Feminism humanism

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 23:42:00
Daniel
Misshandel inkl.grov
Mot kvinna 15 år eller äldre: 22 481

Misshandel inkl.grov
Mot man 15 år eller äldre: 35 072

Dödligt våld
Mot kvinna: 66

Dödligt våld
Mot man: 123
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 23:47:00
Daniel
Av anmälda fall var det alltså över 10 000 fler män som blev misshandlade, och nästan dubbelt så många som dog till följd av våld. Allt våld är naturligtvis förkastligt, men om de tillgängliga uppgifterna säger att män är i drabbade av våld till större del än kvinnor, varför verkar så många anse att våld mot kvinnor är värre? Dessutom, varför skulle mörkertalen vara större när det gäller våldsdrabbade kvinnor än våldsdrabbade män?
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 23:54:00
Daniel
Det är möjligt, men faktum kvarstår: För att fler kvinnor än män skall bli misshandlade skulle det krävas mer än 10 000 ej anmälda fall bland kvinnorna, och inga alls hos män. Låter det troligt? Och återigen, varför skulle mörkertalen vara mindre när det gäller män som misshandlas av kvinnor?
Inlägg #4: Postat: 2004-12-14 23:56:00
Daniel
För att klargöra: min poäng är inte på något sätt att förringa våld mot kvinnor, men fakta skall presenteras så korrekt som möjligt, annars blir debatten väldigt snedvriden och missuppfattningar skapas hos många.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-15 00:04:00
Daniel
Och du menar att det förhållandetsom du inte har lagt fram några fakta som visar enbart beror på könsroller, inte till någon del på att män oftast är fysiskt starkare? Hur ser du då på våld i samkönade relationer?
Inlägg #6: Postat: 2004-12-15 00:08:00
Daniel
Fakta? Nej, men eftersom du nämnt mörkertal som en viktig faktor blir min fråga: hur kan man veta att mörkertalet vad gäller män som blir misshandlade inte också är stort? Jag antar att min poäng är att jag anser att våld i relationer påverkas av både biologiska och sociala förhållanden.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-15 00:10:00
Daniel
Sedan kan du ju t.e.x läsa den här artikeln:

Länk: dn.se

Där står bland annat:

"Petra Östergren märkte att det inte fanns någon skillnad mellan hur lesbiska kvinnor och heterosexuella män som blivit slagna av sina partner beskrev sina upplevelser. De nämnde samma mönster av kontroll, hot, övervakning, bestraffningar, svartsjuka - och fysiskt våld."
Inlägg #8: Postat: 2004-12-15 00:22:00
ziggy
Några kommentarer:

Personligen tror jag att mörkertalet är större för misshandel av män än misshandel av kvinnor.

Dock är de fysiska skadorna troligtvis allvarligare för de kvinnor som misshandlas.

Men ur en ren teoretisk icke lagmässig så är själva kränkningen lika allvarlig.
Inlägg #9: Postat: 2004-12-15 00:23:00
Daniel
Hade du läst citatet ovanför när du skrev det där? Vad spelar det för roll att homosexuella par brutit mot normernaeller snarare, inte har samma förhållanden som majoriteten om mönstren i våldsamma relationer är desamma oavsett könsfördelning?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-15 00:25:00
Daniel
Ziggy: Då har du en delvis biologisk förklaring till våld, i Sverige har vi ett Nationellt sekretariet för genusforskning som har i uppgift att undersöka skillnader men att helt bortse från biologi. Jag håller inte med dem, men bara så att du vet vad den statliga linjen är.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-15 00:26:00
Daniel
Och kärnan är?
Inlägg #12: Postat: 2004-12-15 00:31:00
Ziggy
Eftersom jag är verksam inom statistik området, så är jag väldigt kritisk mot många studier som görs inom olika områden biologi, samhälle osv. Därför bör man ta de flesta rapporter med en viss nypa salt.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 00:36:00
Daniel
Ziggy: Där ser man. Har du kollat på "Slagen dam", undersökningen som kom härom året om våld mot kvinnor?
Inlägg #14: Postat: 2004-12-15 00:37:00
Daniel
Finns att få på Länk: fritzes.se, sammanfattning finns på

Länk: brottsoffermyndigheten.se
Inlägg #15: Postat: 2004-12-15 00:41:00
Ziggy
Ja, men bara lite. En kritik måste väl bli att det var en enkätundersökning med väldigt "luddiga" frågor eller?. Denna utformning ger automatiskt hög varians och oftast övertolkar man svaren. Den behöver dock inte vara oanvändbar för det tex så skulle man kunna vidareutveckla studien.

Eller som en kollega till mig säger: Skit in, skit ut. Jag syftar på data
Inlägg #16: Postat: 2004-12-15 00:52:00
ziggy

Ja, det är kärnan och jag erkänner att så är fallet. Mina kommentarer var avsedda till det specifika ämnet som diskuterade i denna tråd dvs kvinnomisshandel. Man måste kunna kritisera argument och studier utan att man framstår som någon anti-feminist. Det ska vara högt i tak när det gäller debatter.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-15 00:53:00
Daniel
Det är alltså "kärnan"? Om det fanns fler kvinnliga chefer och politiker skulle våldet mot kvinnor minska? Antalet kvinnliga chefer och framför allt politiker har ju ökat de senaste årtiondena, men även våldet mot kvinnor påstås ju ha ökat? Hur går det ihop?
Inlägg #18: Postat: 2004-12-15 00:55:00
Daniel
Och dessutom indikerar ju BRÅ:s statistik att män är utsatta för mer våld än kvinnor? Hur går det ihop med ovanstående teori?
Inlägg #19: Postat: 2004-12-15 01:02:00
Ziggy

Ett samhälle är som ett komplex nät där trådarna virar in sig varandra. Där en händelse får massvis av olika konsekvenser. Utvecklingen av kvinnomisshandel kan nog främst härledas till de ökande andelen "fattiga" men i grunden så är det en förlängning av det patriarkaliska samhällstrukturen.
Det är viktigt att betona att samhället behöver inte bli mindre våldsamt för att jämlikheten ökar men då är det iallafall ett jämlikt samhälle där könet spelar noll roll.
Inlägg #20: Postat: 2004-12-15 01:49:00
Daniel
Det blir ju i vilket fall svårt att tesen om att "allting beror på sociala strukturer" om man påstår att kvinnor misshandlas i högre grad i dag än för 20 år sedan, eftersom kvinnors makt i samhället ökat väsentligt sedan dessfler kvinnliga chefer, politiker osv.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...