|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-23 14:44:00
|
|
Jonas Liljeström |
Personligen vet jag inte riktigt hur jag skulle förhålla mig om denna fråga verkligen kom upp; Israel, liksom Turkiet, är har än så länge framstått som oförbätterliga förtryckarregimer, och instinktivt är man naturligtvis ovillig att ge dem de politiska fördelar det skulle innebära att släppa in dem i EU.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-23 14:45:00
|
|
Jonas Liljeström |
Å andra sidan skulle den möjligheten vara just den morot som behövs för att få dem att på ett uppriktigt sätt försöka komma tillrätta med sina missförhållanden - förutsatt att deras vilja att komma med i EU är större än viljan att fortsätta förtrycket av palestinierna resp. kurderna. Tack än en gång för en mycket intressant artikel!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-23 14:47:00
|
|
Jonas Liljeström |
Rättelse, svar 2: "Å andra sidan skulle den möjligheten vara /.../" ska vara "Å andra sidan skulle den möjligheten kunna vara /.../".
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-26 17:33:00
|
|
Fredrik Vargas F |
Tack. Måste säga att det var ungefär "delvis" dessa tankegångar du har fått, var mitt mål med artikeln. Dock vill jag inte döma, utan enbart upplysa maktens bisarra verklighet, att det inte skulle förvåna mig om Israel ansöker om EU-medlemskap, fast att de har 0 av Eu-geografin, medans Turkiet 0.3. Då är egentligen min stora poäng: Är EU en Europeisk Union? Ja Eller Nej? mvh Fredrik
|
| |