|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-08 08:43:00
|
|
Peter |
Oj, du kände dig tydligen påhoppad och vad bekräftar inte det? Alltså, kan man nonchalera dina synpunkter.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-08 12:18:00
|
|
Scully |
Vi ringer dig.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-08 12:21:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Varifrån kommer denna "fria vilja"? Varför åmar sig två tjejer på många dansgolv på clubbar som inte har en gaypublik? För vem dansar de? Jag ser det som en förlängning av att att ta en lesbiska tjejers rätt att vara egna. Det märks i exempelvis porrfilmer riktad till en heterosexuell publik där tjejer tydligen alltid verkar ha en bisexuell "ådra" medan män aldrig homosexar med varandra.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-08 13:24:00
|
|
Mamma Mu |
Vilken tragedi!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-08 14:43:00
|
|
Mikael Jacobson |
Sofia: En alternativ teori kan väl vara att "låtsasflator" insett att för kvinnor så är sex många gånger makt och utnyttjar en bland män ganska vanligt fantasi för att få männen dit dom vill kåta och villiga att betala drinkar, t.ex.?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-08 22:20:00
|
|
Biff |
Sofia, det finns ett steg i din teori som du bör förklara. Från antagande 1: män blir upphetsade av två kvinnor som hånglar, till antagande 2: män har förvandlat lesbianismen till voyeuristiskt behag gjort för att inte lesbiska kvinnor ska komma ur sin förtryckta position. Jag märker att du är inne på "kärleksmaktteorierna" som går ut på att män är svin; för att kvinnor blir så förbaskat kära i dem hela tiden. Ärligt talat, tror du på detta själv?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-08 22:55:00
|
|
Mike |
Peter: Nonchalera på du, det är upp till dig vad du vill göra. Men det är klart att jag känner mig påhoppad, jag är ju man och det var männensalltså min blick som var skulden.
Ungefär som att jag skulle säga att alla som har Peter som sitt nickname är skyldiga till att barn far illa i samhället, skulle du ta åt dig då? Fast det skulle jag aldrig göra, ligger inte för mig att kollektivt skuldbelägga folk utifrån en egenskap.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-08 22:58:00
|
|
Mike |
Scully: Det hoppas jag att du gör, har varit lite småkär i dig sen första gången jag såg dig på tv tillsammans med Mulder ;-
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-08 23:03:00
|
|
Mike |
Sofia: Var den fria viljan kommer ifrån är en fin gammal filosofisk fråga men jag tänker inte diskutera det nu. Det som är intressant är att du försvarar den gamla härliga patriarkala teorin om att "kvinnor är dumma våp, ett gäng kossor som går dit man vallar dem."
Själv försöker jag ta kvinnor på liiite större allvar än att se dem som ett bihang till mannen.
Fast jag kanske har fel? Möjligtvis dags att omvärdera min syn på kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-08 23:53:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Biff!
Jag känner inte till några "kärleksmaktsteorier". Däremot undrar jag varför det har skett en markant ökning av åmande tjejer på dansgolen ute i Stockholms heteronattlivsvimmel. Det är alltså intressant att en typ av "låtsaslesbianism" används i det sexuella spelet på krogen. Och hur kommer det sig att denna strategi att "locka" männen uppkommit ungefär samtidigt då homosexualitet börjar bli mer synligt i samhället?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-08 23:59:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Mike!
Det är en viss grupp av människor som styr vår värld, vårt samhälle, våra tankar, våra fria val. Vi människor vill alltid bli bekräftade för att det gör. Att det är rätt och bra. Och människan har en tendens att göra i stort sett vad som helst för att bli sedd och få kärlek. Via olika sätt. Tjejerna på dansgolvet är inte dumma våp. De känner av sin maktlöshet och använder sig av det männen har bestämt sig för är sexuellt upphetsande: två tjejer tillsammans.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-09 00:00:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Mike!
Man har alltså använt sig av en grupp med lite makt: lesbiska kvinnor och gjort dessa heterosexualiserade, på dansgolvet, via "vanliga" tjejer som leker homosexuella.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-09 00:50:00
|
|
Biff |
Sofia svar 10, Tro mig, män har tänt på lesbiskt porr bra mycket längre än vad homotrenden varat, se svaren min egen tråd längst ner. Att det ökat på krogen kan bero av att det har blivit just trendigt och att folk då vågar. Eller så har trenden gjort tjejerna nyfikna. Många tjejer är faktiskt nyfikna på lesbiskt sex. I övrigt tycker jag att du drar för avlägsna samband, och du har inte förklarat det jag ville veta i svar 6 heller.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-09 08:02:00
|
|
Mike |
"Tjejerna på dansgolvet är inte dumma våp. De känner av sin maktlöshet och använder sig av det männen har bestämt sig för är sexuellt upphetsande"
Sofia, hur vet du det?
Frågade du tjejerna som dansade eller gissar du bara?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-12-09 08:05:00
|
|
Mike |
"Det är en viss grupp av människor som styr vår värld, vårt samhälle, våra tankar, våra fria val."
Sofia jag ser att det inte bara är jag som är såld på Arkiv X!
Men jag håller med dig, det ÄR en bra serie :-
The truth is out there!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-12-09 22:54:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
Mike!
Senast idag fick jag ett mejl från heterosexuell tjejkompis som precis hade läst min text. Hon menade, nästan lite skamset: "har också märkt fenomenet, och kan tom erkänna att jag gjort så lite light alltså, typ dansat lite tätt med en tjejkompis och vet du vad, pojkarna blir som tokiga". När tjejer ingen makt har, gör hon allt för att få lite åtminstone. Detta ska dock ske utan att hon ska verka "slampig" och alltför "på". Alltså via den lesbiska låtsasleken som tillfredställer mannen.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-12-09 22:54:00
|
|
Sofia Hadjipetri |
PS: jag har nog aldrig sett en enda del av Arkiv X.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-12-12 03:41:00
|
|
Carnifex |
Svar 16:
Konstigt resonemang. Den "lesbiska låtsasleken" tillfredsställer knappast männen, snarare retar det dem sexuellt. M.a.o. är det en maktutövning helt på de dansandekvinnornas villkor. Och ytterligare ett indicium på att det är kvinnan som har den sexuella makten i spelet mellan könen.
|
| |