|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-16 21:16:00
|
|
Beckisbarnet |
Jag har själv jobbat inom äldrevården i många år och då mestadels på institution sjukhem & ålderdomshem och att säga att "vården inte är människovärdig" håller jag ej med om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-16 21:18:00
|
|
Beckisbarnet |
Det människo-ovärdiga ligger kanske i att de anhöriga inte har tid att ägna sig åt sina gamla, men kan man skylla allt detta på äldrevården... att gamla är ensamma och övergivna?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-16 21:19:00
|
|
beckisbarnet |
Senast jobbade jag ett tag på ett ålderdomshem ett halvår sedan på avdelningen bodde tolv senildementa. Visseligen var det låsta dörrar och låg standard, men vården kan jag inte säga att det var något större fel på..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-16 21:20:00
|
|
Beckisbarnet |
Varje dag hämtade jag matvagnen upp till avdelningen och serverade de söta gamla tanterna som satt vid sina bord i dagrummet, himla god mat föressen, som jag åt av själv också! *skäms på mig*
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-16 21:22:00
|
|
Beckisbarnet |
Massor av personal var det också, med mycket tid för promenader, lek och rekreation tillsammans med de gamla...
Många satt fastlåsta med bälten i sina rullstolar..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-16 21:23:00
|
|
beckisbarnet |
...vilket säkerligen många tidningar skulle skriva en skandalrapport om "De gamla låses fast i sina rullstolar...!" Om vi inte skulle sätta dem i bälte, skulle det inte ta lång tid innan de skulle resa sig upp och slå sig fördärvade..
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-16 21:24:00
|
|
Beckisbarnet |
,,,men om man inte vill att dom skall ha bältet, så kanske de omtänksamma anhöriga skulle tänka sig att komma och vakta gamla mamma för att se till att hon inte reser sig upp & ramlar, men dom har ju inte tid..ens att besöka gamla mamma en gång i veckan,..
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-16 21:26:00
|
|
beckisbarnet |
... så då är väl allt äldrevårdens fel då..om gamla mamma sitter i bälte oventandes pga alzheimers el ålderdemens, på ett orenoverat ålderdomshem byggt på sextiotalet någonstans i Sverige..
Eller kanske det är så att vi måste börja tänka om själva också och inte alltid skylla på någon annan?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-16 21:30:00
|
|
Beckisbarnet |
I linje med nittiotalets institutionsdöd så försvann många mellaninstitutioner mellantingen mellan sjukhem och eget boende, alltså åldersomshem- även kallat Servicehus med helinackordering och alla skulle bo hemma. Blev de gamla gladare av det?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-16 21:32:00
|
|
Beckisbarnet |
Jo, många gamla är nog ganska nöjda!! Men de andra- de som kanske skulle kunna trivas bättre på en mellaninstituion, de kanske glömdes bort!!??Gamla senlia människor som sitter i sina lägenheter, och kanske skulle ha det bättre på ett ålderdomshem??
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-16 21:33:00
|
|
Beckisbarnet |
Man klagar på ålderdosmhemmen, man klagar på sjukhemmen, man klagar på hemtjänsten... men vem klagar på de anhöriga?Vem klagar på hela detta idiotiska samhällssystem? Nej, man "läser i Aftonbladet" och är full av åsikter, men man har inga idéer...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-16 22:26:00
|
|
Birgitta S. |
Jag har arbetat både inom privat och kommunal regi och tror att äldreomsorgen inom den kommunala regimen fungerar bättre. Jag pratade utifrån ett vårdhem bedrivet i aktiebolag. Jag skrev dessutom att jag inte trosdde på den typen av privat omsorg. Min undran låg i en reflektion om hur det är idag och om man ser 40 år framåt i tiden då de äldre äldre kommer att ha ökat med 14. Om vården ifrågasätts idag hur är den då inte år 2040?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-17 20:35:00
|
|
Beckisbarnet |
Ålderdomshemmet jag berättade om var tidigare under kommunal regi, men är numera under privat regi.
Din reflektion säger inte så mycket, eller..? År 1920 sade man nog också att "ålderdringsvården är usel" vad var det Ivar Lo johansson skrev om åldersomshemmen nu igen?
Hur är det då idag, bättre eller sämre?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-17 20:36:00
|
|
Beckisbarnet |
Vad tyder på att det år 2040 kommer vara mycket sämre än nu, och vad tyder på att det idag skulle vara sämre än 1920?
Hur vet man att de du skriver stämmer med verkligheten?
|
| |