Inlägg #1: Postat: 2004-12-16 13:09:00
|
bubblan |
Jag är 25 år gammal, tog kökort vid 23. Fjärde uppkörningen. Jag kör nog bäst i hela världen tror jag. Ärligt. Jag blir upprörd när folk inte blinkar i rätt följd i rondeller och sånt. Jag kan med i alla fall en del bilar starta på trean. En supertalang kan tyckas. Likväl var två av mina misslyckade uppkörningar faktiskt berättigade. Eller - ja och nej... forts
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-16 13:14:00
|
bubblan |
Ja, därför att jag nog gjorde något isolerat misstag. Men NEJ, därför att kanske tre, fyra procent av de som kör ute på vägarna nu är totalt värdelösa och mitt misstag var något folk gör tio gånger om dagen medvetet. Jag har ärligen funderat på att ställa mig med en videokamera vid en rondell eller nåt ett par timmar och sedan kompilera mina data om hur bra trafikreglerna följs.Jag tror kanske att fem procent vet hur man ger tecken i en rondell. Vad gissar ni?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-16 14:03:00
|
Trafikinspektör |
Det krävs nog en avsugning, Alf, annars kommer det aldrig att gå! Du kan väl snacka med henne om det?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-16 14:16:00
|
ll |
Det är som det är. Inspektörerna har ju sina speciella rundor för privatister där man lägger in alla fällor med stopplinjer , tre övergångsställen på 50 meter, stoppskyltar, 30-skyltar och vad det nu kan vara. Själv insåg jag efter ett försök som privatist att det var lönlöst. Det blev bilskola.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-16 15:33:00
|
ABECEDE |
Jag är tjej,har numera fullständigt körkort,har aldrig blivit kuggad varken teori eller uppkörning.har dock uppfattningen att privatister är lite förhandsdömda oavsett om de förtjänar det eller ej.Tråkigt.i det stora hela tror jag inspektörerna har bättre kompetens att avgöra ett godkännande än närstående till en aspirant på körkort.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-16 17:17:00
|
Nartin |
Jag hoppas för allas skull att det inte blir lika många delar i den här artikelserien som i Untos "Viktor 1-88"
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-16 19:36:00
|
tee |
körde upp 3 gånger som privatist godkänd gm körskola flunkade och insåg att det enda j-a sättet att lyckas var att gå genom körskola. misslyckades 4.e gången. lyckades på 5.e. Bäst skulle jag vilja säga att jag var på uppkörning nr 1. Då så inspektören att jag körde så gott som perfekt, men att jag ju var privatist, men "nästa gång så". Det dröjde 8 år.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-16 21:25:00
|
Janne Josefsson |
Det är ju faktiskt inte förbjudet att som förälder eller kompis åka med i baksätet under uppkörningen. Eller att därifrån videofilma hela uppkörningen. Om uppkörningsmannen protesterar? Påpeka vänligt att det är tillåtet att spela in födelse, examen, giftermål och alla andra viktiga händelser i livet. Om det inte hjälper? Påpeka vänligt att det finns prejudikat från universitet och högskolor att man får spela in både bild och ljud under föreläsningar.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-17 09:58:00
|
Stefan_B |
Det är ju egentligen ganska rimligt att inspektörerna är extra hårda mot privatister. Under en enda uppkörning kan de ju nämligen omöjligt hinna bedöma allt som en förare ska kunna, så då väljer de ju det svårast tänkbara. Har man gått i och blivit rekommenderad av bilskola så är ju det ändå ett bevis på att man har gått igenom vissa moment.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-22 14:40:00
|
AlfVerner |
Länk: seko.se Här står att läsa om Vägverkets GD Ingemar Skogö som den högst betalde; 119.000:- i månadslön. 4,4:s lönelyft ficka man och det är naturligtvis ingenting när man kan finansiera honom med kuggade privatister...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2005-12-20 20:08:00
|
Gordana |
Något liknande hände min son, också i Malmö. Fick klartecken från körskola men klarade ändå inte uppkörningen första två gången. Sedan körde han några hundra timmar med mig men klarade fortfarande inte provet. När han frågade vad gjorde han för fel, fick han svaret: Ingenting, men du har dålig plannering.Hur som helst, instruktören glömde inte att pricka nästan alla fält i formulären som icke godkända.
|
|