Att TA kvinnor på allvar

Inlägg #1: Postat: 2004-12-13 10:54:00
Stefan_B forts.
Genom att ursäkta kvinnors våld mot män som "undantag" och i allmänhet harmlöst så upprätthåller man denna föreställning. Och när de feminister som får mediautrymme bekräftar detta så svärtar det ner hela feminismen, och gör att rörelsen som helhet helt enkelt inte tas på allvar. Du må förstå, Shima, att detta är frustrerande för dem som tar dessa frågor på allvar.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-13 11:00:00
Stefan_B forts.
Jag tror att detta är Ståhlbergs huvudsakliga poäng, och i mitt tycke så har du inte bemött detta med din artikel. Det skulle vara intressant att veta exakt vad du anser om detta.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-13 15:42:00
Jörgen
"Jag skrev inte att kvinnors våld mot män är ett "undantag", för då kan man tolka det på ett sätt. Jag skrev att det är "undantaget som bekräftar regeln", och det tolkar man ju på ett helt annat sätt."

Gör man??? Vad är skillnaden?
Inlägg #4: Postat: 2004-12-13 15:43:00
Jörgen
Dessutom, på vilket sätt "måste" vi leva upp till våld som manlighet? Och vad händer med den majoritet män som inte gör det?
Inlägg #5: Postat: 2004-12-13 20:20:00
Långben Vinter
Det sköna med tokfeminister som SN är att de ALDRIG "kommer ihåg" att nämna att det "manliga våld" hon talar om synnerligen ofta har utövats i goda syften: Av soldater och poliser som försvarat land och kvinnor och barn mot våld. Hoppsan sa. Hur kan det komma sig? Fint också att SN informerar publiken om att hon har en fitta. Vad ska man säga om sådan fakta? Intressant? Överraskande? Festligt? Störtskönt?
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 10:11:00
Stefan_B
svar 3-5: Min poäng om undantag var inte riktad just mot dig utan feminism i allmänhet. Och jag bestrider inte att den manliga könsrollen åtminstone har del i mäns våld, inkl. mot kvinnor. Problemet som jag ser det är att feminister, åtminstone i media, har lätt för att marginalisera också kvinnors våld, inkl. mot män. Detta ger ett uttryck av att kvinnor särbehandlas, att de döms efter andra kriterier.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 10:20:00
Stefan_B forts.
Och återigen återskapas det mönster som säger att kvinnor är omyndiga, att de inte kan eller bör ta ansvar som individer. Vilket i allra högsta grad är kvinnoförakt, i mitt tycke. Och som jag redan nämnt, får det också till följd att manssamhället inte tar feminister på allvar. Håller du med om mitt resonemang?
Laddar...