Våga vägra barn

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2005-01-03 16:27:00
Chris.X
Kommentaren: "Ja, men du mognar säkert du med ska du se..." när man påpekar att man har svårt att se sig själv som förälder. Jag kan mycket väl tänka mig att det är ca 10ggr jobbigare som kvinna, när man i ett samhälle FÖRVÄNTAS att vilja ha barn. Vill man inte det är man ingen riktig kvinna. Riktiga kvinnor föder egna barn. Utan bedövning eller kejsarsnitt. Minsann.
Inlägg #2: Postat: 2005-01-03 16:33:00
Chris.X
Så tycks attityden vara. Nä, om man vill, eller inte vill ha barn så ska man accepteras för det. Man är inte en sämre kvinna bara för att man inte vill ha barn. Kanske många kvinnor på senare tid fått upp ögonen för andra saker än enbart barn? Många kanske märkte efter 1990 att folkhemsidyllen bara var just bara en idyll? Att kvinnor faktiskt får vara singlar, minst lika mycket som män, och njuta av allt livet har att erbjuda. Inte bara ungar.
Inlägg #3: Postat: 2005-01-04 12:23:00
bubblan
Det ligger en hel del i det du säger Chris, men så himla invecklat är det inte trots allt. Själv tror jag du överdriver "förväntningarna". Det är, som sagt flera gånger i denna diskussion, en herrans massa en majoritet kvinnor som vill ha barn, för att de vill. Ingen är sämre för att den inte vill, jag bara säger att det är egentligen inget problem.
Inlägg #4: Postat: 2005-01-04 12:23:00
bubblan
Det lät bara lite på dig som att väldigt många skaffar barn för att de förväntas det och där har du fel, för hos en stor majoritet överväger driften bio-klockan samhällets aber i form av krogbesök, frihet etc etc.
Inlägg #5: Postat: 2005-01-04 12:25:00
bubblan
Har du sett många i den här diskussionen utöver totalpantade nazikillen som dömt de som inte vill ha barn? Nej, precis. Jag vet inte riktigt varifrån du får "Så tycks attityden vara." och håller inte alls med.
Inlägg #6: Postat: 2005-01-04 15:12:00
Sofia Hadjipetri
Chris. X
Tack för dina inlägg. Din känsla är ju helt korrekt i detta fall. Även om inte konsekvenserna om någon kvinna här väljer ett barnlöst liv inte är helt förödande, är en hel del människors SYN på den kvinnan lite av det du beskriver. Snarare än något annat försöker jag värja mig från dessa förväntingar om hur en kvinna ÄR.
Inlägg #7: Postat: 2005-01-04 15:30:00
Sofia Hadjipetri
Hur hon BÖR vara - som kvinna. Och jag förväntningarna är ju att en kvinna är heterosexuell och ska vilja ha barn med en man. Därför blir homosexuella kvinnor som VILL ha barn också sedda på med en viss skepsis av en del människor.
Inlägg #8: Postat: 2005-01-04 15:32:00
Sofia Hadjipetri
Hursomhelst. Att en kvinna ska vilja ha barn är något som inte ifrågasätts många gånger. "Den biologiska klockan" är ju tydligen inte så biologisk, inte när det finns andra alternativ.
Inlägg #9: Postat: 2005-01-04 15:43:00
Sofia Hadjipetri
bubblan.
Alltså. Visst är det en del som har uttryckt förvåning/oförståelse. Även här i kommentarsforumet. Förringa inte frivilligt barnlösa kvinnors känsla av att det bli sedda på med fördomsfulla ögon. Typ att de är egoistiska, omogna som också Chris.X nämner, inte riktiga kvinnor.
Inlägg #10: Postat: 2005-01-04 15:45:00
Sofia Hadjipetri
Det handlar, som så mycket annat i våra liv, om att bli accepterad för den man, det man vill kalla sig och det liv man själv väljer att leva. Dena andres blick kan många gånger vara förödande och ge men för livet.
