Feminism ingen extrem ideologi

Inlägg #1: Postat: 2005-01-11 20:21:00
Björn_T
Formulerade du dig verkligen rätt nu? Det verkar som om du är för och emot samma sak på en gång.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-11 20:50:00
Jan E
Någon som begriper sig på Marcus?
Inlägg #3: Postat: 2005-01-11 22:22:00
Fowler
Jag tror Marcus menar att kvinnor ska ta hand om markservicen och att männen ska ta hand om politiken, men att det ska vara samma status och maktförhållande dem emellan och i samhället trots detta. Ungefär som Alf Svensson som har anställt sin fru som personlig pass upp. Men detta är dock bara en gissning.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-12 01:12:00
Marcus
Vad jag menar är att Johannes citat ur nationalencyklopedin redan från början förutsätter att männen är värda mer när man säger "kvinnans jämställelse med mannen" feminismen går ut på att kvinnan skall få det lika bra som vi män har det.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-12 01:14:00
Marcus
Jag och många med mig anser inte att vi män har det bäst på alla plan och att om bara alla blir som oss så blir alla lyckliga. Jag menar att det finns massor av kvinnliga värden som vi män har enorm nytta av. Därför "mannen och kvinnans jämställelse med varandra" :-
Inlägg #6: Postat: 2005-01-12 01:17:00
Marcus
Men feminismen enligt Johannes nationalencyklopedin anser att kvinnan skall jämställas med mannen. Detta är jag emot. Förstår ni? :-
Inlägg #7: Postat: 2005-01-12 01:23:00
Marcus
Men jag är positiv till att mannen och kvinnan jämställes med varandra.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-12 01:57:00
Fowler
Du menar alltså att kvinnor ska va "kvinnor" och män ska va "män". Gamla hederliga könsroller allså kvinnliga värden och manliga värden, som du uttrycker det Problemet är att många inte kan eller vill passa in i den mallen samt att den mallen gjort att kvinnor genom åren utestängts från styrande positioner i samhället och i familjen dvs de har och har haft sämre möjlighet att styra sina liv än merparten av männen.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-12 01:58:00
Fowler
forts. Feminismen menar att detta är ojämlikt, de menar inte att kvinnan är mindre värd än mannen de menar inte heller att män har det bäst på alla plan. Och de flesta utgår inte från att det finns manliga och kvinnliga värden, men att samhällets normer tvingar in individer i din mall.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-12 09:13:00
Nartin
Fowler, du missuppfattar. Parollen "kvinnan skall jämställas med mannen" borde ju rimligtvis betyda att vi ser till att fler kvinnor blir uteliggare, se till att fler kvinnor begår självmord, att fler kvinnor blir alkoholister etc. Männen har det inte bäst på alla områden.
Inlägg #11: Postat: 2005-01-12 13:51:00
Fowler
Nartin: svar 9: första meninge
Inlägg #12: Postat: 2005-01-12 14:06:00
Biff
Fowler, "de flesta" är fullkomligt nöjda med sina levnadssätt som manliga män och kvinnliga kvinnor. Bara så att du vet...
Inlägg #13: Postat: 2005-01-12 16:27:00
Marcus
Nej Verkligen inte Fowler? Hur får du det till det? Folk få vara precis det dom vill, jag har inget behov överhuvudtaget att tvinga folk vara så som jag tycker dom skall vara. Men många feministerna har dessvärre en tro på att alla kvinnor blir lyckliga bara om dom "blir" mä
Inlägg #14: Postat: 2005-01-12 16:29:00
Marcus
Jag tycker alltså att människor skall vara det dom själva vill..men jag tror at Biff har en poäng många kvinnor vill vara "kvinnliga" och många män vill vara "manliga" oavseett vad jag feminismen eller samhället tycker.
Inlägg #15: Postat: 2005-01-13 14:26:00
Mysan
Jepp varför blir kvinnor lesbbiksa? Medfött och varför blir de kvnnliga lesborna så likt männen rakar av sig håret går i manskläder?jag menar visst i dag kan kvinnor bli piloter ,direktörer men de kvinnorna kan nästan aldrig kombinera det med barn och giftemål.Män kan ha kakan och äta uppden.I dag klagar ju många medelålders kvinnor på att det finns inga vettiga män kvar .Vad har hänt med oss/dom?
Inlägg #16: Postat: 2005-01-14 13:22:00
Fowler
Jag tycker också att alla kan få vara precis som de vill vilken sliten klycha. Faktum är att bryter en individ mot vissa normer så följer sanktioner från andra som precis som du tycker att alla ska få vara precis som de vill.
Laddar...