|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-14 05:04:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Håller med, det betyder inget...varför vara stolt över något som ett land, det lever bara till en massa patriotiska människor som enbart lär sig förakt av andra och aldrig lär sig av sina egna fel och brister. Det ironiska är även att vissa tar åt sig personligen om man tex säger något dåligt om deras land/stad osv....
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-14 12:56:00
|
|
KEJJ |
Jag tycker uppriktigt synd om er. Ni verkar tyvärr inte så begåvade. Läs på lite om historia är ni snälla. Kolla gärna upp vad rotlöshet och avsaknad av en plats som man kan kalla för "hemma" har resulterat under historiens gång. Att sedan ni har allvarliga problem med att vara stolta över ert ursprung är ert egna problem. Försök inte projicera det på omgivningen är ni snälla.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-14 12:59:00
|
|
KEJJ |
Men det är klart, vill ni sudda ut er själva och allt det som kan definiera er som människor så gör det då. Jag förstår vart hän ni barkar. Det är det vanliga tramset.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-14 15:47:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Det är stor skillnad mellan att vara Stolt över sitt hem eller att trivas och må bra. Det handlar om att inse att det finns många bra ställen på jorden och att ens eget är unikt, men knappast bäst. Ska ett land/by/stad eller vad som helt utvecklas så måste man först se vad man kan göra bättre, tror man däremot att det man har är det bästa så stannar utvecklingen.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-14 16:26:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Så bara för att man inte har dne patriotiska stoltheten, så betyder inte det att man ska tycka illa om sitt land. Men man ska inte tro att ens land är bättre än någon annans, finns så mycket viktigare saker att lägga stolthet över, sig själv kanske?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 18:42:00
|
|
Biff |
Sofia, känslor är svåra att förklara. Jag gillar Sverige för att den svenska kulturen har hjälpt mig att formas till den jag är idag, mycket på det moraliska och etiska planet. Detta blir förstås en cirkel; jag är stolt över mina moraliska värderingar, och därmed stolt över ett land som delar dem, trots att det egentligen var landet som lärde mig dem från början. Kanske inte helt logiskt, men känslor är ju inte heller kända för att vara logiska.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 20:20:00
|
|
invandraren |
jämställdhet, demokrati, rättigheter för minoriteter, rätt till utbildning, yttrandefrihet, god vård, välfärd. saker som får mig att känna stolthet över ett land. sverige ligger bra till vad gäller allt detta.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-14 22:59:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
KEJJ!
Att läsa historia lär oss varför samhället ser ut som det gör i dag. Vad mer? Förresten, att vara "rotlös" är en sällsynt gåva som resulterar i att man kan känna sig hemma ingenstans - och överallt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-14 23:01:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff! Tack för din förklaring. Känslor ÄR svåra att beskriva. Just därför är det också svårt för mig att nå fram till de som inte intar samma hålling som jag. Dessa "moraliska värderingar" du talar om, vilka menar du då? Är det några som är unika för Sverige?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-14 23:01:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff! Tack för din förklaring. Känslor ÄR svåra att beskriva. Just därför är det också svårt för mig att nå fram till de som inte intar samma hålling som jag. Dessa "moraliska värderingar" du talar om, vilka menar du då? Är det några som är unika för Sverige?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-14 23:01:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-14 23:06:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
invandraren!
Att dela in länder... är det att dela in människor? Det du känner stolthet över, är det då människorna som har åstadkommit det du nämner? Och när människor här påstår att jag inte är "stolt över mitt land" och att jag ska sluta "skämmas", tror du att de kanske menar att jag inte kan känna glädje över ett system som fungerar? Jag är synnerligen konfunderad!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 01:44:00
|
|
invandraren |
jag menar nog mer stolthet över ett politiskt system än över en nation. nationalismen har ingen trevlig historia precis.
|
| |