|
Inlägg #1: Postat: 2004-12-07 20:30:00
|
|
sten |
Döden i Kalle Anka-fabriken kunde varit en alternativ titel. De utländska kapitalisterna är de skyldiga, inte Kina eller deras arbeterskor
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-07 22:27:00
|
|
Jan Schmidt |
Enligt en av kapitalismens mest nyttiga idioter, Peter Wolodarski, ska vi akta oss för att kräva vettiga löner och arbetsförhållanden för folk i tredje världen. För se, då försvårar vi de ländernas d v s de multinationella företag som etablerat sig där möjligheter att konkurrera på världsmarknaden!!! DN 7/12 Alltså, skäms på dig, Sten!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-08 00:47:00
|
|
Elvy |
Hur kan vi hjälpa arbetare i bl.a. Kinas leksaksfabriker. För ca: 10 år sedan var det en kvinna som han rädda sej ut ur en brinnande leksaksfabrik i Thailand hon var medveten om våra diskutioner om köpbojkott och hon tyckte att det var snällt att tänka så, men hon vädjade till oss att vi inte skulle låta bli att köpa deras produkter av den orsake
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-08 01:39:00
|
|
Mysan! |
Jo men kolla HM.De har sömmerskor i hela världen.Finns det något stort företag som inte är i KIna och övriga tredje världen där de slipper betala superlåga löner?Nej tror inte det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-08 02:01:00
|
|
Anders |
De som arbetar på dessa fabriker gör det ju ändå faktiskt av fri vilja. Vad är alternativet för dem? Arbeta i jordbruket med ännu taskigare förhållanden? Tiggeri? Prostitution?
Tyvärr är det ju så att fattiga länder måste börja någonstans om de ska kunna öka sitt välstånd.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-08 02:03:00
|
|
Anders |
Läs Johan Norbergs bok
"Till världskapitalismens försvar"
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-08 09:45:00
|
|
Alf Carlsson |
...jag undrar om det inte är den här typen av frihet som Bush försvarar när han tar livet av befolkningen i Irak...Friheten att förslava. Jag börjar gilla dig Andersson.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-08 10:29:00
|
|
Anita |
Gör någon typ av Krav märkning på leksakerna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-08 11:05:00
|
|
Gömd karisma bakom kåpan |
Funderar på detta: "Kina har en mycket sträng arbetslagstiftning. Men myndigheterna vågar inte utmana det utländska kapitalet." Jaha? Men är det inte så att de kinesiska myndigheterna visst vågar, men att de inte vill. Jag menar vad ska de vara rädda för? Kina är en diktatur. Inte fan behöver väl myndigheter i en diktatur vara rädda för något? Eller?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-08 19:34:00
|
|
sonny liston |
jag börjar bli förbannad på alla unkna gubbar, tanter och fackpampar som av nationalistiska skäl vill få oss att handla svenska produkter. är herr Anderssons alternativ, att bojkotta fabrikerna och därigenom låta arbeterskorna svälta ihjäl, bättre? svenskt kött ska det vara också antar jag om man inte vill ha galna kosjukan. fy fan för alla trångsynta nationalister.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-09 09:51:00
|
|
Anna Li |
Otroligt viktig fråga! Men vad svårt det är att orka veta hur man ska välja. Rättvisemärkta leksaker finns inte väl? kan ngn tipsa Alice. Sedan tycker jag det är fantastiskt att människor som inte tvekar att gapa till sig ibland oskäliga förmåner i Sverige inte verkar ha några som helst skrupler att strunta i om andra människor arbetar under slavliknande villkor.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-09 20:50:00
|
|
Gud |
...jag garanterar, ingen Barbiedocka led under tillverknongen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-09 23:11:00
|
|
Sunny |
Angelägen artikel men problemet med leksakerna är bara en liten detalj i det faktum att vi i den rika världen systematiskt konsumerar det som de i den fattiga världen slavar i hop åt oss.Vi konsumerar lika aningslöst deras kvot för avfall: tror ni att luften skkulle gå att andas ifall varje hushåll i världen hade 2 bilar?
|
| |