Fakta om invandringen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-29 00:26:00
stålis
Oförskämt att påstå att Sverige inte tar hand om invandrare.

40-50 miljarder kr. i diverse stödåtgärder talar ett motsatt språk. Svenska samhället slår knut på sig självt för att hjälpa invandrare.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-29 00:37:00
J.
Det är kanske inte saa intressant att veta hur mycket "Sverige" anstränger sig mätt i kronor. Det som saknas är att invandrarna blir ekonomiskt integrerade. Det blir man inte med bidrag, men med ett riktigt jobb.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-29 00:48:00
stålis
Vilket kräver att det finns lediga jobb! T.o.m. det hycklar man om, som kravet på arbetskraftsinvandring visar. Vi har flera hundratusen arbetslösa. Men många av dem saknar kunskaper för de för få lediga jobb som finns.
Samtidigt läggs fabriker ner och tillverkningen flyttar utomlands.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-29 03:23:00
stålis
brist på argument?
Inlägg #5: Postat: 2004-12-29 08:26:00
MickeR
Shima tycker att en kostnad på minst 40 miljarder årligen är "meningslöst och intetsägande" och att artikeln inte presenterar fakta. Hur hårt blundar hon? Detta ÄR fakta och vågar man inte debattera utifrån detta så kan man lika gärna låta bli. Kostnaden för samhället är enorm och debatten är obefintlig samtidigt som frustrationen växer runt fikaborden.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-29 10:49:00
J.
Det finns mycket jobb att utföra i Sverige som inte blir gjort. Att antalet lediga arbetsplatser kanske inte reflekterar detta är ännu ett symptom paa det "riktiga" problemet.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-29 10:53:00
J.
Det enklaste exemplet paa en win-win lösning som fördelar arbetet bättre och gör samhället effektivare är tjänstefolk. Jobb och penger till "de fattiga" istället för bidrag. Mera fritid och högre arbetsproduktion hos dem som inte behöver göra rent hemma längre.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-29 10:56:00
J.
Att utbilda invandrare till ungdomsledare och lärare för att förbättra integrationen i svaara distrikt verkar som en bra ide för mig. Lön istället för bidrag. I slutändan blir det nog inte saa mycket dyrare.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-29 11:01:00
J.
Utöver den rent praktiska situationen idag saa har jag mina tvaa starkaste argument kvar: 1. Moral / solidaritet. Vad spelar det för roll om vi far det lite sämre i Sverige idag. Jag stör mig mycket mer paa spillda ressourcer än paa att dela dem med individer som lämnar sitt hemland för att skapa ett bättre liv för sig själv och sina barn.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-29 11:06:00
J.
2. Demografi. Jag har inte exakta tal för Sverige, men jag har läst i the Economist att västeuropa behöver flera miljonerinvandrare om aaret för att bibehaalla balansen mellan dem som är i arbetsför aalder och dem som är pensionerade inte en aasikt, statistik. Det är en viktig investering för vaaran framtid att integrera invandrare saa snart som möjligt.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-29 12:21:00
Friskytten
Svar 11. Jag har sett resonemanget många gånger förr. Och varje gång har jag frågat: är det inte mer naturligt att försöka uppmunta ett lands invånare till att skaffa sig lite fler barn än att ordna med omfattande invandring? Något svar på den frågan har jag, av någon anledning, hittills inte fått.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-29 13:34:00
J.
svar 12. Varför kan man bara lösa ett problem paa ett enda sätt? För mig ser det ut som om Sveriges invaanare är väldigt uppmuntrade att skaffa barn. Barnledigheten är längre och bättre än naagonstans i världen; Det är relativt socialt accepterat att gaa efter baade karriär och barm, eller inte om det är det man föredrar. Dagissektorn är väl utbyggd. Varför är sv. 12 "mer naturligt" än 11?
Inlägg #13: Postat: 2004-12-29 14:31:00
honkan
Till Shima! Och du ser aldrig svart eller vitt i på saker i dina artiklar????...Tala om att kasta glas i stenhus eller hur det nu var!!...;
Inlägg #14: Postat: 2004-12-29 15:14:00
Fille Fillur
Skriver Bo Södersten att det kostar 40-50 miljarder årligen är det rimligt att ta för givet att detta är fakta. Invandringen kostar stålar utav bara helvete, men tillför inte Sverige ett skit. Tänk vad vi skulle kunna göra med 40-50 miljarder vad gäller sjukvård, äldreomsorg och skola!
Inlägg #15: Postat: 2004-12-29 15:29:00
J.
Intressant Fille var du sätter dina gränser för vem som är värd ressourcer. Paa liknande sätt skulle jag kunna argumetera för ökad invandring och ättestupa för att spara pengar paa äldreomsorgen vad tilför gamlingarna egentligen..?. Men vem vill argumentera saa svart-vitt?
Inlägg #16: Postat: 2004-12-29 15:53:00
stålis
J talar om solidaritet. Med vilka? Med de svenskar och invandrare i Sverige som redan har det svårt eller med folk som vill komma hit? Ju fler om kakan, desto mindre bitar till alla. Men alla pensionärer som inte får adekvat vård? Alla nedlagda akutsjukhus? Skolans förslumning?
Om J vill få det sämre personligen, så gärna för mig, men han har inte rätt att tvinga på andra försämringar.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-29 15:59:00
stålis
J tycks dessutom anse att det är jämförbart med massmord på pensionärer ättestupa som arbetat och gjort rätt för sin pension och invandring av ej produktiva gamlingar, som ej bidragit med ett öre i skatt till sin pension, genom anhöriginvandring.
Det visar ju på det ihåliga i J:s "moral" och "solidaritet". Man kan åstadkomma mycket mer med en skattekrona om den ges i u-hjälp än i olika stöd och bidrag för svårintegrerade invandrare.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-29 16:05:00
stålis
Dessutom är Bo Söderstens 40-50 miljarder lågt räknade. Varför knäar Malmö kommun? Varför beaktas inte Suat Ciceks argument att Rosengårds problem är hela Sveriges? Och varför beaktas inte hans krav på en invandringspaus tills alla arbetslösa fått jobb? Har inte Cicek mer koll på verkligheten än J och Shima?
Inlägg #19: Postat: 2004-12-29 16:14:00
J.
Svar 16 är en förvriden spegelbild av svar 15. Baada svaren är dumma. Om den ironiska vinkeln inte var tydlig nog ber jag om ursäkt.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-29 16:17:00
J.
Solidaritet är ett fint ord. Speciellt när man kan begränsa det till dem man vill. Tacka fan för att det är lätt att vara solidarisk. Om ordert ska betyda naagot maaste det innefatta naagot som kostar. För mig känns det naturligare än att vara solidarisk med naagon som har lite och lämnar sitt land för att förbättra sin framtid, än med en som alltid har haft, och ända gnäller.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...