Föraktet för religionen

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-20 11:43:00
Robert W
Genom att träna sina anhängare i blind tro skapar sig kyrkans män makt. Men deras makt kommer till ett pris för de stackars människor som är med i kyrkan. För att kunna hysa blind tro till något så krävs det nämligen att man offrar det kritiska tänkandet. En kristen människa har altså stympats ifrån sin mest värdefulla förmåga. Men kristendomens mental stympning är farligt, för i ett demokratiskt samhälle är varje persons förmåga till kritisk granskning oumbärlig.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-20 11:46:00
Robert W
Min rekomendation är därför att vi måste avveckla kristendomen. Vi ateister måste visa att det finns ett alternativ till den blinda tron, och att moralen inte är beroende av sagor om tomtar och troll som i kristendomen. Att det finns en moral som står ovanför kristendomen, och som fanns där långt innan kristendomen skapades. En naturlig moral som delas av en majoritet av människor. Det tror jag blir en viktig utveckling för framtiden.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-20 11:56:00
Robert W
Men eftersom man kan ifrågasätta kristna människors förmåga till kritiskt tänkande så tycker jag att ett bra första steg i denna process är att se till att kristna människor inte väljs in på ledande positioner i samhället. För hur ska man kunna ha ledare som inte kan tänka kritiskt? Jag tycker altså att det är helt i sin ordning om religiösa politiker blir undanknuffade, till förmån för kritiskt tänkande människor.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-20 13:56:00
Uno Hansson
Hur man lever - dvs. vilken moral som den enskilda människan har - bestäms väl av varje människas etiska värderingar. Även om många kanske följer traditionerna och sederna inom det samhälle där man växer upp. Även om det nu skulle finnas någon sorts diffus naturlig moralkod, varför skulle det vara någon sorts motivering mot den kristna läran?
Inlägg #5: Postat: 2004-12-20 14:57:00
Robert W
Den naturligt existerande moralen är förvisso i sig inget argument emot kristendomen, men det är ett bevis på att kristendomen är fullständigt onödig. När man dessutom lägger till att kristendomen lär ut blind tro, och därmed underminerar det kritiska tänkandet så finns det inget skäl att behålla kristendomen, och ett starkt skäl att motverka den.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-20 17:31:00
Jon Hallqvist
Demokrati är självbedrägeri, för har någon kunnat bevisa att det hjälper mot lidande och död, eller att världen faktiskt blir bättre? Inte? Varför tror då västvärlden på att det förhåller sig så? Svaret är att demokratin är en indoktrineringslära där människor ska fås att tro saker som de egentligen inte fått belägg för. En intellektuell perversion där verkan inte har någon orsak, och ett sätt att kontrollera svaga sinnen.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-20 17:33:00
Jon Hallqvist
Genom att träna sina anhängare i blind tro, via skola och media, skapar sig statens män makt. Men deras makt kommer till ett pris för de stackars människor som är med i samhället. För att kunna hysa blind tro till något så krävs det nämligen att man offrar det kritiska tänkandet. En människa i västvärlden har altså stympats ifrån sin mest värdefulla förmåga. Men demokratins mentala stympning är farligt, för i ett demokratiskt samhälle är varje persons förmåga till kritisk granskning oumbärlig.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-20 17:36:00
Jon Hallqvist
Min rekomendation är därför att vi måste avveckla hierarki. Vi frihetskämpar måste visa att det finns ett alternativ till den blinda tron, och att moralen är svammel i alla avseenden. Vad som dock är viktigt är vad dina faktiska handlingar genererar för resultat, både hos andra individer och hos planeten som helhet. Det tror jag är en viktig utveckling för framtiden.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-20 17:36:00
Albin Katolik
Hm bevisa att Gud inte existerar och att Jesus inte var hans son, ni matrealister borde lära er att metafysik inte kan förklaras med naturvetenskap. Jag kan inte bevisa för dig att det exister något mer än materian, men jag kan bevisa att begreppen "moral och etik" eller "rätt och fel" inte kan existera utan en Gud.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-20 17:38:00
Jon Hallqvist
Men eftersom man kan ifrågasätta västvärldens förmåga till kritiskt tänkande så tycker jag att ett bra första steg i denna process är att se till att politiker inte väljs in på ledande positioner i samhället. För varför ska man ha ledare?