Inlägg #11: Postat: 2005-01-04 15:48:00
Sofia Hadjipetri
Alla de frivilligt barnlösa kvinnor jag har talat med beskriver en känsla av att man inte förstår deras val. Detta på grund av just dessa förväntningar. Men visst, fler och fler väljer numera ett sådant alternativ. Förhoppningsvis luckras stereotypiseringen av den ensamma kvinnan så småningom upp.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-05 12:49:00
Chris.X
Bubblan svar 5: Jag refererade inte alls till attityden i kommentarsforumet i så fall skulle jag påpekat det, utan snarare attityden i största allmänhet. Allt från unga, gamla, mammor, pappor, m.m. Ja, väldigt ofta stöter i alla fall jag på attityden att en kvinna SKA skaffa barn. Förr eller senare.
Inlägg #13: Postat: 2005-01-05 12:53:00
Chris.X
Nu kommer jag säkert att låta lite cynisk, men hos många nyblivna mammor känns det som om att de är fullt oförmögna att förstå att en kvinna eller man faktiskt kan välja att INTE skaffa barn. Trots att hon är fullt frisk och vid sina sinnes fulla bruk
Inlägg #14: Postat: 2005-01-05 12:53:00
Chris.X
"Hon/han har minsann inte fattat vad livet går ut på..." har jag faktiskt hört fler än en gång av just nyblivna föräldrar som enligt de själva minsann har kommit på vad livet är till för - skaffa barn. Jajamensan, det enda mänskligheten ska göra.
Inlägg #15: Postat: 2005-01-05 12:56:00
Chris.X
Själv tycker jag det är så otroligt trångsynt, för att inte nämna nedvärderande och fördummande med en sådan attityd gentemot folk som inte vill ha barn. Män som säger att dom inte vill ha barn klassas som män oftast gör - omogna, och såklart oförmögna att förstå en kvinnas behov. Men när en kvinna säger att hon inte vill ha barn, då blir det kortslutning i hjärnkontoret av dessa människor. Ekvationen går lixom inte ihop. "Va? Kvinna? Hon vill inte ha barn?!?! Hon kan inte vara helt frisk..."
Inlägg #16: Postat: 2005-01-05 12:59:00
Chris.X
Dessutom har jag lagt märke till hur kvinnor ofta skaffar barn samtidigt som sina vänninor. Tillsammans kan de gå och handla barnkläder, prata om ungar, och diverse problem som ungar för med sig. Praktiskt? Ja, självklart, men säger inte det någonting om förväntningarna? Om man som kvinna är den enda i tjejgänget som INTE skaffar barn, kan jag tänka mig att man blir både utfryst och nedvärderad.
Inlägg #17: Postat: 2005-01-05 13:04:00
Chris.X
Dels på grund av att man som förälder inte kan leva som man vill längre, och dels attityder och oförståelse från dessa att välja bort barn.
Inlägg #18: Postat: 2005-01-05 13:13:00
Chris.X
Jag får ibland en känsla av duktighet från många nyblivna mammor OBS: långt ifrån alla!. De anser sig ha kommit på livet gåta, och alla andra som inte är/tänker bli föräldrar kan inte förstå det. De är omogna och mindre vetande. Och när andra kvinnor inte alls tycker att det är speciellt märkvärdigt att skaffa barn, de vill faktiskt inte ens göra det, blir dessa mammor upprörda och man får ibland höra kommentarer som t.ex. ovan nämnda.
Inlägg #19: Postat: 2005-01-05 13:13:00
Chris.X
Just detta retade gallfeber på mig när jag var tillsammans med min förre detta tjej. Hon mötte väldigt ofta denna typen av attityder, även från många av hennes vänner. Hon var självklart inte sämre än någon annan bara för att hon ville vänta, eller kanske inte ens ha barn.
Inlägg #20: Postat: 2005-01-05 13:28:00
Chris.X
När hon var hos sin gynekolog och tog upp ett problem, fick hon höra; "Jamen det blir bättre när du skaffar barn ska du se...", med lagom nedlåtande attityd. Trött på att ständigt få höra det skrek hon tillbaka: "Jag vill inte haaa barn!!" Så, attityden finns, överallt, tro mig. Men visst, självklart finns det mycket mycket större problem än det här.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...