Inlägg #1: Postat: 2004-12-01 17:04:00
|
Mike |
Ett annat sätt att se det: Om Svensson avslöjas ha fuskat till sig 10 000:- av skattemedlen får det följande konsekvenser: 1 Statskassan/skattebetalarna går temporärt miste om 10 000:-, 2 Privatpersonen Svenssons anseende påverkas negativt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-12-01 17:05:00
|
Mike |
Om Svensson råkar vara minister eller annan förtroendevald händer dessutom följande: 3 Förtroendet för ämbetet som Svensson innehar påverkas negativt. 4 Förtroendet för hela systemet och den demokratiska processen påverkas negativt. De flesta anser nog att 3 och 4 är betydligt allvarligare än 1 och 2. Därför är det skillnad!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-12-01 17:11:00
|
Michael Lundahl |
Vilket tror du har störst konsekvens för samhället: en minister som ninte hade ordning på kvittona när hon köpte Toblerone eller hundratusentals svenskar som inte betalar in sin skatt som de ska och orsakar miljardbortfall i statskassan? Vilket tror du har stört negativ påverkan på samhället: att en minister görs till åtlöje i media eller att så fort du ringer en hantverkare får du förfrågan om du vill betala svart?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-12-01 17:12:00
|
Michael Lundahl |
Många bäckar små... och Svensson är den djävla massa bäckar. Ergo: det finns ingen anledning att låta Svensson komma undan genom att jaga politiker med blåslampa.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-12-01 17:14:00
|
Skatt är stöld. |
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-12-01 17:32:00
|
Mike |
Det är två separata problem. Det utbredda fusket bland befolkningen är ett stort problem. Politikerfrälsets arrogans och korruption är ett annat stort problem. Att man inte skulle granska maktens och våldsmonopolets representanter mer ingående än den enskilde medborgaren är en ytterst farlig tankegång.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-12-01 17:59:00
|
Michael Lundahl |
Varför det? Jag hade för min del inte haft något emot att Svensson sattes under lupp lika hårt som politikerna. Landet skulle nog bli lite mindre korrupt i allmänhet då.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-12-01 18:26:00
|
Mike |
Helt säkert skulle det bli en mindre korrupt, fascistisk polisstat.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-12-01 20:53:00
|
ll |
Det är samma sak med Monas Toblerone. Det är klart att det är en skitsak egentligen. Men om jag hade haft ett kreditkort för utgifter i min representation för det svenska folket så skulle jag hålla i det jävligt hårt. Att köpa godis i en taxfreeshop med det kortet skulle ALDRIG falla mig in.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-12-01 21:00:00
|
ll |
I Monas fall ställer man ju också ofelbart frågan: -Visste hon att det var statens kort hon handlade med eller var det rent slarv. Skiter hon i att vara precis och exakt eller är hon helt enkelt dum? Det svåra blir sedan att avgöra vad som är värst.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-12-01 21:16:00
|
Mike |
Toblerone-affären visade på tydliga brister i omdöme och karaktär hos Mona S. Helt oacceptabla brister för en påtänkt statsminister. Det var helt riktigt att hon "hängdes ut".
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-12-02 00:01:00
|
Jan E |
Svar 11: Kors i taket! Jag håller med Mike helt och hållet. Skulle dock vilja göra ett tillägg. Det är inte bara omdömes- och karaktärsbrister som gör Mona olämplig som statsminister. Den ytlighet och bristande analytiska förmåga hon visar upp är nästan värre. Och så pratar hon ju som ett fån också.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-12-02 14:44:00
|
Lasse Thn |
Svar 3: Det är f-n också att man alltid får detta mängdproblem kastad i ansiktet. Om de lågavlönade vill högre lön så går det inte eftersom de är så många och de kostar för mycket...även om de egentligen förtjänar det. Däremot är det OK om några få får hiskeligt betalt även om de inte förtjänar det eftersom de är så få att det inte spelar ngn roll. forts
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-12-02 14:44:00
|
Lasse Thn |
I denna fråga är det värre att de förhållandevis lågavlönade vanliga Svenssons fifflar eftersom de är så många så det kostar så mycket än att välavlönade fifflar eftersom de är så få att det inte spelar ngn roll ändå. Har vi fattiga jävlar inga fördelar?
Det är verkligen sant....bättre rik och frisk än fattig och sjuk.
|
|