|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-10 12:47:00
|
|
EJ |
Ligger en hel del i vad du säger. Men varför gör det "feministiska kollektivet" då inte inte upp med de frontfigurer, exempelvis Schyman, som alldeles tydligt har som mål att polarisera och skapa en "kamp". Jag lutar åt att många som kallar sig feminister och inte omfattar det renomanget, ändå tycker att "all reklam är god reklam", och inte vill fjärma sif från Schyman och co. av den anledningen?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-10 12:52:00
|
|
EJ |
Min slutsats har blivit både kvinnor och män som vill arbeta för jämställdhet bör ta avstånd från feminismen. Den rymmer många goda saker, men är och solkad av så mycket dumheter och ideologi att den svår att använda som plattform för något konstruktivt för framtiden.
Jag vill ha en "kvinnor och män för jämställdhet"-rörelse. Feminismen är inte svaret.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-10 12:53:00
|
|
Martin Ekdahl |
Jag tror att jag inte sitter lika mycket fast i stereotypa könsföreställningar som exempelvis Gudrun Schyman. Hon dömer ju ut alla män som våldtäktsmän eller kvinnomisshandlare. Jag vill inte sitta fast i något kollektiv och ej heller ta något kollektivt ansvar för vad idioter av manligt eller för den delen kvinnligt kön ställer till med.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-10 12:57:00
|
|
EJ |
För att dra en parallell till ovsntående:
Kommunismen rymmer en del värderingar och resonemang som är gångbara åtminstone om man är vänsterorienterad. Begreppet däremot är så solkat att det inte går att använda - se vad som hände Lars Ohly, som inte fattat detta faktum än.
Precis på samma sätt ser jag på feminismen. Det är möjligt jag har fel, men då borde det finnas feminister som gastar emot Schyman & co - och sådana hör man sällan.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-10 13:02:00
|
|
EJ |
Martin: Japp. Den grundläggande insikten man måste ha om Schyman är att hon är driven av marxistisk idelologi i lika hög grad som av sakinnehållet i debatten, med den ideologins tro på kollektiva lösningar. Klasskampen blev akterseglad, därför intresserar hon sig nu för nästa "kamp". Formen är exakt densamma.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-10 13:26:00
|
|
Ida |
Jag tycker inte att vi ska byta namn på en hel rörelse bara för att Gudrun ibland går över mina gränser. Det finns styrka och mening i ordet. Det är snott av feminismens fiender i början av 1900-talet. Det är ett ord på kvinnornas villkor. Jämlikhet är ett mellanmjölksord utan kamp.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-10 13:29:00
|
|
Ida |
Och feminismen är en kamp. Men inte en kamp mellan män och kvinnor. En kamp mot förtryckande strukturer. Jag får kämpa varje dag, mot människor jag möters blickar, kommentarer och åsikter. Mot mina egna föreställningar om hur jag borde vara. Mot fördomar.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-10 13:33:00
|
|
Ida |
Jag vet att i dagens individsamhälle är det svårt att tala om strukturer och kollektiv och risken finns att jag blir halshuggen här, men jag tycker att vi alla har ett ansvar för det som händer runt omkring oss. Om jag hör grannen slå sin partner är det mitt ansvar att i alla fall ringa polisen.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-10 13:33:00
|
|
Ida |
Kvinnor har så länge tagit ansvar för mäns våld mot kvinnor genom oavlönade kvinnojoursarbeten och härbärgen. Genom att ständigt ta upp frågan på debattbordet. Är det inte på tiden att män också tar ansvar och agerar? Som nu sker t.ex. i Piteå.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-10 14:00:00
|
|
Solen |
Därför att männen har makten är inte kvinnohus statsfinansierade. Det finns inte ens kvinnohus överallt. Därför har våld mot kvinnor aldrig varit en prioriterad fråga. Det finns garanterat kvinnomisshandlare i maktens korridorer. Varför skulle de stöka till det för sig själva?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-10 14:19:00
