|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-30 11:21:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
men är inte driften och viljan samma sak? jag är ju exempelvis driven av att INTE skaffa barn.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-30 12:29:00
|
|
bubblan |
Det är bara semantik. Din genetiska kod och dina instinkter är samma som för x tusen år sedan. Det är, som sagt, samhället som inte ligger i fas med våra instinkter som sätter funderingar i folks huvud. Om du inte hade räkningar, jobb, restauranger och krogar - om du inte hade ett språk - skulle du nog skaffa barn så det rök om det. Det är, som marial säger, en yttre påverkan som i ditt fall överstiger den biologiska driften som finns hos nästan alla.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-30 12:33:00
|
|
bubblan |
Så, din fråga handlar bara om ord som betyder olika saker i olika sammanhang.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-30 14:04:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
bubblan. Definitivt en intressant förklaring. Varföt tror du att de flesta människorna i Sverige skaffar barn?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2005-01-03 01:20:00
|
|
bubblan |
För att alla har en "biologisk klocka" och det är p g a den människan funnits och "frodats" heh i tusentals år. I "samhället" jag beskrev ovan satte vi igång och gjorde barn så fort vi blev könsmogna. Nu har vi en väldig massa yttre intryck och regler etc etc. Som du kanske vet minskade Sveriges befolkning för ett litet tag sedan. Mycket just för att de samhälleliga intrycken nu uppväger den biologiska klockan och har länge gjort.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2005-01-03 01:24:00
|
|
bubblan |
När våra förfäder hade "mer hår" gjordes det en herrans massa barn men en väldig massa överlevde inte. Då fanns ingen karriär eller oro för hängtuttar och dyligt utan man gjorde vad kroppen sa åt en. Denna genetiska kod har inte förändrats. Folk blir ju kåta mest hela tiden och det är vår kropp som är gjord för det. Men. Återigen. Hade jag bott i en grotta hade jag tagit första bästa brunstiga grottkvinna. Nu är det inte lika... passande?
|
| |