Individen skapar sin egen olycka!

Inlägg #1: Postat: 2004-12-20 09:36:00
SpliffStar
Du har helt rätt: man blir dum i huvudet av alkohol jag tänkte främst på de illegala drogerna i mitt resonemang. Ett missbruk är aldrig bra, men det går att bruka droger också... en svår balansgång som inte alla klarar. Hoppas att det ordnar sig för din farsa...

/Stefa
Inlägg #2: Postat: 2004-12-21 12:09:00
Stefan_B
svar 1: Du har fortfarande inte kommenterat motsägelsen i ditt eget resonemang, Stefan. Först hävdar du att det är individer, inte droger, som skapar olycka, sedan säger du att man blir "dum i huvet" av alkoholsom är en drog. Kanske menade du att det är missbruk och inte asvarsfullt brukande som vållar problem?
Inlägg #3: Postat: 2004-12-21 12:17:00
Stefan_B
Grejen för mig, som för tillfället är positiv till narkotikaförbud, är helt enkelt tredjepartsperspektivet. En annan persons missbrukibland även bruk drabbar ofta tredje man. Juridisk rättvisa är ett sätt att behandla detta, prevention ett annat. Att rättvisan bör ha sin gång är självklart, frågan är dock hur långt man bör gå i preventionssyfte.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-21 12:22:00
Stefan_B
Man får då helt enkelt göra en cost - benefit-analys, där kostnaden utgörs dels av skada hos tredje man men också andra effekter av drogbruk. Vilken nytta drogbruk kan ha kan nog du ge fler exempel på än jag, men kärnan tycks ändå vara just den där "guldkanten på tillvaron". Så, är då denna guldkant värd bieffekterna? Min personliga uppfattning är nej, det är det inte. Det finns andra, bättre, sätt att piffa upp livet på.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-21 12:30:00
Stefan_B
Därmed inte sagt att du inte kan bruka, förstås, eftersom det mig veterligen är fullt möjligt att bryta mot lagen. Jag anser dock inte att du har rätt att kräva att samhället ska acceptera ditt bruk. Till sist, vad gäller alkohol så jo, det är ett hyckleri att då tillåta det, men det sker i första hand av praktiska skäl, inte logiska skäl.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-21 15:07:00
SpliffStar
Hmm... med "man blir dum i huvudet av alkohol" menar jag under ruset, när hämningarna och intelligensen verkar fly sin kos alla kan väl intyga det. Vad gäller "tredje part": visst spelar det roll, men i första hand måste man väl ändå se till personen som brukar och de förföljelser som den personene utsätts för. Det är ju ofta dessa "rättsliga konsekvenser" som sedan drabbar "tredje part". forts...
Inlägg #7: Postat: 2004-12-21 15:08:00
SpliffStar
forts Att alkohol är legalt av praktiska skäl stämmer till viss del, men glöm inte heller att staten drar in en jävla massa stålar på det. Och praktiska och monetära skäl tycker jag själv är klena ursäkter för en drog som skapar så mycket elände och död.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-21 15:11:00
SpliffStar
Ett hyckleri är vad det är!
Inlägg #9: Postat: 2004-12-21 15:18:00
SpliffStar
Och varför har inte jag rätt att kräva att mitt burk accepteras? Jag betalar säkert lika mycket skatt som du, kostar inte samhället mer än du om lagen vore som den skulle och begår inga andra brott! Varför ska jag jagas och sättas i fängelse? JAg gör ingen annan något ont... Av praktiska skäl det med?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-22 13:14:00
Stefan_B
svar 6: Rus förekommer även bland andra droger än alkohol. Huruvida det går att kalla det för "dum i huvet" är väl en definitionsfråga, men min egen erfarenhet säger mig att det i vilket fall påverkar brukarens beteende, ibland negativt. Vad gäller brukaren respektive tredje man så vidhåller jag i detta fall att den sistnämndes intressen väger tyngre.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-22 13:21:00
Stefan_B
svar 7: Staten skulle i princip kunna slå mynt av andra droger på samma sätt som med alkohol, så pengarna i sig tror jag inte är ett särskilt tungt skäl. De praktiska skälen ska inte underskattas, tänk Chicago. Det finns helt enkelt ett mycket stort folkligt motstånd mot alkoholförbud, som en demokratisk regering inte kan ignorera. Hyckleri och majoritetens tyranni, visst, men ibland måste man vara praktisk.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-22 13:33:00
Stefan_B
svar 9: Därför att då bestämmer du egenmäktigt att dina intressenatt bruka droger, allmänt sett, är viktigare än minaatt som tredje man slippa drabbas av bieffekter. Naturligtvis har du samma rätt som jag att försöka genomdriva din linje, men jag anser att du liksom jag också ska kunna respektera det demokratiska beslutet, vilket det än är.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-22 13:38:00
Stefan_B
Och just i detta misstänker jag att våra åsikter skiljer sig åt, eftersom det i ditt fallenligt dig inte existerar någon bieffekt för tredje man och att det därför inte är ett giltigt skäl att kriminalisera ditt drogbruk. Och det är ju sant, det är en kränkning av dig som person och dina rättigheter. Tyvärr är ju inte alla brukare ansvarsfulla, vore det så så skulle vi ju inte ha något problem.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-22 13:46:00
Stefan_B
forts. Men nu är det så det ser ut, och en legalisering skulle tillåta droger för alla, inte bara de ansvarsfulla. Därför får du, tyvärr, uppleva en massa skit trots att du inte nödvändigtvis förtjänar det. Sedan är det väl en öppen fråga hur framtiden kommer att se ut. Kanske kommer bl.a. Nederländernas mer drogliberala inställning att generera tillräckligt med forskning för att svänga över opinionen i brukarnas favör.
Laddar...