|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-29 08:39:00
|
|
AC Collin |
Att den "biologiska klockan" skulle vara "en myt som vidarepassats från generation till generation, dold som en kvinnas naturliga lott i livet för att hålla henne på plats" är en helt osannolik konspirationsteori. Det är ungefär som att säga att kyrkan är lika skyldig, som ligger bakom begreppet "att vara i ett välsignat tillstånd". Men ingen säger ju så idag, vi tror inte på någonting längre. Inte ens att barn är en gåva. Det är ju för fan ett under att känna livet växa!...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-29 08:39:00
|
|
AC Collin |
...Eller som Bob Hansson säger: "HEJA VÄRLDEN, jorden är en vip-hylla för oss som vann det första racet mot livmodern".
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-29 08:48:00
|
|
Beth4020 |
Tack för de orden AC Collin. Jag tycker det var bra sagt och jag håller med om att det knappast finns något mer underbart än att få tillfället att få ge liv åt en ny individ. Har själv varit tvungen att gå igenom x antal inseminationer samt provrörsbefruktningar för att få mina barn och jag kan lova att jag åter igen skulle utsatt mig för de tårar och besvär om jag skulle veta vilket problem det skulle bli. Inget går upp mot den kärlek man ger och man får.........
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-29 11:52:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
All respekt till dig Beth4020. Du är definitivt inte ensam. Det är många som längtar efter barn och aldrig skulle kunna tänka sig att leva ett liv utan. Den fråga jag tycker att man ska ställa sig är alltså icke varför man INTE vill ha barn utan: "Varför vill du ha barn?". Ofta möts man av förvånade miner och inga svar. Det är ju så "självklart" varför man vill. Liksom.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-29 13:24:00
|
|
AC Collin |
Om jag frågar dig, Sofia: "Varför vill du leva?" Vad svarar du då?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-29 13:33:00
|
|
Beth4020 |
Med tanke på svårigheten för mig att bli gravid har jag ställt mig den frågan flera gånger. varför det var så viktigt för mig. det finns en del svar på den frågan och vissa behövs inte tas upp här men att få vara med i en människans tillblivelse, att få bära den inom mig, att få se den växa upp, skratten, gråten, ja, allt som hör livet till. Det är en gåva att få vara med om det. /Birgitta Stiefler
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-29 14:09:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Beth4020! Jag är glad över att det har gått bra!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-29 14:13:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
För att lära mig om livet. Varför vill du leva?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-29 14:50:00
|
|
AC Collin |
svar 8. Jag vill leva för att jag vann högsta vinsten när jag var först fram den där gången. För att jag fick förmånen att födas här och nu, att jag känner, kan beröra, älska, skratta, att jag kan göra avtryck, påverka, vara delaktig, en länk och se rester av mig, mina föräldrar, deras föräldrar och deras... i mina barn och känna lyckan när jag ser att de tycker att de vann högsta vinsten när de var först fram den där gången...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-29 14:55:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Ac Collin! Grattis. Själv gör jag allt det där och gläds lika mycket som du. Skillnaden är att jag inte vill ha egna barn. Att vilja leva barnlöst innebär inte att man inte kan leva...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-29 15:01:00
|
|
AC Collin |
Tack. "Att vilja leva barnlöst innebär inte att man inte kan leva..." Det har jag aldrig påstått, jag har full respekt för de som inte vill. Men för mig är mina barn något av det viktigaste i mitt liv. De är starkt förknippade med min lust att leva.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-29 15:03:00
|
|
AC Collin |
Med frågan "varför vill du leva?" ville jag bara visa att den kan vara lika individuell som frågan "Varför vill du ha barn?" Somliga kan inte svara på någon av dem, andra vet. Vi är olika. Respekt.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-29 15:04:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
AC Collin. Jag tror dig verkligen. Och jag hyser all förståelse för det också. Dock är saken den att jag själv vill ha något annat att leva för än egna barn.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-29 16:01:00
|
|
Beth4020 |
Tack ska du ha! Jo, jag är tacksam över att ha fått chansen att vara mamma men livet är annat också. Barnen är till låns har man gjort ett relativt bra jobb får man förmånen att följa dem vidare i livet sedan de blivit vuxna.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-29 16:04:00
|
|
Beth4020 |
Det är kanske som Collin sa i ett annat inlägg att hon har fått förmånen att födas, känna, beröra osv. Att ge en annan individ den möjligheten är en bra orsak till att själv skaffa sig barn.
Alla har vi våra skäl till varför och varför inte. Du har min fulla respekt även om mitt hjärta inte kan förstå :-
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-29 16:08:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
AC Collin och Beth4020. Vad bra att vi ändå kan respektera varandra. Som sig alltid bör, även då man är oliktänkande. Vi vill alla bidra till historien på våra egna sätt.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-30 16:39:00
|
|
Biff |
Sofia, jag tror att den allmänna uppfattningen är att det finns fler fördelar än nackdelar med barn. Därför väcker personer som inte vill ha barn förvåning.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-30 16:44:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff - välkommen.
Den allmänna uppfattning behöver rubbas på. För det finns och har alltid funnits människor som inte har ett behov av att bilda familj. Dock har de kanske tidigare inte haft ett val. Idag är det lättare.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2005-01-01 02:47:00
|
|
Biff |
Sofia, ursäkta formuleringen, men du har en typiskt gymnasial uppfattning: Det är inte "mig" det är fel på, utan världen. Eller är uppfattningen egocentrism? Drar du dina postmoderna resonemang till sin spets borde du som sagt fundera på varför inte alla tar livet av sig på en gång också. Det du skriver har dessutom så gott som varenda tjej som är äldre än dig redan tänkt, och ändå föds barn. Den allmänna uppfattningen om barn beror av något som inte kan förklaras genom diskurser.
|
| |