|
Inlägg #1: Postat: 2005-01-03 12:16:00
|
|
bubblan |
Anna, så som du tycker, tyckte jag när jag var yngre. "Världen är inte perfekt och de får väl skylla sig själva? Sveriges sociala nät, om än bristfälligt, låter faktiskt ingen FRISK person sova på gatan." Så tänkte jag när jag var yngre. Men, du måste förstå att de flesta hemlösa är det för att de inte är friska och inte kan ta för sig som vem som helst. De har ofta psykiska problem. Tänk på det nästa gång du ser en uteliggare - att de förmodligen inte är helt psykiskt friska inte bara lata.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2005-01-03 12:18:00
|
|
Rolf Nilsson |
Då måste vi fråga oss vad som gjort att som du säger att de hemlösa har valt eller medverkat till att vara hemlösa? Vad kan göra att en människa fortsätter att välja hemlöshet istället för att ha kontakt med alla våra myndigheter som värnar så mycket om de hemlösa. Ialla fall om de får säga det själva. Mvh
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2005-01-03 16:06:00
|
|
Unto S |
Du är mycket cynisk, känslokall, hånfull mot uteliggarna, Anna Li: ”Hemlösa i Sverige har ju medverkat själva till att de hamnat i den situation de är.” Lika hånfull som typen som sa: ”Ingen har tvingat människor att fira julen i ett av världens intensivaste jordbävningsområde, ansåg dom inte faran får dom skylla sig själva.”
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2005-01-05 01:29:00
|
|
Rolf Nilsson |
Varför ställa utsatta eller nödställda människor mot varandra överhuvudtaget, då demoraliseras frågorna och det är precis vad våra politiker vill. Konkurrera mot varandras utsatthet, så kan våra politiker och tjänstemän stå bredvid och skratta åt våran dumhet. Istället ska alla gå ihop och använda all vår styrka som vi är tillsammans mot våra handlingsförlamade politiker. Mvh
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-05 10:45:00
|
|
soilander |
Så enkelt är det inte att hjälpa hemlösa som man tror. Jag har verkligen försökt. Oftast så döljer det sig 1000 problem bakom en person som beslutat sig för att fly från livet. Ändå är det värt ett försök. Det bästa vore att alla var engagerade istället för en osund tro på statsmakternas agerande.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-06 01:12:00
|
|
Rolf Nilsson |
Man måste börja med att så länmge det inte finns tillräckligt med lägenheter där människor har råd att bo kvar, så kommer det alltrid att finnas hemlösa. Sen när det besåndet är fyllt så måste vi fixa den vård som inte finns. Sen måste vi fixa jobben som inte finns. Så vad fan har det blivit av det här Socialmoderata landet där jag var stolt att kalla mig svensk förut. Mvh
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2005-01-06 23:56:00
|
|
Sunny |
Annas inlägg vittnar om brist på både inlevelseförmåga o empati. Synd för hon är en så fin skribent!
|
| |