var okej. Those were the days! Förresten - hyr på vhs/dvd "Framom främsta linjen", baserad på Harry Järvs krigsminnen från finsk-ryska fortsättningskriget. Ger ordet fosterlandsvän en djupare innebörd.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-13 11:14:00
|
|
Jan E |
Nu med facit i hand: Hade inte DFFG rätt i sitt stöd för FNL? Om vi bortser från att den samlade vänstern, dock även liberaler, stödde FNL och håller oss till sakfrågan.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-13 11:37:00
|
|
Jan E |
Finns det nån avgörande skillnad i sak när det gäller finnarnas kamp för att kasta ut ryssarna jämfört med vietnamesernas kamp för att kasta ut amerikanerna? De borgerliga under tiden för finsk-ryska kriget stödde givetvis finnarnas kamp mot ryssen, men varför kunde de då inte stödja vietnamesernas kamp mot USA?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-13 11:37:00
|
|
Jan E |
Svar: Jo, för att kampen mot kommunismen är överordnad all annan kamp, trots att stödet för FNL var massivt i Vietnam. Jag hör idag hemma i det borgerliga lägret, men det hindrar mig inte från att tycka att det borgerliga stödet för USA:s Vietnamkrig var alldeles åt helvete.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-13 12:44:00
|
|
stålis |
Din analys om kommunistskräckens betydelse stämmer. Men det fanns oxå ett levande historisk band mellan Sverige o. Finland. Svenska riksdagens samtliga partier fördömde USA efter julbombingarna 1972. Det fick mig att inte registrera mig som röstberättigad i Bryssel. Ångrade mig senare, och jobbade i valrörelsen under en hemmasejour hösten -73. Då fick jag dock ej rösta.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-13 13:49:00
|
|
Jan Schmidt |
Sorry, jag har aldrig haft skägg och hösten -74 hade jag i bästa fall lite fjun på överläppen... f ö skulle det aldrig falla mig in ha fallit mig in att fotografera deltagare i en demonstration, oavsett deras åsikter! Låt mig också, såhär i efterskott, be om ursäkt å mina och alla andra FNL:ares vägnar för hoten! Tro mig, det var inte sådana aktiviteter vi normalt ägnade oss åt. Men tokskallar finns i alla läger.
|
| |