Feminism ingen extrem ideologi

Inlägg #1: Postat: 2005-01-11 00:44:00
Biff
Eftersom jämställdhet enligt feminismens definition aldrig någonsin har existerat, vet feministerna varken hur jämställdhet ser ut eller vad det är. Johannes, du övergår till att skriva om våld mot kvinnor. Är du säker på att det är en feministisk fråga? Jag håller inte med dig om det. Frågan är visserligen viktig, men eftersom misshandel i hemmet sker lika ofta från bägge könen finns det inga belägg för att kvinnomisshandel skulle vara varken en feministisk fråga eller en jämställdhetsfråga.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-11 00:44:00
Biff
Problemet med feminismen är helt enkelt att den inte har några konkreta ämnen att diskutera. Därför mynnar diskussionerna alltid ut i "skillnaderna mellan könen", och i brist på annat måste dessa skillnader försvinna.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-12 02:13:00
Fowler
Biff: Det finns i Sverige idag inga som helst belägg för att misshandel i hemmet sker lika ofta från bägge könen. Och jag har läst olika undersökningar från andra länder som hävdar att kvinnor misshandlar män i större utsträckning än man tror. Än så länge finns dock i Sverige bara en våldsam siffra av misshandlade kvinnor. Så det finns absolut belägg för att det är en feministisk och en jämställdhetsfråga.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-12 14:04:00
Biff
Finns det en enda anledning att tro att kvinnor inte skulle bruka våld mot sin partner lika ofta som män? Är inte denna tro i så fall en produkt av den patriarkala kulturen?
Inlägg #5: Postat: 2005-01-12 14:24:00
Fowler
Ja eftersom tonvis med statistik talar emot det. Om det visar sig att män blir misshandlade lika ofta som kvinnor så måste man ju ställa sig frågan varför de inte anmäler misshandeln lika ofta som kvinnor och då kan man misstänka att den patriarkala kulturen ligger bakom. Få stryk av en tjej har ju alltid varit pinsamt. Då kanske det är så att de inte är fullkomligt nöjda med sina levnadssätt som manliga män och kvinnliga kvinnor.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-12 18:26:00
colin
Fowler:Kom igen nu tror du verkligen att anmälningsprocenten från män som blir misshandlade av kvinnor är lika stor som kvinnornas anmälningsprocent? Jag skulle tro att det rör sig om promillen.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-12 20:53:00
Biff
Som colin säger, är det en väldans massa troende bakom misshandeln inom hemmet. Fowler, varför tror du att kvinnor skulle misshandla sina män mindre? Finns det någon särskild anledning eller är det bara vanliga fördommar? Den tonvisa statistiken om kvinnomisshandel beror snarast av att folk bryr sig om att föra en sådan. Allt fler studier om mansmisshandel dycker dock upp, så snart finns tonvis sådan också. "De flesta" är fortfarande nöjda med sina könsroller.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-14 13:15:00
Fowler
Colin: Du kanske ska läsa svar 5 en gång till. Där ställer jag frågan varför män inte anmäler misshandeln lika ofta som kvinnor. Jag håller helt med om att män antagligen inte anmäler i samma utsträckning som kvinnnor. Biff: Jag väntar fortfarande på den statistiken och i väntan på den så måste man ju i ärlighetens namn säga att du är mer troende än jag, eller hur!
Inlägg #9: Postat: 2005-01-15 01:57:00
Biff
Varför tror du det? :
Laddar...