Död åt demokratin

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-12-11 12:46:00
Johan S
Men... det är bara det att grundantagandena inte riktigt verkar stämma överens med den faktiska verkligheten. Det där med att kapitalismen suger ut de fattiga exempelvis... i själva verket, om man läser undersökningar gjorda av organisationer som FN och världsbanken, så är kapitalismen den fattiges bäste vän. Det är det effektivaste ekonomiska systemet som finns för att göra fattiga rika.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-11 12:46:00
Johan S
De länder som är mest, som du skulle sagt exploaterade av exempelvis coca-cola, Gm, mfl är också de som är mest på gång att bli lika rika som vi i väst Om man jämför statistik rörande medellivslängd, medelinkomst, spädbarnsdödlighet, möjlighet att organisera sig i fria fackföreningar mm.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-11 12:46:00
Johan S
Ett annat exempel på en av de myter som finns i den röda världen är den om de elaka storföretagen som växer sig allt rikare. Ser man statistiskt på det hela så jag har inte undersökningen helt färskt i minnet är det ca 60 av varor och tjänster som poducerades av storföretag 1940 – 1990 var det ca 40. Utvecklingen går i den riktningen alltså...
Inlägg #4: Postat: 2004-12-11 12:47:00
Johan S
De flesta utav sådana här röda myter kan motbevisas med statistik hämtade från undersökningar på den verkliga världen.

Ett lästipps för den som vill ha ett sammandrag av sådan här statistik finns i boken Till världskapitalismens försvar. Har tyvärr glömt namnet på författaren. Om du orkar läsa den Marcus så skriv gärna ett omdöme här på source om den.
Inlägg #5: Postat: 2004-12-11 16:49:00
Per J
Johan Norberg heter ha
Inlägg #6: Postat: 2004-12-12 02:51:00
Anders
Helt rätt Johan! Jag har redan försökt tipsa Jan Schmidt om denna bok, men han verkar dessvärre fullkomligt oemottaglig för förnuftiga resonemang...
Inlägg #7: Postat: 2004-12-12 05:49:00
Jan Schmidt, svar 7
Vad sign. "Anders" inte verkar fatta är att jag HAR läst den förbannade boken och uppenbarligen inte blivit "klokare" av det. Det är en bra bok, lättläst, välskriven och bitvis t o m rolig, men - den är ingen "lärobok", om nu någon trodde det, den är en politisk pamflett, ett inlägg i en ideologisk diskussion. Därför är den starkt vinklad.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-12 05:53:00
Jan Schmidt, för övrigt
...så kan jag förmodligen motbevisa Johan S samtliga påståenden här ovan genom att hänvisa till andra undersökningar och andra ekonomer som räknat på ett annat sätt. För det är väl ingen som tror att ekonomer inte har åsikter eller att ekonomiska institutioner inte kan ha en politisk agenda?
Inlägg #9: Postat: 2004-12-12 10:52:00
Johan S
JS - varför inte göra det då? Skulle det inte vara kul, tycker du, att skriva en artikel om det här på sourze?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-12 10:54:00
Johan S
När du endå håller på så kan du ju ta och motbevisa undersökningarna i sig själva också. De som är utförda av FN exempelvis som handlar om svält och om välrfärdssjukdomar. Att vi sedan en tid på jorden i större utsträckning dör av för mycket mat än för lite...
Inlägg #11: Postat: 2004-12-12 12:28:00
Peter
Jag tror att Jan Schmidt innerst inne känner stor tacksamhet mot alla kapitalister och avlönade, särskilt högavlönade, anställda som arbetar hårt och som bidragit till hans välstånd. Det tar bara emot lite att erkänna det.
Inlägg #12: Postat: 2004-12-12 20:33:00
Anders
Precis! Det verkar som att väldigt många personer med vänsteråsikter helt enkelt inte är mottagliga för argument och fakta som ifrågasätter deras världsbild.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-12 20:58:00
Anders
Det är många som bett Jan Schmidt skriva och förklara hur han tycker att ett samhälle ska se ut och fungera. Men hittills har vi bara sett ideliga förvirrade fördömanden av kapitalism och liberalism.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-12 22:58:00
Jan Schmidt
Jäpp! För det är nämligen så, förstår ni, att jag inte inbillar mig att jag sitter inne med svaret! Till skillnad då, från somliga andra som tycks tro att de vet allt för att de råkat läsa en bok. Det är knappast jag som "inte är mottaglig för argument vilka argument? och fakta vilka fakta?!? som ifrågasätter min världsbild"...
Inlägg #15: Postat: 2004-12-12 23:05:00
Jan Schmidt, forts.
Jag vet inte vilket ekonomiskt system som är "bäst" för den här världen, jag vet bara att det INTE är kapitalismen. Ska vi ha demokrati så ska vi ha FULLSTÄNDIG demokrati nåja, så fullständig den nu går att få och det diskvalificerar omgående kapitalismen, som är ett mycket odemokratiskt ekonomisk system. Kapitalsimen är också diskvalificerad p g a att den leder till orättvis fördelning samt rovdrift på människor och miljö!
Inlägg #16: Postat: 2004-12-12 23:09:00
Jan Schmidt, forts.
Detta, mina herrar, är fakta som ni torde få mycket svårt att motbevisa, eftersom kapitalismen själv gång på gång under historiens lopp bevisat sin oduglighet i allt annat än att generera stålar till dem som redan har! Där hjälper er inte hur många böcker som helst av Johan Norberg varför är det alltid han, förresten? Finns det ingen annan skrivkunnig inom högern?!
Inlägg #17: Postat: 2004-12-12 23:11:00
Jan Schmidt, till Johan S.
Du ska få ett tips av mig: Om du vill bli tagen på allvar i en debatt, ska du inte bara hänvisa till "undersökningar", sådär lite luddigt, utan gärna ange vilken undrsökning,utförd av vem och helst också när.
Inlägg #18: Postat: 2004-12-12 23:14:00
Jan Schmidt, till "Anders"
Du ska också få ett tips av mig, ett boktips som tack för det jag fick av dig lite onödigt, eftersom jag redan läst boken, men i alla fall: "Parecon" av Michael Albert, ett seriöst försök att formulera ett alternativ till kapitalismen. Det är ingen glättad Timbro-produkt, ingen lättläst pamflett till försvar för ett sjukt system utan ett ambitiöst försök att skapa något nytt och väcka en sriös diskussion. Håll till godo!
Inlägg #19: Postat: 2004-12-12 23:27:00
Jan Schmidt, igen
Och ja, jag inser att jag tjatar om "Parecon" nästan lika mycket som herrarna här ovan tjatar om "Försvar för världskapitalismen", men va fan! När någon verkligen försöker formulera en alternativ ekonomi..!
Inlägg #20: Postat: 2004-12-13 06:47:00
Johan S
Tack för boktippset Jan. Ska försöka lägga rabarber på denna bok. Vad gäller undersökningarna så återkommer jag om några dar... reser iväg från datorns underbara värld ett tagAnledningen till min luddighet är att det här ju är ett tämligen begränsat forum. Jag får väl ta och registrera mig och skriva en artikel istället.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...