|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-29 12:18:00
|
|
Stefan_B |
Självklart så finns det dem som, liksom du, inte alls vill ha barn oberoende av yttre förutsättningar. Men att dessa skulle vara norm ens bland den där tredjedelen kvinnor tror jag inte riktigt på. Jag håller dock med dig om att det är löjligt att man hetsar kvinnor om barnalstrande, samtidigt som män som väljer bort barn inte uppmärksammas nämnvärt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-29 12:56:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Varför är påståendet absurt? Det är kvinnor som får vara med om den stora förändringen, iom att de det senaste halvseklet dessutom har börjat arbeta. Att kvinnor väljer ett hemmafruliv är i Sverige i dag lika ovanligt som kvinnor som väljer att enbart arbeta. De försöker kombinera, vilket män tidigare har kunnat göra då kvinnan drog det tyngsta lasset.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-29 13:03:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Min teori är att vi har lärt oss att livet ska gå ut på familjebildning. Numera finns det andra alternativ. Och därför väljs barn bort. Intresant att det blir krisartat då kvinnorna inte vill.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-29 14:06:00
|
|
Niklas J |
Sofia: Att kvinnor har "börjat arbeta det senaste halvseklet" ligger en bit från sanningen. Före industrialismen i allmänhet och i de breda folklagren i synnerhet har män och kvinnor alltid arbetat sida vid sida för att få livet att gå ihop.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-29 14:17:00
|
|
AC Collin |
svar 3: Att det skulle vara "krisartat" för kvinnor som inte vill skaffa barn tror jag är en överdrift. Däremot, för kvinnor som vill men inte kan, där kan vi snacka kris. Kvinnor som inte vill hamnar snarare i en försvarsställning, pga ett ställningstagande. Är man tillräckligt stark kan man ignorera omgivningen och evolutionen där förökandet spelat en viktig roll och köra sitt race. Vi är väl moderna människor ;-.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-29 14:44:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Niklas J. Alldeles riktigt. Dock skulle ju kvinnan även "i det gamla bondesamhället" ta hand om barnet/n. Men om vi talar modern tid, dvs 1900-tal, så har kvinnan börjat ta klivet ut på arbetsmarknaden. Jag tror många gärna skulle vilja ha ett liv där de inte känner att de har mer ansvar för barnen än deras man/sambo.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-29 14:46:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Anledningen att Göran Persson snackar kris är ju för att han blickar framåt och märker att det kan bli problem om ALLA kvinnor bestämmer sig för att strunta i barn. Och hur stor är den chansen/risken? Man kan ju dock inte ignorera faktumet att de som inte önskar skaffa barn blir sedda på med skepsis. Detta antas vara en SJÄLVKLARHET i livet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-29 14:47:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
ovan till AC Colli
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-29 15:08:00
|
|
Niklas J |
Sofia, svar 7: Kan försäkra dig om att man blir sedd med minst lika mycket skepsis på om man väljer att skaffa barn från människor som är i en annan situation: "Jaha, varför nu, men ditt jobb då, hur blir det med restaurangbesöken och resorna, oj, det verkar jobbigt." Normerna ser olika ut i olika kretsar.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-29 15:39:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Ja, Niklas j, kanske det.
|
| |