|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-30 10:06:00
|
|
ufpopen |
Jag kommer ihåg Ahmed som jämnt gick med ett anteckningsblock och skrev upp alla svenska ord som han inte förstod för att sen plugga in dem. Han kämpade som ett djur för att få ett perfekt svenskt uttal. Jag kommer ihåg de kvällar då vi var ute och festade. Vi kunde knappt gå ett kvarter förrän än främlingsfientliga uttryck haglade. Varje gång tittade de mig i ansiktet och jag tittade ner i marken av skam.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-30 10:12:00
|
|
ufpopen |
Skam för att jag visste att oavsett hur mycket de kämpade så skulle de alltid ha en uppförsbacke framför sig, något som alla svenskar slapp. Skam för att de alltid skulle vara 2:a klassens medborgare oavsett hur mycket de än bidrog till samhället.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-30 10:17:00
|
|
ufpopen |
Men människan är rationell till sin natur. Varför inte se problemet som en lösning? Varför inte fortsätta skriva sig som arbetslös och istället jobba svart? Varför efterleva spelregler i ett spel som du ändå alltid kommer att förlora i?
Vi måste alla inse och förstå att vi alla sitter i samma båt. Alla, absolut alla måste ro åt samma håll för att vi ska komma framåt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-30 10:23:00
|
|
ufpopen |
Politikereliten måste inse att Sverige inte kan bli världens flyktingläger. Politikereliten måste inse att en människa måste ha mer än en lägenhet, TV och socialbidrag. En människa måste ha drömmar och möjligheten att förverkliga sina drömmar. Politikereliten måste inse att en främling måste vara önskad och kunna möta infördingen på lika villkor för att integration ska kunna genomföras. Allt detta har de missat.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-30 10:25:00
|
|
ufpopen |
Och när Sahlin säger "Ojsan...Förlåt. vi gjorde visst lite fel" ska vi då ge henne en ytterligare en chans?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-30 12:49:00
|
|
bubblan |
Huvudet på spiken. Tyvärr bottnar allt skit i en demokrati i att majoriteten bestämmer. Och majoriteten är tyvärr inte så smart. INTE SAGT att det finns bättre alternativ. Vi skall absolut ha en demokrati. Det handlar bara om grader av misär.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-30 19:02:00
|
|
Arash B |
"bubblan": Och jag antar att du tillhör den mer intelligenta skaran, som den dumma flocken av får ska följa? Känner du inget obehag eller oro när du uttrycker dig så om en majoritet av ett lands befolkning? Är det ingen som blir oroad när vissa verkar anse sig berättigade och kunniga nog att döma ut hur en majoritet röstar?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-30 19:31:00
|
|
stålis |
Lösningen är den som den turkiske invandrare Suat Cicek föreslår i sin artikel i Aftonbladet; invandringspaus till hela Sverige!
Se min artikel för webbadress till
Ciceks artikel!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-30 20:22:00
|
|
ufpopen |
Ja, det var ju enkelt. Men vad uppnår man med det? Det finns nära 2 miljoner nysvenskar och 2:a generationens svenskar. Man stoppar 10000 under ett år. Jag hoppas du inte förväntar dig något guldregn...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2005-01-03 15:35:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
ufpopen!
TACK för mkt tänkvärda o retoriska inlägg. Jag får hoppet åter. Stålis ser bara det han vill se och använder en invandrares ord för att visa att invandringsstoppet på så sätt är mer legitimt? Det suger hårt, som en annan skulle ha sagt.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2005-01-03 23:08:00
|
|
Anders Klasson |
Sofia Hadjipetri vill naturligtvis ha
så många muslimer till Sverige som
möjligt.Indianerna i Nordamerika
stoppade inte invandringen,NU
SITTER DOM I RESERVAT ! Dom
liksom vi hade naturligtvis förrädare
bland sina egna som skapade den
situation dom nu lever i.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2005-01-17 13:44:00
|
|
bubblan |
Arash B: Min intelligens har inget med mitt uttalande att göra. Det bara är så. Intelligensen inom en befolkning är någorlunda Gaussiskt fördelad och den storra massan som ligger där i mitten har inte alltid kapaciteten att avgöra vad som är bäst för just den stora majoriteten dem själva - ändå är det deras röster som avgör hur ett land styrs.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2005-01-17 13:50:00
|
|
bubblan |
Alla som tar den texten som att jag är någon sort extremhögerelitist har fel. Jag vill ha en jämnare fördelning av livsstandard i Sverige. Många föknippar intelligens med girighet och nedlåtenhet och det OFTA med rätta. Men inte alltid. Det är de undantagen, när en människa är intelligent OCH empatisk nog, jag pratar om. Sådana människor borde styra vårt land. Tyvärr är de få och inget parti representeras direkt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2005-01-17 13:50:00
|
|
bubblan |
De som är intelligenta nog att förstå sig på nationalekonomi etc har tyvärr ofta inte så mycket till övers för de svaga i samhället etc.
|
| |