Alla är inte lika värda

Inlägg #1: Postat: 2004-12-13 08:19:00
MickeR
Människovärdet kan allmänt sägas vara lika, men för individen är det förstås inte så. En person jag känner är mer värd för mig än en okänd precis på samma sätt som en läkare har högre värde för samhället än en knarkare. Det kanske låter cyniskt, men jag anser att det är förljuget att hävda allas lika värde när det ändå inte efterlevs av någon i praktiken. Jag är rätt säker på att dintvååriga dotter har större värde för dig än för mig.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-13 09:13:00
Daniel Lampinen
Jag menade det jag skrev: att vi på ett sätt är lika värda men att jag ändå hoppades att du och alla andra skulle sluta använda uttrycket "alla är lika värda".
Inlägg #3: Postat: 2004-12-13 09:59:00
Stefan_B
Mja... jag vet inte jag. Jag ser främst "alla är lika värda" som en uppmaning till var och en att se sig själv som en unik individ, snarare än något mer ytligt attribut. Och visst kan det leda till ett visst mått av självgodhet, men motsatsen vore ju isåfall att fler tar avstånd från sig själva. Jag skulle nästan vilja påstå att en förutsättning för den sorts ömsesidigt lärande som du talar om är trygga individer som är medvetna om sitt egenvärde.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-13 11:01:00
Numb
Men om man talar om allas lika värde med barn och strax upptäcker dom att det inte alls stämmer, då tror de att man ljuger och den där trygga individen lär inte utvecklas. Ta det på individnivå istället. Allas lika värde är en floskel.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-14 08:37:00
Jon Hallqvist
Snick snack hörre ni, religion, inget annat. Människan saknar egenvärde. Värdet för ja, vad som helst i universum något uppstår i symbiosen, utan den är människan värdelös. Betänk en människa utan dess nödvändiga bakterieflora i mag/tarm trakten. Närhetsprincipen som MickeR drar upp innefattar ju inte enbart människor, och hur blir det med bakterierna?
Inlägg #6: Postat: 2004-12-14 08:39:00
Jon Hallqvist
Det är ju helt befängt, att ni inte släppt såna föreställningar ens på 2000-talet. Allt prat om människans egenvärde slutar med en massa tyckande men absolut inget konkret att backa upp det med. Värdesubjektivisterna skulle ju möjligtvis kunna peka på något darwinistiskt men även där är det ju bara luddigt, och byråkratsamhället vi lever i faller på de premisserna likväl.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-14 08:43:00
Jon Hallqvist
Så kontenta gott folk? Jo, vill ni hålla på att proklamera människans "egenvärde" så gå till kyrkan. Eller försök åtminstone låta bli att hävda det på filosofins principer redan Platon höll på och basunera ut en massa metafysik, om han inte syftade på enbart semantiska problem, men märk väl METAFYSIK. Jag utmanar er att finna ett enda solitt argument för människans egenvärde!
Inlägg #8: Postat: 2004-12-14 08:47:00
Jon Hallqvist
Hur blir det? Nä...öhhh...hmmm...människan kan tänka och är därför bäst, eller vänta jag vet...nej, jag hade det på tungan...själen då?...vi kan typ...öhhh...skriva och sånt, det kan inte djuren...öhhh...öhhh...öhhh...visst inte?...det måste ju betyda att vi är mer värda, eller hur?...NONSENS!!!
Inlägg #9: Postat: 2004-12-14 09:47:00
Stefan_B
svar 4: Det handlar väl också om att förklara att ens egenvärde inte ligger i ytliga attribut som makt, skönhet, rikedom, prestationsförmåga etc. utan existens.
Inlägg #10: Postat: 2004-12-14 09:54:00
Stefan_B
Jon Hallqvist: är du möjligen nihilist? Naturligtvis är inte den hög med atomer som människoindividen ändå är värd något speciellt ur ett universellt perspektiv. Poängen är att det kvittar, för det som vi människor lever och verkar i är inte någon tom, neutral arena utan ett komplicerat samhälle i en komplicerad värld. Och i denna välfyllda arena så har människan ett värde.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-14 21:15:00
Jon Hallqvist
Stefan_B: Då är det mycket viktigt att man gör en distinktion på mänskligt egenvärde och värde för staten vilket givetvis är en artificiell arena och inget annat. Nihilist är jag inte, det känns oförenligt med det kunskap jag har om karmalagarna. Enklast skulle jag nog uttryckt det så att jag är anarkist som tillämpar ReliJon i jakten på Utopia.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-14 21:17:00
Jon Hallqvist
Fortfarande har ingen kommit med ett hållbart argument för mänskligt egenvärde. Stefan_B yrkade på värde i bemärkelsen "till nytta för" men då saknar ju fortfarande kriminella och utvecklingsstörda detta värde. Varsågod och kom med ett vattentätt argument nu!
Inlägg #13: Postat: 2004-12-15 20:34:00
Anna Nilsson
Jon:
Det finns mycket här i världen som du skulle döma ut som metafysik men som trots allt har stor betydelse för många. Räknar du inte metafysiken till filosofin går du miste om en hel del filosofihistoria. Tycker mest du verkar pretentiös i din vilja att definiera dig själv.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-17 19:55:00
Stefan_B
svar 11, 12: Jag hävdar inte alls att människovärdet uppstår i nytta för något. Något förenklat skulle jag snarare vilja hävda att människovärdet uppstår hos varje levande människa som lever. Med lever menar jag inte vid liv utan snarare ett gynnsamt tillvaratagande av individens synnerligen korta livstid. Vad som är gynnsamt varierar från person till person, men vissa saker gäller alla, t.ex. insikt om tillvaron.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-17 20:02:00
Stefan_B
I denna bemärkelse har ju även utvecklingsstörda ett människovärde, eftersom människovärdet är något som definieras inifrån individen och inte utifrån omvärlden. Samma sak med kriminella. Grejen med kriminella, och andra missdådare, är inte att de saknar människovärde men att deras handlingar kränker andra människor.
Laddar...