|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 23:57:00
|
|
ziggy |
Varför de prompt ska använda sig av detta språkbruk dvs ala Linda Norrman Skugge förstår jag dock inte även om de får mycket medial uppmärksamhet så gynnar det inte feminismen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-15 00:12:00
|
|
ziggy |
Ja, det är en generationsfråga men att använda överdrifter som tex Linda och Johanna gör, leder automatiskt till att folk som inte är van och förstår detta får negativa vibbar.
Och ja, jag tror att ni skulle nå en större målgrupp om ni skrev sansade debattartiklar, tyvärr så har kampen om den mediala uppmärksamheten hårdnat vilket även märks mer och mer på krönikor och debattartiklar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-15 00:28:00
|
|
ziggy |
Verkligheten?
Dvs att vissa styr och de vi andra försöker maximera våran lycka nytta under de villkor och begränsningar de sätter upp?
När det gäller könsnormer och det sk patriarkaliska samhällsnormerna så känner jag till problemet men kommer aldrig att helt kunna förstå problemet eftersom jag är just man, men detta innebär inte att jag gärna debatterar ämnet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-15 00:46:00
|
|
Ziggy |
Jag kan nog inte föreställa mig till fullo hur ni kvinnor känner er när ni får utstå kommentarer som "lilla gumman" osv oavsett om ni försöker beskriva det. Det finns så väldigt många småsaker i vardagslivet som ständigt påminner om den patriarkaliska samhället förutom den uppenbara maktfördelningen mellan män kvinnor jag syftar på den mentala uppdelninge
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 10:13:00
|
|
Tommie Nygren |
Shima, sluta säg "Vad är du rädd för?" hela tiden så fort någon argumenterar med dig. Vad är DU rädd för? Att du har fel? Att din världsbild är fel? Alla kan vi ha fel, alla kan ha fel världsbild, på samma gång som vi alla kan ha rätt, samtidigt. Men män är föga rädda. Riktiga män alltså, som Ziggy t.ex. Jag är inte heller rädd för att du tar för dig, får makt osv, per se. Jag är dock rädd för folk som VILL ha makt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-15 12:04:00
|
|
Olof |
Shima, vad är du rädd för eftersom du hela tiden frågar vad andra är rädda för? Jag menar den som ofta är rädd tror att andra också ofta är rädda. Inte sant? Och väldigt många feminister ställer ju samma fråga när de blir trängda. Så varför är väldig många feminister rädda, och vad är de rädda för?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-15 14:41:00
|
|
MickeR |
Löneskillnaden mellan män och kvinnor är ca 1,5 för samma jobb om man viktar för arbetad tid och utbildning/erfarenhet. Det är tråkigt och onödigt, men den marginella skillnaden kan vara något att tänka på innan du går loss på löneskillnader... För övrig vill jag och flera med mig gärna se de där källorna till misshandel som var så "klara fakta".
|
| |