Glöm körkort - bilskolemaffian sätter stopp

Inlägg #1: Postat: 2004-12-10 15:38:00
Nadja
Författaren belyser ett stor problemområde som berör ung som gammal. Men vill man skapa en diskussion hos allmänheten för att upplysa om problematiken anser jag att svordomar och ett ovårdat språk knappast väcker sympatier. Istället framstår han som en rabiat föräldrer som känner sig hotad av faktumet att han kanske inte har kompetensen att ens yttra sig i frågan.
Inlägg #2: Postat: 2004-12-10 17:24:00
Tobey
Och det här med dubbelkommandotvång är bara fjantigt. Mest en grej så att färre ska privatköra. Det funkar lika bra att säga till isället. Bilkörning handlar mest om erfarenhet och det får man inte särskilt mycket till de priser som körskolan erbjuder.
Inlägg #3: Postat: 2004-12-10 17:25:00
Bobbo
Helt riktigt. Min erfarenhet är att det är en skandalös kartellverksamhet. Det är nästan omöjligt att få körkort när man kör upp privat, men har man gått genom körskola kan man göra vilka misstag som helst.
Inlägg #4: Postat: 2004-12-10 17:50:00
sten
Härligt Alf. Min dotter fick köra en timme vid min första lektion med henne. Körskolan blev ett antal dyrt betalade lektioner för att lära sig "språket". Mitt eget körkort inte att förglömma. Skulle tillträda ett jobb som renade försäljare samma dag. 18 år. Efter 3 dagars sömnlöshet hade jag ett Ok och körde i snöstorm mot Värmland..DKW-39
Inlägg #5: Postat: 2004-12-10 17:56:00
Henrik H
Jag har övningskört med mina föräldrar i snart tre år. Inte så regelbundet de senaste månaderna, eftersom jag tappat intresset, men ändå. För ungefär ett år sedan gick jag på en "povlektion" hos en körskola här i Malmö för att få en uppfattning om hur många lektioner de ansåg att jag skulle behöva. Jag hamnade oturligt nog? med en ganska ung kille som erbjöd mig snus det första han gjorde, varpå jag avböjde och råkade skratta till...
Inlägg #6: Postat: 2004-12-10 18:37:00
Trek star
Bra artikel. Det finns inget annat land i världen där det är så knepigt att få körkort..Då skulle man ju kunna tro att svenska förare är överlag bättre än utländska, men enligt min erfarenhet är det inte så. Det är nog bara ännu ett sätt för politikerna att sko sig på folket.
Inlägg #7: Postat: 2004-12-10 19:24:00
Mysan!
Samma här! Efter bytt körskola och tagit 20 lektioner och lagt ut 10000 kr för tio år så slutade jag.I dag skulle ett körkort gå på 30000kr.Hur många 18 åringar har det? Samt att i dag så har inte många körkort i storstan.
Inlägg #8: Postat: 2004-12-10 20:48:00
bubblan
Härligt - Härligt! Seriöst, är det inte rätt sjukt hur det fungerar? Sjukt. Jaja, alla vill ha makt på något plan och om makten som inspektör även innebär lite bling bling till kusinen på bilskolan är det ju förträffligt...
Inlägg #9: Postat: 2004-12-10 21:11:00
Alf Carlsson
Jag ska nu betala 1000:- för att min dotter blivit förolämpad av en retarderad instruktör som redan hade bestämt sig...svårt att hantera...Är det någon som vet var man vänder sig? Brottsofferjouren?
Inlägg #10: Postat: 2004-12-11 01:21:00
Anton L
Mycket gnäll här. Dyrt som fan är det, och ivriga på att översälja är de, men jag har i alla fall fått ut något av mina körskolor. Både när det en gång begav sig med B-kortet och nu nyss när jag tog lastbilskortet. Jag hade kört en massa lastbil innan, men nog lyckades de ändå göra en välbehövlig slipning.
