USA-Stockholm-Vischan

Inlägg #1: Postat: 2004-12-17 13:37:00
Bärnson
Jösses... du kan aldrig ha besökt USA... det finns en vischa där också, om möjligt ännu mer inskränkt än Åmål, Glesträsk och Matfors... jag tror inte du förstått vad USA-kritiken skjuter in sig på...
Inlägg #2: Postat: 2004-12-17 15:08:00
Franklin
Du har väl både rätt och fel tycker jag. Visst är det mycket man inte tänker på när man kritiserar USA och självklart generaliserar man ibland. Men personligen så hyser jag inget hat mot befolkningen i USA, det är regimen som gör mig illamående. Tyvärr styrs ju USA av storföretagen, landet är helt enkelt en skendemokrati.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-17 15:12:00
Mikael Jacobson
Stockholm är en urban zon på samma sätt som Bjurträsk.. Har du någonsin besökt en "riktig" storstad så borde du förstå vad jag menar, Stockholm är stort med svenska mått mätt men väldigt småstadsaktigt jämfört med Paris, Tokyo, New York o. dylika ställen. Sen är det som sagt som så att det är mer än bara den amerikanska livsstilen som folk brukar kritisera, och i min erfarenhet så är stockholmare mer USA-vänliga än resten av Sverige.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-17 15:42:00
Jon Hallqvist
Menar han månne att alla de som, likt jag själv, föredrar samlag framför Quake och rotfukter framför Billys Panpizza är bönder? Hade varit betydligt mer intressant om du bemött argumentationen "amerikahatet" istället på att gnälla på förekomsten. Du skriver nog med lite väl ideologiskt färgade glasögon Daniel.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-17 15:43:00
MarcusOttosson
Det är väl ingen som hatar USA på det sättet du beskriver, snackar skit om, ogillar, tveksam inför, tvivel inför etc men hata... äh .... Det man hatar med USA är just Utrikespolitiken.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-17 16:03:00
riff_
Orsaken till varför jag inte gillar sthml har som mest att göra med att det känns som en stressig och sur stad. Det finns andra större städer som inte är så. Allt jag ogillar med USA har väl bara med deras ignorans att göra..
Inlägg #7: Postat: 2004-12-17 16:12:00
Chippe
Det var det löjligaste jag har läst.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-17 16:14:00
soilander
Litet/lokalt/lantligt/ödmjukt och stort/globalt/sofistikerat/högmodigt har väl alltid haft problem med varandra? Nu går det säkert att få in andra ämnen än "hat/protest" i den relationen. Men visst, du har ett stycke rätt.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-17 16:43:00
Beth4020
Som kommande från en småstad men ha varit en del i Stockholm så slås jag av att 08:orna tror alla vill bo där. De tror verkligen att de flestas dröm är att få en möjlighet att leva i den staden. jag skakar på huvudet och småler lite. Den är vacker och rolig att besöka men den ligger väldigt avsides, tycker jag.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-17 16:51:00
Unto S
USA – Stockholm - Vischan. Undrar hur du fick ihop detta. Borde inte rubriken vara som t.ex. New York – Stockholm – Vischan. New York är en kreativ stad, där skapas mycket underhåll som tilltalar ungdomen. Ungdomen hatar inte New York. USA är inte New York. USA är landet där merparten går i kyrkan och där mer än nog tror att världen är 6000 år gammal. Inskränktheten i USA är värre än i katolska länder i Europa Polen eller tom värre än vissa muslimska fundamentalister Kuwait.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-17 21:47:00
Mia
Håller med till viss del..men då jag levt i NY samt på svenska vischan undrar jag om du inte själv borde pröva de båda eller har du redan detta?? kontrasternas spel och jämföra Harlem med Rinkeby går ej...
Inlägg #12: Postat: 2004-12-17 21:53:00
Sofia
Det är farligt att hata...farligt att jämföra...lätt att kritisera. Dessutom att påstå att folk i Övriga Sverige har negativa tankar om Sthlm är rent skitsnack....
Inlägg #13: Postat: 2004-12-18 17:22:00
AlfVerner
Det finns ingen som "hatar USA" i din mening. Landet bygger på vissa ekonomiska principer, som ytterst är beroende av att resten av världen levererar billigt. Dollarn stod för bara något år sen i över 10:-, nu är den ner i 6.70 och kommer att dala till ca 4:-. USA är förbi, nästa stormakt att haverera. Det har ingenting med "hata" att göra.
Inlägg #14: Postat: 2005-03-20 12:35:00
stålis
Otroligt virrigt och barnsligt. Väx upp!
Laddar...