|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-11 00:43:00
|
|
Biff |
För att kanske komplicera resonemanget lite... "Feminism" betyder att "jämställdhet" uppnås genom att enbart förbättra kvinnans situation i samhället. Definitionen uttrycker alltså samtidigt att mannen aldrig någonsin är i underläge gentemot kvinnan. Många män och kvinnor känner inte igen sig i detta påstående. Definitionen av feminism hänvisar dessutom till jämställdhet. Slår man upp ordet "jämställdhet" finns dock absolut inte någon lika konkret förklaring som till "feminism".
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-11 05:50:00
|
|
Marcus |
Mitt ställningstagande som Man är att jag är emot feminismen. Min protest är mot feminismen. Mitt mod anänder jag till att vara emot feminismen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-11 08:47:00
|
|
Nartin |
Uppmaningen "alla män måste ta ansvar", uppfattas som ett antagande att INGEN man idag tar ansvar. Uppmaningarna om VAD man BORDE göra känna också aningen tama, och bygger på ett antagande att det - överallt där det finns män, även förekommer nån slags rå sexjargong som leder till kvinnomisshandel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-11 09:57:00
|
|
Jan E |
Bra och balanserat.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-11 10:26:00
|
|
smear |
mycket välskriven och intressant artikel. tänk dock på att språkbruket ofta förändrar ordens betydelse. det är väl t.ex. ingen som använder ordet "fitta" i betydelsen "våtmark" längre?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-11 10:31:00
|
|
stålis |
Fortfarande återstår att definiera ordet jämställdhet. Kan tänka mig att total likabehandling män och kvinnor aldrig kommer att nöjaktigt klargöras. Sen har vi även mansfrågor, som alla vägrar diskutera. Utom Jan Myrdal.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-11 11:03:00
|
|
AC Collin |
Gapiga, mediakåta och provokativa. För mig är det obegripligt att Gudrun, Skugge, Winberg m.fl. får fortsätta ge feminismen "en lite skruvad ton" utan att sansade feminister säger ifrån. Att de dominerar så är jävligt allvarligt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2005-01-11 11:09:00
|
|
Mysan |
Jättebra artikel! Riskenär bara att skillnader mellan könen och flirtande helt dör ut.Själv är jag inte feminist. Men så är jag inte heller gift och har barn.Men de flesta verkar bli feminister när de står där med barn,man och räkningar maten tvätten städ och disk.Många kvinnor säger att de blivit piga,andra att de lever på mannen för att han har pengarna.Låter hemskt i bägge fallen men det finns ju alltid lyckliga par.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2005-01-11 12:24:00
|
|
Friskytten |
Begreppet "Nyttig idiot" får en helt ny lyster när det nu ikläds formatet "Johannes Jakobsson".
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-11 14:36:00
|
|
Thomas L. Aabo |
"... De har gjort mer skada än nytta då de gång på gång lyckats få människor att tro att en feminist måste vara både arg, otrevlig och kvinna. ..."
Nej, arg, korkad och kvinna hade varit mera rätt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-11 16:24:00
|
|
Marcus |
Jag är emot synen att kvinnan skall jämställas med mannen, däremot är jag för synen att mannen och kvinnan skall jämställas med varandra. Där för är jag mot feminismen, men jag är för jämställdhetssträvan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-11 20:26:00
|
|
Björn_T |
För det första: menar du allvar med slutet på artikeln? Att låta bli att förtrycka kvinnor är inte alls "svårt i praktiken", det är bara att behandla andra som man själv vill bli behandlad oavsett kön.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-11 20:29:00
|
|
Björn_T |
För det andra är det nog dags för ett klargörande: Vad är viktigast? Att kalla sig för feminist, eller att bemöta andra med samma respekt och hänsyn oavsett kön? Jag antar att du håller med mig om att det senare är det viktiga, men som debatten ser ut och som din artikel ser ut verkar det mest vara ordet som anses viktigt att diskutera.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-12 14:49:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Tack Johannes för en bra artikel!Många Sourzeskriventer VILL gärna att Skugge, Schyman m.fl ska vara feminismens språkrör. Detta märktes klart och tydligt på vissa texter från december månad. Det är alltid lättare att argumentera mot arga kvinnors hätska ordval för att på så vis framhäva den egna, naturligtvis mer "sansade", åsikten.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2005-01-12 23:31:00
|
|
Anna Li |
Precis så är det. Mycket tydlig och välformulerad artikel. Fullt begriplig för alla som inte redan bestämt sig för att den var ett äpple. Kunde inte hållt med dig mer vad gäller Schyman och Skugge. Men jag tror att de som egentligen är mot jämställdhet eller rädda för den mer än gärna låter Dessa två vara normgivande för feminismen. Då blir den ju så lätt att avfärda.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2005-01-13 19:41:00
|
|
Mysan |
I dag kan kvinnor bli piloter, astronauter,militär men hitta en man nix.Hur kan det komma sig ?Var någonstans gick det fel ?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2005-01-21 17:38:00
|
|
Chris.X |
"åsiktsriktning som strävar efter att förbättra kvinnans ställning i samhället och uppnå jämställdhet med mannen; ibland i organiserad form 1." Är en jättebra beskrivning på just feminism. D.v.s på svenska: Feminister kämpar för kvinnornas rättigheter. Man kämpar för att kvinnorna ska få det bättre, kvinnorna ska få högre löner och att kvinnorna inte ska behöva utsättas för massor med våld. Kvinnorna ska helt enkelt få det bättre.
|
| |