Vår empati gäller inte alla

Den här tråden diskuterar artikeln Vår empati gäller inte alla.
Inlägg #1: Postat: 2005-01-04 11:28:00
linero
Precis..nyheterna står en upp i halsen...visst är det hemsk sak men det är alla jordbävningar...
Överallt där det händer finns ju människor kvar som mist någon o har väl oxå människokänsklor sörjer de sina.Vad dom än heter o färg dom har.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-04 12:50:00
Mickilina
Är det inte naturligt att man i första hand engagerar sig o hjälper de sina, o sen i mån av resurser de andra?
Det ena utesluter ju inte det andra.
Man känner ju för alla offer.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-04 13:10:00
Anna Drangel
Politik är lokal, brukar det ju sägas. Man står sin egen familj närmast. Jag tycker inte det är konstigt, men jag tror det är viktigt att reflektera över. Hade inte så många västerländska turister varit där, hade inte massmedia därför haft sånt pådrag, - nej då hade inte heller hjälporganisationerna fått in så mycket pengar som man nu fått.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-04 14:14:00
Mysan
Exakt! Tror det var någon nyhetskrönika igår från Sudan.jag nästan dog när jag såg reportaget.Men som sagt där är det inga svenskar.Hade knappt hört tals om det.Vad ska dom ta sig till eller alla i mellanöstern?
Inlägg #5: Postat: 2005-01-04 15:28:00
megaman
Jag är chockerad! Det är hemskt att mäniskan inte är objektiv i sitt känsloliv. Hemskt att folk bryr sig mer om sin familj än sin granne och mer om sin granne än bybon osv osv. Vilket hyckleri!
Inlägg #6: Postat: 2005-01-04 19:24:00
matruschka
"Med minimala ekonomiska konsekvenser för oss och utan dödsfall av de våra misstänker jag att katastrofen i sådana fall bara skulle ha fått en blygsam notis på sida 32." Ja tyvärr så är det människor fungerar.Vi bryr oss mer om det som berör oss personligen och tyr oss till det som känns bekant.Och jag personligen tycker det är positivt,även om det drabbar andra,okända långt borta.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-04 19:24:00
matruschka
Det låter kanske hjärtlöst,men samtidigt är det ju inte upp till ALLA på planeten att engagera sig i sin egen välmågaVisst finns det mycket skit mer tekniskt utvecklade/militärt starkare lämnder gjort mot andra,det ska man ta hänsyn till i diskussionen och agerandet.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-04 19:25:00
matruschka
Men jag hävdar att man gör störst nytta för fred och global välfärd om man inte tar på sig för mycket utanverkar för det i den utsträckning man klarar utan att känna sig som en martyr.Känner man sig som en martyr gör man inget bra jobb på den fronten.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-04 20:56:00
KB
Det är säkert sant.Vi svenskar har en tendens att tro att vår sorg är så speciell och att vi är så unika,vilket iofs säkert gäller hela västvärlden.Nej,jag tror inte att det skulle blivit sådan uppslutning om inte västeuropeiska turister drabbats och vi blivit medvetna att även om vi lever trygga liv och är vana att vara priviligerade,ändå kan drabbas att katastrofer.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-04 22:49:00
Börje Lillsjö
Håller fullständigt med hade det bara drabbat den fattiga fiskarbefolkningen hade nog inte reaktionen varit mer än några notiser ett par tre dagar jämför bara media flödet mellan Sri Lanka och Thailand
Inlägg #11: Postat: 2005-01-05 10:34:00
Stig
Fullständigt naturligt att vi som svenskar reagerar mer när det gäller oss själva. Lika naturligt som man i första hand bryr sig om sina barn och föräldrar och familj i övrigt. Det kan vi knappast kritiseras för. Sen är det en annan sak att vi också ska bry oss oss andra som drabbas, däe kan vi lära oss en del av denna stora katastrof.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-05 14:59:00
Ahnberg
Håller med. Har själv haft tankar att skriva en text i ämnet, men i ödmjukhetens namn hade följderna av min sjukligt pensionerade fantasi haft katastrofala effekter.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-05 15:40:00
sizzy
Min pojkvän är adopterad från thailand o min son är halvarab men de är ju svenska o uppväxta i sverige.Men vilken hög skulle de ha kastats i??? Inte den fina för västerlänningar ialla fall. Det är en äcklig nazism som sticker upp huvudet i tsunamins spår.
Inlägg #14: Postat: 2005-01-05 20:16:00
Unto S
Vi är väldigt få människor i Norden. Någonstans 24-25 miljoner. Ytan är stor och få människor bor per kvaratkilometer i internationell jämförelse. Klimatet och tillgång på föda är väl orsaken. Men vi lever gott eftersom vi har i demokratisk ordning valt att vara ett konsumtionssamhälle. Den stora förebilden är USA. Konsumtionssamhället USA är förebild för alla, även människorna i u-länderna.
Laddar...