|
Soilander |
Som sagt, om ni diskuterar om Islam får ni först räkna med att deras kultur inte är särskilt tolerant i diskussionerna om ”vem Gud är”. Att överhuvudtaget diskutera Gud på en offentlig plats kan riskera i handgemäng och även värre i form av dödshot. Därför tycker jag ni är fega, som inte vågar skriva med era egna namn. Men jag ska göra allt för att ta reda på era namn, så ni kan bevisligen stå för era ord.
|
|
Soilander |
På tal om "Jesus som Guds son" är tron på honom ett val. F.ö. finns det texter i gamla testamentet som vidimerar en kommande messias som har samma status som Gud själv. Se t.ex. Jes 53. Sedan kan allt vara en ”avgud” om man ser utifrån det gudomliga perspektivet. Om jag försöker göra en föreställning av Gud, d.v.s. en tankens avgud, så är det lika kränkande för Gud som händernas avgud, som kan vara pengar eller H&M-reklamens halvnakna tjejer o.s.v.
|
|
Soilander |
Och Jesus, är ingen avgudabild, han är Guds son, människans frälsare, den klara morgonstjärnan, evig Gud, fridsfurste, underbar i råd, livets bröd, Ordet, Lammet, översteprästen, han som var, är och kommer, livets vatten, världens ljus m.m.
|