Inlägg #1: Postat: 2004-12-10 16:46:00
|
Marcus |
intressant och spännande och bra artikel!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-10 18:20:00
|
Mysan! |
Innan 32 års dagen visste jag inget om män.Nu åtta år senare vet jag nästan allt och att det är helt individuellt och att man kan inte döma alla efter en ka´m.Varje dag får man kämpa för att hålla tungan rätt i mun.Men det verkar som om skillnaden mellan könen och toleransen bara ökar.Snällast och mest jämlikt är det nog bara i 17 års åldern.Eller?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-10 19:31:00
|
Michael Ståhlberg |
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-10 21:51:00
|
Jenny |
Intelligent artikel. Du satte orden bra och visar vad många människor tänker men inte kan sätta ord riktigt på. Feminismen är inte jämställdhet. Jämställdhet är när vi får ett jobb för att vi har bäst kompetens för det. Könet är då ointressant.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-10 22:13:00
|
Sunny |
En solklar 5:a!! Du skriver det jag tänker men inte riktigt kan greppa när jag skriver.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-11 12:14:00
|
Numb |
Jag känner ingen man som tar kvinnor på allvar om de inte är tvingade till det. Om hon är hans chef eller så, men knappt ens då. Kvinnor räknas inte i männens värld. Nästan alla män jag träffat ser sig stå över kvinnor, men de är knappt medvetna om det förrän man kommer in på frågan.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-11 13:09:00
|
Linda |
Jag har inte upplevt detta "att inte bli tagen på allvar". Kanske jag har haft tur. Vad vet jag? Det som oroar mig mer är att vi har ett styre i detta landet som inte tar sina väljare på allvar. Massmedias sätt att dumförklara hela befolkningen och en arbetsmarknadspolitik som urartat, där de flesta projekten är på dagisnivå ooch inte leder till jobb. Är det att ta de arbetslösa på allvar? Då är det av sekundär betydelse att man är kvinna eller man eller gubbe/gumma, kille eller tjej.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-11 16:35:00
|
Gustav |
Jag håller med dig i stort, men samtidigt funderar jag. Ta en musikvideo till exempel. Om en tjej är med i en dylik så spelar det ingen roll vad hon gör, det går alltid att tolka det som förtryck eller tecken på icke jämställdhet ändå. Har hon tighta kläder är det sexistiskt, har hon stora kläder är det tecken på att hon är förtryckt och måste hävda sig på männens villkor. Är en badande tjej i bikini inte musikvideo förtryckt? Var går gränsen?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-11 16:41:00
|
RRR |
"bara en sådan humor som en Gudrun Schyman och Margareta Winberg skulle uppskatta! "
Vadå bara? Vi är ganska många, även män, som sympatiserar med dessa kvinnor.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-11 17:12:00
|
Birgitta S. |
Mycket bra skrivet! Säkerligen så många av oss ser det.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-11 18:14:00
|
Peter Andersson |
En iaktagelse: Båda kvällstidningarna går idag ut med nyheten att fotbollslandslagstjejen Öqvist har gått till Linköping och att det nya kontraktet innehåller en klausul som säger att hon måste be klubben om lov innan hon ställer upp på lättklädda bilder igen. Alltså med andra ord; man hyllar den gamla patriarkala iden att en kvinnas sexualitet uttryckt via klädsel och eget fritt val är något som måste kontrolleras och tuktas, och hyllar denna praktik som om den var raka motsatsen!
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-11 22:45:00
|
Pollux |
En underbar artikel. Detta belyser en aspekt i den s.k feminismdebatten som aldrig nämns. Har snuddat lite vid de här tankegångarna men nu är det dags att gå på djupet och undersöka mina åsikter och fördommar i den här frågan. Ett extra plus är att artiklen varken kritiserar feminismen eller anti-feminismen utan handlar om något som berör båda parterna.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-12 02:38:00
|
Michael Ståhlberg |
Tack Birgitta, Pollux och Marcus samt Sunny förstås! Blir alltid svarslös när jag får beröm. Ovana antar jag ;-
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-12 03:09:00
|
Sofia Hadjipetri |
Att inte bli tagen på allvar kan handla om kvinnliga professorer som blir diskriminerade, inte blir tillfrågande vid viktiga beslut och utesluts ur möten - utan nämn anledning.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-12 06:40:00
|
Michael Ståhlberg |
Adress till äldre och längre artikel som delvis tar upp samma saker
Länk: sourze.se
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-12 06:45:00
|
Michael Ståhlberg |
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-12 10:42:00
|
Anna Drangel |
Du missar något ganska viktigt i dina resonemang Michael. Eftersom män oftast är starkare fysiskt än kvinnor faller många av dina argument. Men du kanske är av annan åsikt...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-12 10:47:00
|
Robert W |
En mycket viktig poäng. Sverige kan inte bli jämställt så länge kvinnliga feminister tillåts att använda retorik som hör hemma i krigssituationer. Även kvinnor, inklusive Gudrun m.fl. måste kunna ställas till svars för vad de säger.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-12 12:09:00
|
Linnea |
jag tycker att du har brutalfel, tyvärr. det viktiga i den feministiska debatten enligt mig är att kvinnor tillåts ta plats, och göra sig hörda. både linda, joanna och gudrun lyckas med detta oerhört bra, och därför ber du dem hålla tyst. det handlar om mäns rädsla för politiskt okorrekta brudar, som faktiskt säger vad de tycker. ditt inlägg kan inte ses som feministiskt, eftersom det faller in i de patriarkala strukurerna, dvs man ber kvinna att begränsa sig.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-12 14:02:00
|
Inger |
Feministerna omyndigforklarar kvinnorna - och aven mannen!
|
|