Inlägg #11: Postat: 2004-12-20 17:41:00
Jon Hallqvist
Tack Albin Katolik!
Inlägg #12: Postat: 2004-12-20 18:35:00
AmerikaMike
Svar 3, Som kritiskt tänkande undrar man då om Robert har några konkreta bevis för att kristna politiker generellt tar sämre och mer oreflekterade beslut än ateistiska dito ur samma kultursfär. Eller är det bara något som Robert tror.....
Inlägg #13: Postat: 2004-12-20 21:08:00
marcarolo
Och även om nu många religösa är otäckt fundamentala. Vad har Rocco Buttiglione med det att göra?
Inlägg #14: Postat: 2004-12-21 01:08:00
Anders Klasson
Robert W vill avveckla Kristendomen,
men det kommer inte att innebära
att ateismen får större utrymme som
han tror.NEJ det kommer istället att
innebära att islam om möjligt får
en ännu större spelplan att verka på,
och det.. mina kära vänner kan ni
vara säkra på att muslimerna
kommer att utnyttja.Dessutom går
det aldrig att avskaffa all religion i
en demokrati om nu ateisterna
skulle försöka med nåt sånnt för att förhindra att islam tar över,det kan bara en diktatur göra.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-21 15:23:00
Robert W
Jon: Om du inte ens förstått meningen med demokrati, och att demokratins själva syfte är att destabilisera hierarkier, eller att västvärdens problem idag beror på brist av demokrati, snarare än för mycket av det så tror jag inte att vi kan komma så mycket längre i den här diskussionen. I mina ögon är du förvirrad.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-21 15:31:00
Robert W
Albin Katolik: Att motbevisa en så kallad "gummibandsteori" som teorin om guds existens går inte, så därför vore det meningslöst att ens försöka. Men det faktum att guds existens inte kan motbevisas gör den teorin meningslös; det är en teori som inte säger något om världen. Att du sedan påstår dig kunna bevisa något om rätt, fel och gud visar bara att du är gravt förvirrad. Jag är ledsen, men jag kan inte göra någonting åt den typen av grava vanföreställningar som du har.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-21 18:23:00
marcarolo
Robert, du kan ju åtminstone låta bli att sätta likhetstecken mellan kristendomen och "kyrkan". Vilken kyrka menar du? Det finns ju många. Och många av dom är absolut inte bra. Men går det inte enligt dig att vara kristen utan att anamma alla negativa saker du radar upp? Kan man inte vara kristen utan att bekänna sig till en kyrka?
Inlägg #18: Postat: 2004-12-21 18:28:00
marcarolo
Robert, sedan undrar jag om du anser kristendomen en sämre religion än andra religioner? Och i så fall hur kan du dra alla kristna över en kam? Ligger inte ett sådant synsätt väldigt nära rasism?
Inlägg #19: Postat: 2004-12-21 23:25:00
Albin Katolik
Käraste Robert, jag förstår om du finner mig förvirrande, men i din okunskap betäknar mig som förvirrad. Vad jag skrev var och jag citerar: "Jag kan inte bevisa för dig att det exister något mer än materian, men jag kan bevisa att begreppen "moral och etik" eller "rätt och fel" inte kan existera utan en Gud."
.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-21 23:25:00
Albin Katolik
Vilken filosof av vilken skola som hälst skulle hålla med mig att i en hypotetisk värld utan en Gud skulle inget existera utom materian. Om bara materia existerar så existerar bara materia, rätt och fel skulle vara illusioner. Detta är inget nytt utan ren logik axepterad av de flesta
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...