Slopa tullar på import från drabbade Asien-länder!

Inlägg #1: Postat: 2005-01-07 22:22:00
megaman
Intressant länk..
Inlägg #2: Postat: 2005-01-08 00:11:00
stålis
Kul att någon uppskattar ens länkar.
Ringar på vattnet, du vet!
Inlägg #3: Postat: 2005-01-08 11:52:00
Uno Hansson
Oj, oj, tack för länken. Äntligen!Ifrågasättande av att Ricardos teorier inte gäller för algoritmer och digitaliserade recept, är just vad jag försökt diskutera med ekonomer de senaste 10 - 15 åren, utan att jag lyckats uttrycka mig med ord så att de har förstått vad jag menar. Även om jag haft en lite annorlunda infallsvinkel. Tack ska du ha stålis.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-08 11:57:00
Uno Hansson
Det som jag försökt diskutera är att den globala exporten av prylar verkstadsprodukter tvärs över kontinenter, bör ersättas med export/import av "know how", digitaliserade "recept", logistikstrukturer och kvalitetssäkring.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-08 12:02:00
Uno Hansson
Varför, varför skall man "gå över ån efter vatten" när det finns datanät?
Inlägg #6: Postat: 2005-01-09 06:45:00
stålis
Var på grund av alla elakheter "pinsam", "bisarr", "märklig", "löjlig" med mera som kommer en till del som debattör inne en djup självförtroendesvacka, när jag läste dina vänliga ord. Tack för dem!
Inlägg #7: Postat: 2005-01-10 00:25:00
Uno Hansson
Det är bara uppmuntrande att det finns fler som är tillräckligt kreativa för att upptäcka att vi är mitt inne i ett paradigmskifte, där gamla sanningar bör ifrågasättas, och nya lösningar är nödvändiga. De flesta tycks ha väldigt svårt att acceptera att världen förändras. Idag omges varje människa med mer än 20 000 föremål som kräver ett visst engagemang. Prylmarkanden börjar därför mättas, och nya prylar skapar inga nya jobb. De socitekniska systemen bör istället förändras radikalt.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-10 00:34:00
Uno Hansson
De socitekniska systemen bör anpassas efter nya förutsättningar.
citat, Länk: hem.passagen.se
"... hushållet vill maximera givet olika restriktioner i sin strävan att uppnå största möjliga nytta. Det intressanta i denna idé är att argumenten i funktionen s k Z-varor inte är direkta varor och tjänster utan de övergripande mål, som hushållet vill uppnå genom den direkta konsumtionen. Exempel kan vara hälsa, lycka o d..."
Inlägg #9: Postat: 2005-01-10 00:42:00
Uno Hansson
Det som gäller för den framtida arbetsmarknade är sannolikt att vi är beredda att betala varandra för för personliga upplevelsetjänster. Men då måste de fysiska levnadskostnaderna först bli mycket lägre genom att automatisering ger avsevärt ökad produktivitet. Bostadskostnaderna måste t.ex. bli mycket lägre med avsevärt bättre byggmetoder, och att många kan och vill flytta ut längs tillfartslederna.
Laddar...