Fakta om invandringen

Inlägg #1: Postat: 2004-12-29 23:54:00
stålis
Ja, visst är skillnaden mellan teori och praktik slående! Precis som i fallet med vissa frikyrkliga. Kallas det inte skenhelighet? Ingen törs säga att man fruktar att få en flyktingförläggning som granne.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-29 23:56:00
stålis
Myndigheter går därför in och köper villor där de inkvarterar "flyktingar" på skattebetalarnas bekostnad. En annan intressant fråga är varför nutida flyktingströmmar leder till problem, när inte de som kom från Baltikum, Ungern, Tjeckoslovakien och Grekland gjorde det.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-29 23:59:00
stålis
Vad jag förstått av en artikel av John Derbyshire i Bush-vänliga National Review, så är bostadssegregationen i USA lika stenhård som här i Sverige. Skall försöka leta upp hans artikel i ämnet och återkomma med webbadress.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-30 00:09:00
stålis
Are we racists? Depends what you mean. Just like everybody else, except for a small fringe of lunatics, I deal with individual people as they come, and hold off forming individual judgments about them till Ive had some experience of their character and abilities, as I assume they do with me. My wife, who never even saw a black person till she was 24 years old, is the same. On the other hand, no, I dont want to live in a black neighborhood, not even a middle-class one.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-30 00:10:00
stålis
When cruising for a house, I have nothing to go on but statistics; and the statistics of black neighborhoods are not good. This is ordinary everyday decision-making: When you have no specific facts to work from, you go with the percentages. For American blacks, the percentages — school performance, crime, drugs, illegitimacy — are terrible.

Länk: nationalreview.com
Inlägg #6: Postat: 2004-12-30 00:20:00
J.
I fotbolls- eller volleybollag som jag har organiserat har jag spelat med folk fraan snabbt räknat 33 olika länder fraan alla värdsdelar. Jag har nära personliga vänner fraan länder som Equador, Rumänien, Marocko, Nigeria. Jag har träffat folk jag inte tycker om fraan lika maanga länder. Racisme är för folk som inte vet bättre. Jag är nog lika skenhelig som min nästa, bara inte just här... :-
Inlägg #7: Postat: 2004-12-30 00:26:00
J.
Det är väl ändaa ganska klart varför det är svaarare att integrera dagens flyktingar. Naagra snabba försök paa att formulera det: 1. Större kulturskillnader. 2. Större volym. 3. Ett opersonligare samhälle. 4. Färre antal jobb där man kan gaa in direkt utan att snacka bra svenska. 5. Större byraakratiska hinder för att faa slutgiltigt lov att stanna och kunna komma i gaang med integrationen. 6. Den amerikanska Ghettokulturen som hyllar kriminalitet och utanförskap bland fattiga.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-30 00:27:00
J.
Att det är svaarare nu är väl ingen orsak till att bara ge upp...
Inlägg #9: Postat: 2004-12-30 00:30:00
stålis
Nej, men att ta en paus. Det är ungefär som med sex. Man kan inte hålla på hela tiden. Eller som med mat. Man kan inte inta föda hela tiden. Emellanåt måste den smälta. Och sen kan man ju analysera sitt svenska Florence Nightengale-komplex.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-30 00:35:00
J.
Enligt den förträffliga sidan du länkade till saa har du just gjort dig skyldig till en Falsk analogi. :-
Inlägg #11: Postat: 2004-12-30 00:39:00
J.
Seriöst: En paus eller inte är inte naagot jag skulle hetsa mig upp över. Det viktiga är om naagon har en aning om hur man bäst integrerar invandrare. Jag är övertygad om att de behövs, och att vi kan faa det att fungera produktivt för alla, men jag är inte helt säker paa hur systemet ska skruvas ihop. Att vi faar detta paa plats tror jag är ett av Europas viktigaste problem de närmaste 40 aaren.
Inlägg #12: Postat: 2005-01-02 18:31:00
Friskytten
Svar 11. Varifrån kommer denna övertygelse om att "de behövs"? Kan mycket väl tänka mig fortsatt invandring till Sverige men inte i nuvarande takt. Kan nämligen inte alls se att alla som kommer hit nu "behövs". Hur kan du se att "alla behövs"? Önsketänkande?
Inlägg #13: Postat: 2005-01-02 22:54:00
Jan Schmidt
Svar 12: De kanske behöver oss..?
Inlägg #14: Postat: 2005-01-04 12:50:00
bubblan
Schmidt - kan du inte för EN gångs skull kommentera och bemöta en fråga på riktigt - med det den egentligen handlar om? Visst behöver de oss! Självklart! Men att skriva det som svar på 12...
Inlägg #15: Postat: 2005-01-04 20:35:00
Jan Schmidt
Bäste "bubbla". För att jag ska kommentera och bemöta "på riktigt" krävs att jag kan ta den vars fråga eller påstående jag ska bemöta på åtminstone LITE allvar. Jag beklagar, men jag kan inte göra det med de främligsfientliga och kryptorasistiska floskler som Ståhlberg, Klasson, Friskytten m fl vräker ur sig.
Inlägg #16: Postat: 2005-01-04 22:03:00
Friskytten
bubblan frågade i svar 14 "Schmidt - kan du inte för EN gångs skull kommentera och bemöta en fråga på riktigt - med det den egentligen handlar om?" Jans svar 15 är väl på sätt och vis ett så tydligt svar på den frågan som man kan begära?
Inlägg #17: Postat: 2005-01-05 14:24:00
bubblan
...om det inte var så att han inte tog min fråga på allvar. Men, det är klart, om man bara tar det man vill på allvar är det ju lätt att slippa bemöta saker. Allvarligt. Några kanske skulle önskat sig ökad tankeförmåga i julklapp. Fast, det är klart, om alla var något smartare skulle vi ju inte ha den här eller många andra för den sakens skull diskussionen.
Inlägg #18: Postat: 2005-01-06 02:18:00
Jan Schmidt
Bäste "bubbla" 2. Jag vet inte vad det skulle vara mer för svar du önskar av mig? Eller ska jag förtydliga? Jag anser att samtliga påståenden och "argument" som de fyra musketörerna Ståhlberg, Klasson, Friskytten och Carl Z vräkt ur sig under den här artikeln är dels så stupida, dels så renons på all relevans Liksom rasisters argument brukar vara! att de inte förtjänar att bli tagna på allvar - eller bemötta sakligt! Comprende?
Laddar...