Inlägg #1: Postat: 2005-01-07 09:27:00
|
Anna Drangel |
Visst ska man respektera anhöriga och drabbade och jag tror att dom flesta gör det, men jag tror också det är viktigt att svenskar i allmänhet få vara delaktiga i sorgeprocessen. Att vi talar med varandra och inte är av inställningen att "inte våga störa". Även om de som varit med om olyckan säger att vi som inte var där aldrig kan förstå, innebär ju inte det att vi inte får prata om det och bearbeta det hela. Vi svenskar är ju i allmänhet inte så bra på att prata med varandra...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-07 09:50:00
|
steno |
Håller med Anna här. Men jag reagerar kraftigt mot att de intervjuar barn i chock, det blir ett frossande i olyckan som inte har något vettigt syfte.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-07 14:59:00
|
AC Collin |
Bekanta som befann sig på Kanarieöarna i julas följde nyhetsbevakningen på Sky News. Den var inte alls lika omfattande som i svenska medier, snarare som vilken annan katastrof som helst. En utländsk korrespondent stationerad i Sverige berättade att hans inslag plockats bort i hans hemland, till förmån för en mer lokal nyhet. Vi är det mest drabbade turistande landet. Att engagemanget skulle vara lika stort internationellt, är det verkligen så? Det visar sig...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-07 16:16:00
|
Lars Nilsson |
Som ilsken kritiker av svensk massmedia måste jag nog ändå tillstå att man skött sig ovanligt bra och hänsynsfullt jämfört med tex mordet på Anna Lindh och andra händelser. Men konstigt vore det om inte övertramp görs. Tyvärr.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-08 00:20:00
|
Mysan |
Jag tror det var någon psykolog i tvrutan som sa att vi här var ganska känslokalla. I så fall hur kommer det sig? Varje gång nuför tiden när männsikor berättar att de jobbar 16 timmar per dygn.Frågar jag alltid varför? Vad ska jag annars göra svarar dom.Jobba och känslokalla är det kännetecken för svenskar i så fall vill jag flytta till Rio.
|
|