Inlägg #11: Postat: 2004-12-11 18:04:00
Peter Andersson
Bortsett från de överflödiga svordomarna slår du huvudet på spiken. Detta vore verkligen något för Janne Josefsson att plocka fram sina dolda valstugekameror och sätta tänderna i. Men med tanke på att trafiksäkerhetsverket och dito myndigheter är en avstjälpningsplats för röd-gröna politiker som skall sparkas snett uppåt vänster ha-ha så lär det väl aldrig komma att hända att verksamheten ifrågasättes genom den likaledes statliga televisione. :-
Inlägg #12: Postat: 2004-12-12 22:50:00
David
Du har så rätt! Jag kan efter egna erfarenheter säga att inga av min framtida barn kommer sätta sin fot på en körsskola! Efter ett antal ca 10 lektioner krävde jag att jag ville halkköra, men blev nekad för att jag inte kunde köra bil, det är sådana som jag "som kör ihjäl barnfamiljer". Kommer inte längre ihåg alla glåpord min körlärare kastade på mig bara för att jag inte ville följa hans kursplan. Så jag gick där ifrån utan att sätta min fot på en körskola igen.
Inlägg #13: Postat: 2004-12-13 00:30:00
PerB
Det kanske är så att 70 borde lämna tillbaka körkortet. Eller kanske inte så många som 70. Men väldigt många i trafiken verkar inte ha koll på varken trafikregler eller bilkörning.

Sen är en annan aspekt att teoriprovet handlar om andra saker än regler och bilkörning just för att många nyblivna bilister inte inser sina begränsningar och därför ligger frågor kring alkohol, olycksstatistik inbakat i provet.
Inlägg #14: Postat: 2004-12-13 08:27:00
Sten Luthman
Du tror att 70 skulle få lämna tillbaka körkortet om de testades igen. Det är förmodligen de 70 som visar brister när det gäller högerregeln, väjningsplikt dimljus kombinerat med halvljus, blinkers vid vägbyte, stoppförbud, parkeringsförbud med mera. Listan på brister hos svenska bilister kan göras lång. Allt handlar inte om att ta sig från punkt A till punkt B utan olycka och dödade.
Inlägg #15: Postat: 2004-12-13 23:00:00
Sten Luthman
Alla ni som undrar över Alf Carlsson och hans åsikter läs hans egen kommentar "Jag skall nu betala 1000:- för att min dot..." skriven 2004-12-10 21:11. Där säger han själv att han förolämpat sin dotter och att han är retarderad efterbliven. För det är ju han som varit dotterns instruktör. Stackars barn med en sådan far.
Inlägg #16: Postat: 2004-12-14 16:40:00
Anna
Inside information: en kompis bekant jobbar som sån där uppkörar-inspektör för vägverket. Hon avslöjade att de har som REGEL att kugga exakt ALLA privatister såna som inte tagit körlektioner utan ex. kört med föräldrar; såtillvida de inte var ungefär dubbelt så bra som de som kört på bilskola.
Inlägg #17: Postat: 2004-12-14 17:19:00
Peter Soleyman
Var har jag sett det där ansiktet förut? Den röda näsan ... glasögonen bakom vilka stirrar ett par kalla ögon ... mustaschen ... skägget ... Jag börjar minnas ... Han var doktor ... Det var fyrtiotal ... Jag ... minns! Ahhhh ...!
Inlägg #18: Postat: 2004-12-14 20:18:00
Jello
Håller med!!! Efter en testlektion fick jag rådet av körskolan att ta minst fem lektioner till. Mitt problem: jag växlade genom att greppa växelspaken istället för att trycka med handflatan.
Inlägg #19: Postat: 2004-12-15 05:16:00
Högerspöket Laban
Håll till höger så går det bra i trafiken. Det är dags att anpassa sig nu. Det var flera decennier sedan som högertrafik infördes. Var inte så enveten.
Laddar...