|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-29 09:56:00
|
|
Niklas J |
Människor, liksom andra arter på jorden, strävar efter artens fortlevnad. Vi kan konstatera att vi för närvarande reproducerar oss förbannat bra att konsekvenserna är allt annat än bra är en helt annan diskussion. Att i det läget undra över om det är ”meningen” att vi ska föröka oss känns en aning navelskådande.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-29 09:57:00
|
|
Niklas J |
Att den biologiska klockan skulle vara en ”myt” skulle jag tro känns som ett hån mot två vänner till mig, bägge nästan 40. Båda kämpar hårt för att skaffa barn, men har bägge misslyckats några gånger. De har genomgått missfall på missfall. Att kvinnokroppen inte kan föda barn efter det att menopausen/klimakteriet inträffat är ett biologiskt faktum.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-29 09:57:00
|
|
Niklas J |
Att chanserna till lyckade graviditeter minskar ju närmare en kvinna kommer klimakteriet är också bevisat. Att det kan användas som en idiotisk social press på kvinnor betyder inte att det är en myt
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-29 09:58:00
|
|
Niklas J |
Sedan undrar jag vilka sorters män du och din informant Eva umgås med. Den klassiska papparollen är kanske inte utdöd i alla kretsar, men åtminstone i ganska breda lager.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-29 09:58:00
|
|
Niklas J |
Slutligen, det positiva med artikeln är att den hyllar var och ens rätt att själv styra över sitt liv och ta konsekvenserna av sina egna handlingar. Att kvinnor liksom även män om de vill kan välja, och väljer, att leva utan barn är gott och bra. Det tyder på att samhället uppnått en grad av materiell välfärd där det är möjligt att leva så. Nu fattas bara att vi når den grad av andlig välfärd där de valen också respekteras.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-29 12:02:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Nicklas J! Tack för dina inlägg.
Jag tror fortfarande inte på att det finns ngt biologiskt med en kvinnas strävan efter barn. Varför talar man inte om mäns biologiska klocka? De är ju lika delaktiga i skapandet av bebisen. Eller? Och jag känner mycket väl till att många vill ha barn - och inte kan. Detta har tagits upp i en anan tråd. Av någon anledning är det vanligt att hela tiden jämföra motpoler med varandra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-29 12:03:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Jag talar om inte om de som inte kan, utan om de som kan, men inte vill. Och att Persson anser det vara ett problem när kvinnor äntligen "tillåts" välja fritt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-29 12:06:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Eva är inte min vän, utan min informant. Vilka män hon umgås med har jag ingen aning om. Dock kan jag ju berätta att de jag själv har i min närhet är barnkära. Fast vad har det min ovilja att skaffa barn at göra? MKan inte hålla med om att det skulle vara kopplat till kvalitén av män i min omgivning. Om det är det du menar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-29 12:22:00
|
|
Stefan_B |
Problemet är väl inte att kvinnor tillåts välja utan att såpass många kvinnor väljer att inte ha barn. Ur ett samhällsperspektiv så är det inte direkt lysande med en sjunkande nativitet, särskilt med de system vi har idag för bl.a. pension.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-29 13:50:00
|
|
Niklas J |
Sofia, ditt svar 6: Man talar inte om mäns biologiska klocka eftersom det inte finns någon biologisk, tydlig gräns för när män i allmänhet inte kan skaffa barn. Det gör det för kvinnor, och den gränsen kallas för klimakteriet eller menopausen. Jag lyfte fram dem som vill men inte kan få barn, därför att de är tydliga exempel på att den biologisk klockan verkligen existerar, och att den kan ställa till med bekymmer när man vill skaffa barn.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-29 13:52:00
|
|
Niklas J |
fortsättning: Det är ett medicinskt faktum som det inte finns någon anledning att ifrågasätta. Däremot finns andra aspekter på frågan, som exempelvis rätten att välja själv om man vill ha barn.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-29 13:55:00
|
|
Niklas J |
Sofia, svar 8: Jag tyckte bara att den bild du ger av papparollen inte känns särskilt aktuell. Som sagt, vissa fossiler kanske fortfarande odlar den, men de kommer förmodligen få allt svårare att hitta kvinnor som är beredda att ställa upp på det sätt du beskriver.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-29 13:59:00
|
|
Niklas J |
Stefan_B: Nu är det ju inte bara kvinnor som väljer bort barn. Idag krävs det två för att göra barnet vilket det alltid gjort, men också två för att ta hand om barnet vilket är relativt nytt i vårt samhället. Kan inte båda föräldrarna arbeta blir det svårt att hålla uppe produktiviteten. Dessutom, med det system vi har för pension, vem vill vara borta från arbetsmarknaden någon längre tid?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-29 14:30:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Niklas: att kvinnor inte kan skaffa barn efter en viss ålder, skulle det vara en markör för "den biologiska klockan"? Varför tickar den inte för alla? "Jag lyfte fram dem som vill men inte kan få barn, därför att de är tydliga exempel på att den biologisk klockan verkligen existerar, och att den kan ställa till med bekymmer när man vill skaffa barn", skriver du. På vilket sätt är detta ett tydligt exempel på att den biolgiska klockan existerar?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-29 14:31:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
fort: inte min bild av papparollen, uan Evas.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-29 14:38:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Och anledningen att jag skriver om Eva är för att hon först menar att hon inte vill ha barn. Men sedanändrar hon sig och säger att det vore ett alternativ om hon slapp det tyngsta ansvaret. Fann det intressant.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-29 15:01:00
|
|
Niklas J |
Sofia: Att kvinnor inte kan skaffa barn efter en viss ålder är väl precis vad man menar med "den biologiska klockan"? Annars får du gärna definiera begreppet. Sedan kan olika kvinnor känna olika stark lust/drift stryk det som ej önskas till att skaffa barn, vilket är en annan sak.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-29 15:04:00
|
|
Niklas J |
Mina två vänners problem är tydliga exempel på att det är svårare att bli gravid ju närmre klimakteriet en kvinna kommer. På det sättet är de väldigt bra exempel på att "den biologiska klockan" definierat som att kvinnor kommer i klimakteriet existerar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-29 15:23:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
OK. Vi har råkat ut för en definitionsproblematik här märker jag. "Den biologiska klockan" är ju ett begrepp som används av kvinnor när de menar att klockan tickar närmare o närmare "slutet" av fertiliteten. Men det är också ett sätt att tala om att det är dags att få barn. Jag har hört tjejer i 20-årsåldern som talar på detta vis. Och de har väl inget att "frukta" inte vad gäller ålder i alla fall.
|
| |