|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-10 16:54:00
|
|
Marcus |
mobbing barnamord och faschism existerar trotts av vi är människor, barn mobbas varje dag år ut och år in trotts att vi har vad du kallar ett "helt annat medvetande" Vilket hopp skulle jag då hysa til mänskligheten? Vi har väl inte lyckats så bra hitills? Det var intteligenen som organiserade koncentrationsläger och judeutrotning trotts detta "helt andra medvetandet och intelligensen" Jag tror att du har fel
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-10 19:25:00
|
|
Neanderthal |
Nazismen, som du nämner, inspirerades av socialdarwinismen. Anhängare till denna ideologi menade att allting som "strider mot naturen" är fel. De tittade på djurvärlden och kunde därigenom legitimera tvångssteriliseringar, kvinnoförtryck och ett fascistiskt samhällssystem.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-10 19:34:00
|
|
Neanderthal |
Poängen är alltså att nazisterna använde djurvärlden för att LEGITIMERA orättvisor och förtryck. Detta förekommer även i vår tid, men är inte något som uppmuntras av våra makthavare. Det är skillnad på mobbning i ett samhälle där mobbning anses vara "naturligt" och ett samhälle där det inte är okej...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-10 19:37:00
|
|
Marcus |
Jo..... men det var inte djuren som genomförde tvångsterilieringen eller tänkte ut den eller propagagerade för den eller organiserade den.... det var människan som gjorde detta med ditt så kallade "helt andra medvetande och intelligens" Hur du än vrider på detta har du fel... bra försök men totalt misslyckat.
Det var inte delfinerna eller hundarna eller lejonen som organiserade allt detta. Det var människor.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-10 19:38:00
|
|
Marcus |
Feminism anses vara okay och det är i högsta grad en form av mobbing en form av ondska, en form av rasism en form av förtryck.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-10 19:59:00
|
|
susanna s |
Det enda vettiga i bibeln är Guds förbud att äta av kunskapens träd. Om han nu finns så förstod han att intiligensen skulle bli vår död. Det är inte de människor som vill värna om de gamla könsrollerna som uppfunnit massföratörelsevapen utan makthungriga dårar. De kvinnor som bryter könsrollsmönstret tenderar att bli Magret Thatcher typer. Eller könsförtryckare som Gudrun shyma
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-10 20:35:00
|
|
Rubbe |
Svar 4: De tidigare inläggen visar vilka handlingar MÄNNISKOR legitimerat genom att titta på djurriket. Vem fan har försökt lägga skulden på djuren. ......totalt misslyckat försök.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-10 21:06:00
|
|
susanna s |
Trotts att det har gått flera hundra år sedan antikens stoiska ideal återuppväcktes under upplysningtiden uppför vi oss fortfarande i grund och botten som revirhävdande flockdjur. Visst ska vi försöka vara snällare mot varan men tyvärr så är sanningen inte alltid politisk korrekt.
Vi kan sträva mot ett bättre samhälle utan mobbing och annat förtryck, men tyvärr kommer vi aldrig att lyckas till 100
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-11 13:47:00
|
|
Marcus |
Tack Susanna!! du har väldigt rätt!!! Dock inbillar jag mig, drömskt kanske, ideologisk kanske att när vi var jägare och samlare så mådde vi ganska bra... det var en period på 100.000 år och det finns ju kvar sådana kulturer som mår ganska bra, nära och i samklang med naturen. jag föreslår inte att vi skall dit. Jag tar bara upp det.
|
| |