|
|
Peter |
Jag vill f-n inte betala en massa feministnästen med mina skattepengar-
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-10 15:05:00
|
|
Biff |
Ida, problemet är bara att feminismen är så hoppig. Liksom vad du själv skriver om "människors blickar", för att härleda till en "struktur" som sedan förvandlas till kvinnomisshandel. Efter detta brukar styrelseledamoter, barnledighet och olika löner komma in. Hela feminismen är ett enda hafsande! Knappast någon uttänkt ideologi. Man bara tar från här och var och förknippar detta någon slags samhällsstruktur. "Män har makten", skriver Solen. Makten i vad? I att ha mer pengar?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-10 15:05:00
|
|
Biff |
Feminismen har letat upp sporadiska situationer - som i vissa fall inte ens har empiriska belägg - där kvinnor anses underordnade. Visst, de kan ordna upp detta, kvinnor ska ha det minst lika bra som män tycker jag! Men de ska inte försöka kartlägga något slags mänskligt strukturellt beteende, för feminismens fakta är långt ifrån tillräckliga.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-10 15:32:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Jag tycker inte man ska missuppfatta det som händer i piteå med feminism. Det är snarare en kamp för ALLA som råkar illa ut, men som smart är så tar man en sak i taget och gör en otrolig slagkraft. Det är inte först gången den staden går ihop för att rätta till fel i samhället, och det är inte först gången de kommer lyckas, men det var knappast gudrun schymans förtjänst, nej, det var alla de män och kvinnors som faktiskt bryr sig, förtryckta eller ej.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-10 17:26:00
|
|
Biff |
Kan man överhuvudtaget härleda något framsteg som kvinnor gjort till feminismens teorier? Eller är det snarare så att feminismen härleder kvinnors framsteg till sig själva?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-10 17:26:00
|
|
Solen |
Peter: Så en misshandlad kvinna ska inte få hjälp för att du tycker kvinnohus är feministnästen? Nä, det är ju precis så de manliga politikerna också resonerar. Och de har makten och därför ser det ut som det gör. Kvinnor får ingen hjälp och misshandlarna kan fortsätta. Fortfarande skönjes icke en struktur..?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-10 17:32:00
|
|
Jörgen Öhlund |
Jag tror ALLA tycker det är fel med misshandel, även de fega kräken som genomför handlingen. Däremot ska man inte ge dem chansen att gå förbi obemärkta utan de ska stoppas med alla medel som finns, av alla, varesig man är feminism eller bara en vanlig kålsupare.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-10 23:05:00
|
|
Daniel Wijk |
Om Solen skulle sluta lägga ord i munnen på folk så skulle denna person förstå någonting. men chanserna för det är ju så nära noll att det knappast är någon idé att försöka. Kvinnor får ingen hjälp om dom blir misshandlade? Säger du det för att Schyman säger det elelr har du faktiskt tagit reda på någonting själv? Anmäler kvinnor så får dom hjälp, man har faktiskt anmälningsplikt i detta land, eller visste du inte det?
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-12-10 23:23:00
|
|
Tomas |
Solen: Kanske för att ROKS _är_ ett näste för manshatande feminister? Lösningen är väl snarare att ha oberoende kvinnojourer, och mansjourer, och då menar jag inte de politiskt korrekta jourerna som vänder sig till "män som slår" utan till de som faktiskt också blir slagna av sin partner. Men det är ju en feministisk strukur att inte låta sådant existera eller få diskuteras.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-12-14 15:41:00
|
|
Solen |
Daniel: Nix. Kvinnor får inte den hjälp de behöver i alldeles för många fall. Vem har anmälningsplikt "i detta land"? Misshandlade kvinnor? Ja, det var faktiskt en nyhet. Att det faller under allmänt åtal vet jag dock. Det var kanske det du menade?
|
| |