Inlägg #1: Postat: 2004-12-13 10:25:00
|
Sofia |
Varför det?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-13 11:46:00
|
Calle Z |
Svara aldrig med en motfråga sa min lärarinna till mig en gång i tiden. Varför skall man inte vara stolt över varifrån man kommer. Jag har aldrig skämts för att säga att jag kommer ifrån Sverige och att jag är svensk.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-13 13:29:00
|
Sofia Hadjipetri |
Vem bestämmer var gränsen går för vad som är "rätt svar" vid den frågan? Svarar jag "Sverige" frågar man mig vidare om mina föräldrar och deras föräldrar. Säger jag "Världen" anses jag vara sinnesrubbad.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-13 14:55:00
|
Calle Z |
Jag förstår inte vad som får dig att ta illa upp, om någon ställer följdfrågan varifrån dina föräldrar kommer? Det är väl klart att någon hajar till om du svarar världen! Skäms du på något sätt över att svara någon på frågan - varifrån dina föräldrar kommer? Det skall du inte göra.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-13 22:34:00
|
Sofia Hadjipetri |
Calle Z!
Jag "skäms" inte. När jag svarar vad andra vill höra brukar det leda till leenden och att alla vill berätta sina semesterminnen. Vad jag inte gillar är att jag INTE FÅR VÄLJA. Ingen gillar mitt eget svar. Vad vill de veta egentligen? Jag är ju jag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-13 23:01:00
|
Calle Z |
Sofia. Jo du är du, helt riktigt. Det är väl klart att du får välja att svara som du vill! Men svarar man - världen. Då får du nog räkna med att folk hajar till. Skulle inte du gjort det?
Nu vet ju jag inte varken varifrån dina föräldrar kommer och varför folk börjar dra upp semesterminnen?
Vad jag vill påpeka, det är ju att dina föräldrar kommer någonstans ifrån och att du borde kunde säga det med stolthet.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 00:44:00
|
Sofia Hadjipetri |
Calle Z!
Mina föräldrar och jag är inte samma person. Min pappa var inte som min mamma heller. Jag är inte som min syster. Vadan denna "stolthet"? Stolthet över vad?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-14 01:03:00
|
Calle Z |
Ingen dotter/son är samma person som sina föräldrar. Tro mig, jag vet. Sofia. Du skall ändock aldrig behöva svara.. världen - på den frågan! Dina föräldrar föddes någonstans? Eller?
Stolhet eller ej? Känn du stolhet över vad du har blivit för en människa. Det är svårt att svara dig när du inte säger B när du har sagt A? Hursomhelst det är alltid upp till dig.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-14 01:45:00
|
Sofia Hadjipetri |
Mina föräldrar föddes nånstans. Jag föddes också nånstans. Menar du att du är intresserad av folks föräldrar? När du ska lära känna människor, brukar du fråga var deras föräldrar är födda då? Kanske vilket år och datum också?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-14 15:19:00
|
SofiaS |
Det kan vara väldigt intressant att veta folks ursprung. Som en kille jag känner som kom från Finland, en laestadiansk familj, lärde mig jättemycket! Men så var han heller inte "världsmedborgare" utan kunde berätta utan att skämmas eller tycka det var jobbigt.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-16 23:53:00
|
Jesper |
Det är löjligt att vara stolt varifrån man kommer och likaledes löjligt att skämmas från var man kommer. Var man är född är nämligen inget man kan påverka och därmed inget man kan ställas till svars för eller få cred för.
|
|