Glöm körkort - Uppkörning 2

Inlägg #1: Postat: 2004-12-16 13:17:00
bubblan
Oj, det blev lite fel. Först av allt för att jag inte menade att skriva två separate trådar och sedan ser jag att jag gav förarna alldeles för stor credit - jag menade naturligvis att det var tre till fyra procent som körde bra - resten är bästa fall irriterande och tidstjyvar genom att låte folk gissa hur de skall köra.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-16 13:20:00
bubblan
Alf: En fråga - satt du med under uppkörningen? Det verkar så eftersom du kan återge händelsen så bra. Jag tror ärligen att du gör din dotter en otjänst genom att sitta med. Men kanske lätt tror att det blir svårare för inspektören att kugga för att det sitter en "myndighetsperson" med som man inte kan ursäkta sig hur som helst för. forts
Inlägg #3: Postat: 2004-12-16 13:23:00
bubblan
forts MEN, det stämmer inte lika bra som man hoppas tror jag. Det där är "deras" territorium. Många människor har ett maktbehov på ett eller annat sätt. Är man trafikinspektör är det nog oftast så att man är mycket mån om den tid man faktiskt har att ha makt över någon... Låt din dotter köra upp ensam nästa gång tipsar jag.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-16 15:47:00
Älf Carlsson
2>Nej, jag hade ingen aning om att hon kört upp förrän räkningen kom en dag senare.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-16 17:09:00
Nartin
Bubblan: berätta hur man ger tecken i en rondell!
Inlägg #6: Postat: 2004-12-16 18:55:00
bubblan
Naturligtvis beror det på hur rondellen ser ut, men i en vanlig "cirkulationsplats": Skall du vänster - signalera vänster redan innan du åker in i rondellen. Behåll vänstersignalen tills du skall svänga ut, byt då till högersignal så tidigt som möjligt men utan att förvirra att du skall ut avfarten före. forts
Inlägg #7: Postat: 2004-12-16 18:58:00
bubblan
Rakt fram - ingen signal förrän du skall ut, då du ger högersingal, men så tidigt som möjligt efter det att det är uppenbart att du inte skall ta avfarten före. Höger - precis som i vilken korsning som helst. Högersignal i god tid innan. forts
Inlägg #8: Postat: 2004-12-16 19:00:00
bubblan
Det är det som gäller nu. Min mor t ex, som tog körkort för en herrans massa år sedan ger fortfarande inte vänstertecken när hon kör in i en rondell och skall till vänster, för att det inte var regeln på hennes tid.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-17 13:29:00
AlfVerner
Två filer, vilken ligger du i?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-17 23:26:00
flamman
Tror inte du kör bäst i världen.... Du kan trafikreglerna bäst kanske men du kör nog långt från bäst. Håller Mattias Ekström som sveriges bästa förare i dagsläget. Eller en av de många förarna av timmerbilar. av många bilister hatade
Det är ett lotteri när man får uppkörningsledare, det är så. En i stan jag kommer ifrån går under smeknamnet "kugg Erik" tror ni man vill ha han eller?
Inlägg #11: Postat: 2004-12-18 00:22:00
AlfVerner
Jag kan absolut inga trafikregler bäst, däremot tror jag att jag är ganska tydlig i trafiken, har ett kommunikativt körsätt så att andra förstår vilket också innebär att jag inte använder blinkers när jag kör ensam i öknen, samtidigt som jag kan blinka höger åt en buss som är på väg ut så att han ska förstå att jag inte kör om, trots att det inte finns som trafikregel.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-18 11:11:00
flamman
Jag menar inte dig Alf. Det är Bubblan jag menar. Men jag är inte säker på personen i fråga är ironisk i sina uttalanden.
Bra att du är tydlig, det uppskattas. Jag kan själv bli sur på folk som inte använder blinkers. Det är så enkelt. Vet inte vart det jobbiga i att använda den ligger.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-18 14:09:00
djpjgj
flamman, kommer du från oskarshamn? jag hade nämligen kugg-erik..
Inlägg #14: Postat: 2004-12-18 17:48:00
ClintMcPants
Alla uppkörningsledare har epitetet "Kugg-" framför deras förnamn. Jag körde t ex upp för Kugg-Bertil. Dock klarade jag mig galant trots att jag knappast kan anses vara någon särskilt skicklig förare. Alf, ett tips för din dotter kan vara att ta en resa upp till Storuman, Lycksele eller annan godtycklig norrlandsort för att köra upp där. Få misslyckas vid uppkörningen i de områdena..
Inlägg #15: Postat: 2004-12-18 18:01:00
djpjgj
Jag är värdelös på att köra bil, jag blev t.o.m. "bromsad", men klarade mig ändå..
Inlägg #16: Postat: 2004-12-26 10:14:00
bubblan
Haha, flamman, uppenbarligen är jag inte världens bästa förare. Däremot gillar jag svenska språket och försöker utnyttja det när jag vill få fram en poäng, som i detta fallet...
Inlägg #17: Postat: 2004-12-26 10:21:00
bubblan
AlfVerner: Vänstersväng innerfil med filbyte ung. vid avfarten före den egna. MEN därom tvistar verkligen de lärde och där om någonstans gäller det att vara tydlig om sina intentioner. Och flamman: Om jag varit "ironisk" hade jag menat att jag var en dålig förare och så är det inte. Sen att ordet "ironisk" slängs vitt och brett i dagsmun är en helt annan diskussion :
Laddar...