|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-15 13:21:00
|
|
hmm |
Genusvetenskap kan inte tillämpas när man ska meka bilar. Vad hade du väntat dig lilla vän?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-15 14:04:00
|
|
´Peter |
Vad var det för kvalifikationer som krävdes då? 4 års universitetsutbildning innbär ju inte att man automatiskt är högre kvalificerad än en med 2 års gymnasium. Sedan spelar erfarenheten inom jobbet en stor roll. Hur var det i ditt fall?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-15 14:18:00
|
|
Pollux |
Känner igen detta. Jag jobbar inom vården och jag får inte alls samma respekt som mina kvinnliga kollegor. Jag stöter hela tiden på fördommar som t ex att jag som man inte kan laga mat jag har gått på resturangskola. Problemet är inte specifikt för kvinnor utan gäller alla som hamnar på en arbetsplats som domineras av det andra könet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-15 15:10:00
|
|
Mikael Jacobson |
Pollux: Där har vi faktiskt en typisk nedvärdering av män istället för kvinnor som man oftast pratar om, män kan inte laga mat såvida de inte jobbar som kock på en "riktig" restaurang och då är de såååå duktiga, män klarar inte av att använda en tvättmaskin, män slarvar alltid när de städar osv. osv.. det finns fördomar åt båda hållen, och riktigt komiskt blir det när en kvinna som själv inte kan något av ovanstående klagar på en man pga fördomar..
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 19:12:00
|
|
Pär Khuek |
I dagsläget ska man vara glad att få anställning på Konsum efter en 4,5 års civilingenjörsutbildning. Dock har kvinnor lättare att få jobb både på Konsum och som civilingenjör, eftersom arbetsgivaren i affären "vet" att kvinnor är mer serviceinriktade, samtidigt som arbetsgivaren på Microsoft efterlyser fler kvinnor i branschen.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-15 22:25:00
|
|
Fredrika Bremers ande |
Tänk vad bra man lyckats ändå med könskriget. Numera tycks visst alla män och kvinnor gräla med varandra om vem som har det värst. Aldrig hade vi trott på min tid att vi skulle komma så långt! Det otäcka manliga försvaret har man lagt ner nu också. Hurra!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-16 08:42:00
|
|
Pollux - svar till Fredrika |
Det manliga "gnället" som du hör är mest en reaktion mot de kvinnor som känner sig orättvist behandlade. Vi vill visa att alla män inte sitter i toppen med sina fallskärmar utan att även vi blir utsatta för orättvisa behandlingar. Feministerna hävdar att män har ett kollektivt ansvar för hur kvinnor blir behandlade men själva så vill de inte känna av detta ansvar när det omvända gäller.
|
| |