|
Inlägg #41: Postat: 2004-12-20 17:01:00
|
|
Jon Hallqvist |
"Under speciella omständigheter kan ju till och med djur av olika arter ingå i samma flock vilket tydliggörs av hur katter och hundar kan bli vänner under fredliga omständigheter." Vilket jag hävdade var omöjligt om de speciella förutsättningarna inte var en tredje part, i form av en människa, som låste in dem under samma tak och däregenom TVINGADE dem att umgås.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2004-12-20 17:03:00
|
|
Jon Hallqvist |
Och har du nån gång testat detta så slåss de ofta rätt friskt till en början, men eftersom det är en påtvingad situation så lär de sig till slut acceptera denna. Inte för att de har någon inbygd moral av att ta hand om varandra, det är ju rent nonsens. Jag ser att du aldrig haft djur själv.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2004-12-20 17:05:00
|
|
Jon Hallqvist |
Katter umgås förövrigt sällan i grupp, de är individualister. Så någon känsla av att ta hand om varandra...Nej. Vanligtvis brukar ju modern till en kull så småningom med våld driva dem från stället.
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2004-12-20 17:06:00
|
|
Jon Hallqvist |
"Jag är säker på att vikingarna också ogillade våld, oärlighet, otrohet, svek, överlägsenhet, stöld, etc."...Behöver jag säga nåt?
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2004-12-20 17:07:00
|
|
Jon Hallqvist |
Jo kanske så här! Vad har vikingkulturen gjort sig känd för?
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2004-12-20 17:08:00
|
|
Jon Hallqvist |
Sen tycker jag det är kul att du kallar mig fanatiker, och fortfarande på fullaste allvar tror att jag är en kyrkogående kristen. Ingen troende kristen skulle kalla mig det, de skulle tycka att det var en skymf mot deras religion.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2004-12-20 17:13:00
|
|
Jon Hallqvist |
Ditt svar 36, gällande Locke, är huvudet på spiken vad gäller ämnet. Tyvärr har du missat poängen. Utan det vi valt att kalla civilisation så är människan verkligen i ett Lockes naturtillstånd. Du har ju inga som helst belägg, snarare en massa observerbara kulturella data som tyder på motsatsen, att människan "föds med en moral". Vilket struntprat, det om något är på metafysikens område.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2004-12-20 17:17:00
|
|
Jon Hallqvist |
Jag tycker du skall skaffa en katt och observera dess agerande, och om möjligt försöka dig på att förstå den.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2004-12-20 17:19:00
|
|
Jon Hallqvist |
Sen är ju dagens värderingar långt ifrån medeltidens, men såna simpla fakta har du tydligen missat. Hur förklarar du den moral folk visade upp under häxjakten? Det du påstår är ju att moralen är ja, låt oss till och med säga genetiskt nedärvd. Det skulle ju innebära att vi fortfarande hatar bögar?
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2004-12-20 17:23:00
|
|
Jon Hallqvist |
Kanske dåligt exempel, du kan ju själv fylla i med exempel som florerat under samhällets utveckling /inveckling?.
För att INTE vara troende så är du den största fanatiker jag stött på.
Förstår inte hur du orkar driva den där tesen, när det bara är att gå ut och kolla in en katt för att få den motbevisad. Om du åtminstone garderade dig själv på något sätt, det är ju alldeles för enkelt att bita sönder din vanföreställning.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2004-12-20 18:01:00
|
|
Jon Hallqvist |
"Moral i en matriellel värld är inget annat än en patetisk illusion." - Albin Katolik...Sen kan du läsa om min kommentar allra där högst upp på sidan så kanske du förstår bättre vad jag syftar till.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2004-12-21 15:40:00
|
|
Robert W |
Jon Hallqvist: Med all respekt så börjar jag tröttna på att undervisa dig i den enklaste biologi. När du pratar om vargar som biter ihjäl sin egen mor, och om katter som bara är individualister vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Det är inte bara det att du inte har kunskap, du vill inte heller ha kunskap. Jag har levt tillsamans med både hundar, katter och andra djur så till skillnad ifrån dig så vet jag vad jag pratar om.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2004-12-21 15:42:00
|
|
Robert W |
Du kanske skulle prova på att skaffa dig ett husdjur så kanske dina vyer skulle vidgas något. Prova på att skaffa dig en katt kanske, för när du märker att katten fäster sig vid dig som person så kommer du att inse att katter inte alls lever som ensamma rovdjur. Jag vet inte om det skulle kunna hjälpa dig.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2004-12-21 15:45:00
|
|
Robert W |
Sedan ska du vara klar med att den naturliga moral jag pratar om knappast är den enda kraften i djurriket där den individuella evolutionen står mot gruppevoltionen. Under rätt förutsättningar så begår djur våldshandlingar precis som kristna människor t.ex. Knutby pastorn. Men det motbevisar ingalunda det jag säger.
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2004-12-21 15:48:00
|
|
Robert W |
Precis som att en fågel med medfödd flygförmåga måste lära sig att använda sina vingar, så måste ett flockdjur lära sig att använda sin medfödda moral. Det enda sättet som den medfödda moralen kan frambrinas är genom övning i samarbete med andra djur. Placera altså 10 godtyckliga människor i ett rum, och med tiden utvecklas deras moraliska fundament. Kristendomen i det här samanhanget är altså överflödig, den behövs inte för att skapa moraliska värderingar.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2004-12-21 15:50:00
|
|
Robert W |
Ett tydligt bevis på kristendomens överflödighet är att inte ens kristna själva följt kristendomens moralregler. Det finns många djupt kristna som mördat, stulit och ljugit genom tiderna. Orsaken är att de har trott sig kunna lära moraliska regler genom en kristen tro, men moral är bara något som kan läras genom övning i samarbete. Altså har dessa människor lurats av kristendomen.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2004-12-21 15:52:00
|
|
Robert W |
Att moralen skiftar mellan olika tidsepoker beror bara på att människors träning i samarbete och samröre med andra människor skiftar. Precis som att vår undervisning ändrat karaktär genom åren.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2004-12-22 00:13:00
|
|
Albin Katolik |
Den kristna moralen liknar intet på något vis den som finns i naturen. Vi kristna uppmuntras att offra allt vi har för vår medmänniska och att be för dem som förföljer oss. Vi uppmuntras att ta all skit som vår omvärd dumpar på oss och ändå vända andra kinden till för att få ännu mer. Ge mig ett exempel ur naturen som liknar det ditt miffo.
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2004-12-22 22:25:00
|
|
Jon Hallqvist |
"Det enda sättet som den medfödda moralen kan frambrinas är genom övning i samarbete med andra djur. Placera altså 10 godtyckliga människor i ett rum, och med tiden utvecklas deras moraliska fundament. Kristendomen i det här samanhanget är altså överflödig, den behövs inte för att skapa moraliska värderingar."
|
| |
|
Inlägg #60: Postat: 2004-12-22 22:27:00
|
|
Jon Hallqvist |
Robert W, inte för att göra dig besviken, men det jag citerat av dig här ovanför är antagligen DEFINATIONEN på ONATURLIGT och således är hela din världsbild vänd upp och ned. För informationens skull så kan jag tillägga att jag haft två katter fram till nyligt, de kom tyvärr bort i samband med en flytt.
|
| |