|
Inlägg #21: Postat: 2004-12-15 01:49:00
|
|
Daniel |
Jag tror inte heller på att den "ökade sexualiseringen av det offentliga rummet" har någon större betydelse. Jag tror kvinnomisshandel var mycket vanligare för 50-100 år sedan när det offentliga rummet inte var sexualiserat överhuvudtaget.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-12-15 02:00:00
|
|
Daniel |
Nej, men det är tillsammans med den om sociala strukturer den vanligaste tes en, och drivs av t.e.x ROKS. Det är mycket möjligt att kvinnor blivit objekt mer än förut, men om man ser någon som ett sexuellt objekt brukar den första instinkten väl vara att vilja ha sex med dem, inte att slå dem.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-12-15 02:08:00
|
|
Daniel |
Mem menar du att det har ökat då? Och vad beror det i sådana fall på?
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-12-15 08:31:00
|
|
MickeR |
Shima: nästa gång du lägger fram "fakta", var då noga med att ange vad du menar. Det du skrev i din förra artikel var helt fel eftersom du angav att antalet kvinnor som blev misshandlade var 3 ggr fler än antalet män. Att du sedan påstår att du menade ett visst våld framstår som slarvigt alt. lögnaktigt. Dessutom; vad gäller mörkertal så kan man nog vara säker på att det är större för män som misshandlas av sina kvinnor än tvärtom.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-12-15 10:19:00
|
|
Tommie Nygren |
Misshandel i hem handlar ju egentligen inte om kön, tror jag. Det handlar om makt och kontroll. En svag människa gör sig stark genom att kontrollera sin partner genom svartsjuka och våld. Detta är jag övertygad förekommer från båda håll. Jag tror en avgörande skillnad kan vara våldsbenägenhet hos män biologiskt eller socialt betingat, who cares? och det faktum att en fysiskt stark person "tjänar" på att använda våld.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-12-15 10:19:00
|
|
Daniel |
Summan blir alltså: Vi vet inte om våldet mot kvinnor har ökat, vad det i sådana fall beror på, och att statistiken talar för att män är mer utsatta för våld än kvinnor?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-12-15 10:21:00
|
|
Tommie Nygren |
Sen kommer de sociala strukturerna ju in i och med att uppfostran av kvinnor och män i grunden är b. Tjejer låter sig bli kontrollerade och män "ska" kontrollera sin partner. Min flickvän har t.ex. haft svårt att acceptera att jag INTE är svartsjuk, hon har sett det som ett tecken på att jag inte älskar henne. Det är knappast mitt fel som man att hon ser så på relationer. Men man ser genast att hon då lätt kan hamna i en relation som är destruktiv.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-12-15 10:23:00
|
|
Tommie Nygren |
Om hon, och jag antar att det är fler än henne, tror att svartsjuka och kontrollbehov är uttryck för omtanke och kärlek så är ju det början på en intressant spiral nedåt. Den man älskar ger man frihet, inte begränsningar. Jag vill ju inte begränsa mina kompisars handlingsfrihet, så varför... ska jag göra det med min partner?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-12-15 10:26:00
|
|
Tommie Nygren |
Om man sen lägger till detta att misshandlade kvinnor hamnar hos misshandlande män hela tiden så kanske man kan se att ja, "männen" måste förändra sig, framför allt de som är så rädda och svaga att de slåss men ÄVEN kvinnorna som låter sig kontrolleras och tror att svartsjuka är en positiv egenskap.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-12-15 10:28:00
|
|
Daniel |
Tommie: Ha ha! Det där har jag också varit med om, galet fenomen. Det har väl med osäkerhet och behov av att få sitt ego bekräftat, men det är ändå märkligt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-12-15 12:45:00
|
|
Tommie Nygren |
Det kommer ju delvis av att kvinnor ofta av andra kvinnor, t.ex. mamma och mormor och farmor under uppväxten enbart värderas utefter ytliga egenskaper. "Vad söt du är", "Min lilla prinsessa" och annat skit. Deras egenvärde kommer från externa bedömningar, inte en inifrån kommande känsla av att vara något, som pojkar uppfostras "Vad duktig du är", "Han tar verkligen för sig, han kan bli nåt" osv, där är bedömningen av saker man gör och egenskaper man skaffar sig.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-12-15 15:33:00
|
|
Daniel |
Okej då, jag trodde du höll med om det senaste som "experterna" menar: Våldet mot kvinnor har ökat, vilket beror på sexualiseringen av det offentliga rummet och de patriarkala strukturerna.
|
| |