Svenska nationalsången är rasistisk

Inlägg #1: Postat: 2004-12-15 21:20:00
K.P
Varför skall man i huvudtaget ändra en fin och oförarglig tradition? Är det fel att sjunga den blomster tid nu kommer också?
Inlägg #2: Postat: 2004-12-15 21:59:00
Olof
Ja, visst. Varför hissa flaggan? Varför överhuvud taget ha en svensk lag? Kan vi inte bara blanda ihop alla lagar som finns i alla länder till en enda mysig röra och trivas tillsammans på så sätt?
Inlägg #3: Postat: 2004-12-16 02:31:00
Jörgen Öhlund
Jag tycker att Damlandslaget hädanefter ska spela i genomskinliga kläder! ser faktiskt många fördelar förutom den;
Inlägg #4: Postat: 2004-12-16 09:02:00
Mikael Jacobson
Även om jag tycker att nationalsången på skolavslutningar knappast är någonting att reta upp sig på så anser jag också att nationalism/patriotism är något som bör undvikas, i mina ögon är det något som egentligen bara är bra när ett land blir anfallet av ett annat land och det behövs folkligt stöd, annars så leder det mest till konflikter.. "My country right or wrong!"
Inlägg #5: Postat: 2004-12-16 10:13:00
Tommie Nygren
Jag kan hålla med dig prestopnik. Jag är inte nationalist, som jag skriver på annan plats tror jag inte på nationalstaten alls. Men nu förbjöd man nationalsången. Den fick inte sjungas. Hade de inte sagt nånting hade vi kunnat sjunga den, vi som ville, de som inte ville kunde ha varit tysta. Det var ingen diskussion om hur dagen skulle se ut, det dikterades uppifrån. Uppifrån kom förbudet, ett förbud som ingen ville ha.
Inlägg #6: Postat: 2004-12-16 10:16:00
Tommie Nygren
Men din frågeställning saknar relevans tycker jag. Du frågar varför vi inte kunde ha avstått, eftersom du anser det vara onödigt. Det du faktiskt säger är: kunde ni inte ha accepterat vad en överordnad auktoritet bestämt över era huvuden mot er vilja för den politiska korrekthetens skull? Om man förbjuder kulturyttringar så omöjliggör man för folk att fritt avstå.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-16 14:29:00
MickeR
Varför skulle man skippa nationalsången vid en skolavslutning? Det är en högtidssång som i högsta grad hör hemma vid ett sådant tillfälle. Kanske mer än "den blomstertid..".
Inlägg #8: Postat: 2004-12-16 15:28:00
Olof
Det dyker ofta upp folk numera som "inte tror på nationalstaten" och så vidare. Men vad tror då dessa människor på? Tommie till exempel? Världsrevolutionen i Lenins efterföljd? Något annat? Förklara!
Inlägg #9: Postat: 2004-12-16 15:57:00
Tommie Nygren
Jag tycker det är upp till de som ska delta. Vi hade dock inget inflytande över beslutet alls. Inga sånger "måste" egentligen sjungas, men det fanns ju heller inget skäl att avstå... massor med skäl fanns för att stå emot PK-tarmens palpitationer.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-18 22:25:00
Anders Klasson
Olof, det är inte säkert att dom
som "inte tror på nationalstaten"
blivit fler än för t.ex 10 år sedan,
bara det att dom mer än tidigare
vill visa sin existens.Viljan att inte
vara PK står dock för något sunnt
i sig även om den ej per automatik
skapar Nationalister.
Laddar...